28. 05. 2020
Většina lidí zná Třebíč především jako turistický cíl, který se proslavil historickými památkami v centru města, zapsanými na seznam UNESCO. V poslední době se ale častěji a častěji skloňuje v souvislosti s pojmem chytré město.
Příklad Třebíče byl zmíněný dokonce i v knížce pro děti pod názvem Příběh chytrého města, která vyšla v nakladatelství Albatros.
Kniha se snaží přiblížit nejmladším čtenářům, jak lze v budoucnu chytře využít moderní technologie pro lepší život. Dědeček vezme zvídavého Honzíka a jeho kamarády na výlet do Třebíče, kde narazí na chytré využití moderních technologií, např. na tzv. chytré parkování, chytrou lavičku, elektromobil, elektrokolo... Podívají se také do ekotechnického centra Alternátor, kde pomocí zajímavých modelů získají představu o ekologickém a hospodárném využití technologií.
Děti tak mají možnost získat představu, jak se může pracovat s technologiemi v budoucnosti, a to právě na příkladu Třebíče.
Méně se o Třebíči ví, že město pracuje i na efektivitě dopravy a dlouhodobého plánování mobility. Jaké je propojení mezi Smart City a mobilitou? Několik příkladů najdete níže.
Centrum Alternátor, foto: Jana VYBÍRALOVÁ
Centrum Alternátor, foto: Jana VYBÍRALOVÁ
Není náhodou, že právě v Třebíči proběhla v říjnu 2018 konference zaměřená na plány udržitelné městské mobility, s nimiž se učí pracovat města u nás, ale i v celé Evropě. Problém těchto dokumentů je, že jsou málo propojené s reálným stavem a projektují se takzvaně „do šuplíku“. Aby byl dokument funkční, odpovídal novým trendům a vycházel z praktických zkušeností, mění se mimo jiné evropská metodika, tzv. SUMP 2.0, podle jejího vzoru se bude měnit i metodika česká z roku 2015. Třebíč má nyní šanci vytvořit si dlouhodobou strategickou základnu pro další rozvoj.
Dnes si město Třebíč samo takový dokument připravuje, hotový by měl být v roce 2021. Dokument by měl určit směřování města a pomoc při plánování kroků vedoucích k udržitelné dopravě ve městě. Změnit životní styl a vlastně i postoj některých obyvatel, kteří si přejí žít ve městě, kde je dostatek parkovacích míst, nejsou přeplněny ulice v dopravní špičce vozidly a je čistý vzduch. Město, kde je dostatek zelených ploch pro odpočinek, bezpečné komunikace pro pěší i cyklisty a místa pro aktivní odpočinek.
V řadě plánovacích dokumentů se přitom zmiňuje koncept „města krátkých vzdáleností“. Koncept města krátkých vzdáleností je postavený na promíchání a vzájemné dostupnosti každodenních potřeb, kterými jsou bydlení, práce, služby, vzdělávání a volnočasové aktivity. Nejde jen o jejich prostorovou blízkost, ale důležité je zajistit mezi nimi spojení prostřednictvím sítě pohodlných a kvalitních bezbariérových chodníků a cyklostezek. Pro město Třebíč je tato koncepce zvláště vhodná.
Podchod pod silnicí I/23, ul. Sucheniova, Třebíč – z ul. V. Nezvala (foto Ivana Cahová)
Třebíč má tedy základní podmínky na cestě k chytrému městu. Pokud budeme hovořit konkrétně, jsou to:
1. TÉMATA, OPATŘENÍ:
Systém na správu parkování, informační systém na zastávkách veřejné dopravy, služební elektrokola pro zaměstnance úřadu, přestupní dopravní uzel, připravovaná cyklistická propojení Třebíč - Dukovany a Třebíč - Vladislav - Náměšť nad Oslavou, Ekotechnické centrum Alternátor
2. KOMUNIKACE:
patron, ambasador, komunikační plán
3. VIZE
Koncepce mobility a dopravní obslužnosti města Třebíče pro roky 2019-2023, Strategický plán rozvoje města Třebíče pro období 2015 – 2019, Plán udržitelné městské mobility (v přípravě)
Všechny dokumenty najdete ke stažení pod tímto článkem.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.