03. 01. 2022
Třebíč je historické město se souborem památek UNESCO hojně navštěvované turisty z jiných zemí či koutů ČR. Díky rozvoji turismu a též poptávce stihnout více cílů za stejný čas je jízdní kolo v souvislosti s rozvojem trhu s elektrokoly velmi aktuální téma. Od třebíčských i mimoměstských cyklistů zaznívá v posledních letech zvýšená poptávka po usnadnění pohybu městem na jízdním kole za různými účely. Proto vznikla první řada cyklistických opatření, která jsou vzájemně propojená a dávají při průjezdu územím díky své kontinuitě smysl jako celek.
V letech 2005 a 2010 (aktualizace) byla zpracována pro město Třebíč koncepce cyklistické infrastruktury – Generel dopravy, avšak vyjma páteřní mezinárodní, resp. nadregionální trasy č. 26 (Jihlava – Třebíč – Raabs) byly dosud realizovány jen drobnosti. Cca 70 % koridorů integračních opatření realizovaných v rámci tohoto projektu bylo součástí předchozí koncepce, novinkou je městský cyklookruh. Jedním ze zásadních impulsů je posun české silniční legislativy a nových technických podmínek č.TP 179 - Navrhování komunikací pro cyklisty (2017), které nově definují dvě základní integrační opatření (cyklopruhy a cyklopiktokoridory), se kterými nebylo možné historicky pracovat.
Při zpracování projektové dokumentace se vycházelo z faktu, že jízdní kolo lze využívat pro různé účely:
Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vedle úprav současných značených cyklotras Klubu českých turistů a vytvoření nového MĚSTSKÉHO CYKLOOKRUHU, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, vznikly nově i opatření přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy. Současně tato opatření navazují i na zmíněné cyklotrasy a cyklookruh, aby je každý mohl využít pro své individuální potřeby.
Přesto, že je Třebíč kopcovité město, pohybuje se zde až nezvyklý počet cyklistů bez ohledu na vysoký provoz na silnicích vyšších tříd. Navrhovaná řešení zajišťují bezpečí všem cyklistům, aniž by docházelo k zásadním změnám pro ostatní dopravu ve městě.
Optimalizace sítě značených cyklistických tras KČT ve městě Třebíč o cyklotrasy č. 103, 401, 5106, 5213. Hlavními nedostatky cyklotras bylo, že byly omezeny zpravidla jen na čísla tras. Trasy byly historické, jednoduché a nevhodné, cíle vyznačené pouze ojediněle. Vedly společně s vozidly v intenzivním provozu po úsecích silnic II. a III. třídy v intravilánu, celkově nedostatečně. Jejich optimalizací vedením trasy jinými ulicemi a zklidněnými částmi města lze docílit zvýšené nabídky pro širší využití cyklisty.
Kdo nezná Třebíč, může začít cyklookruhem, který ho provede podél nejnavštěvovanějších míst Třebíče. Díky okruhu se cykloturisté mohou dostat i na cyklistické výpadovky z Třebíče a poznat okolí města po dalších cyklotrasách. Pro ty, co Třebíč znají, okruh nabízí v mnohých úsecích zejména bezpečnější propojení mezi jednotlivými cíli. Okruh má celkem cca 15 km a vede nejen po třebíčských zajímavostech, ale prochází i malebnými údolími, současně nabízí i propojení mezi cyklistickými výpadovkami z Třebíče.
Cílem bylo vyznačit na vybraných komunikacích v Třebíči integrační opatření, a to i v souvislosti s cyklotrasami. Řešení je zpracováváno pouze dopravním značením na komunikacích ve smyslu zákona o provozu na pozemních komunikacích a odp. prováděcích vyhlášek.
Pro samotné cyklisty se jednodušším a viditelnějším cyklistickým směrovým značením zpřehledňuje orientace v prostoru z hlediska cílů a směrů jízdy. Celková bezpečnost provozu se pak zdůrazňuje lepší orientací přímo v dopravním prostoru, a to díky doplněnému vodorovnému značení na vozovkách. Pro cyklisty to znamená být informován, vidět, předvídat a orientovat se. Pro ostatní uživatele, zejména řidiče aut, přináší nové značení lepší viditelnost cyklistů, tedy zvýraznění prostoru, kde se cyklisté mohou pohybovat. Vidět a být viděn je alfou a omegou bezpečného provozu.
Shrnutí přínosů:
Mapa značených úseků v Třebíči
Navrhované řešení zásadním způsobem mění přístup ke všem skupinám uživatelů jízdních kol v Třebíči z hlediska dopravy, rekreace a turistiky, aniž by současně docházelo k zásadním změnám v přerozdělování prostoru pro dopravu jinou. Jedná se pouze o úpravy v podobě opatření nestavebního charakteru - dopravní značení a zařízení. Smyslem řešení je nabídnout taková opatření, aby byli obyvatelé i návštěvníci dostatečně motivováni pro častější využití jízdního kola, a to pro různé účely. Součástí opatření je sice propagace různými nástroji, avšak nejlepší reklamou bude funkční a smysluplné řešení, které po vyzkoušení bude více využíváno. Indikátorem tedy budou intenzity cyklistů.
Pro samotné cyklisty se zlepšuje orientace v prostoru nejen z hlediska cílů a směrů jízdy (směrové značení, tj. kudy projíždět městem a jeho okolím), ale nově se zdůrazňuje i orientace přímo v dopravním prostoru. Dopravní značení se umisťuje z hlediska bezpečnosti provozu (být informován, vidět, předvídat a orientovat se).
Pro ostatní uživatele, zejména řidiče motorových vozidel, to znamená vyšší viditelnost cyklistů v prostoru, tj. zvýraznění jejich potenciální trajektorie pohybu(být viděn / předvídat, kde se může cyklista objevit).
Zásadním přínosem je dále zklidnění dopravy pomocí zúžení běžných jízdních pruhů, avšak ne na úkor bezpečnosti, naopak se zužují ty jízdní pruhy, které jsou pro běžný provoz naddimenzované (profily 8,0 m a více).
Výčet přínosů:
Smysluplnost: cyklisté se pohybují a nadále budou pohybovat i po všech současných komunikacích = nemá nadále smysl soustředit se jen na izolované úseky „tam, kde to nikomu jinému nevadí“
Další přínosy:
Foto: Archiv města Třebíč
Text: Ivana Cahová, městský úřad Třebíč
Více informací web: www.trebicnakole.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.