Měníme pohled na dopravu a mobilitu ve městech!

Ministerstvo pro místní rozvoj v roce 2024 podpořilo projekt Podpora implementace opatření Koncepce SmartCities, v oblasti C.4. Doprava a mobilita – II. etapa, který navazuje na úspěšnou realizaci projektu, který byl podpořen MMR v roce 2023. Proto cíle projektu zůstávají stejné i pro rok 2024, a to aktivně pracovat s problematikou udržitelné městské mobility, udržitelné dopravy jako celku a podporovat změnu pohledu na městskou mobilitu a veřejný prostor.

Konkrétně je cílem projektu:

  • rozšířit mezi odbornou i laickou veřejnost hlubší povědomí o Koncepci Smart Cities – odolnost prostřednictvím SMART řešení pro obce, města a regiony, a to s důrazem na komponent C.4. Dopravní infrastruktura a mobilita;
  • přiblížit téma veřejnosti a překonat předsudky spojené s představou, že dopravu mohou řešit jen dopravní specialisté a pod termínem „smart“ se skrývají jen chytré technologie;
  • motivovat odbornou veřejnost, aby lépe aplikovala do praxe základní vizi Koncepci Smart Cities v oblasti dopravy a mobility;
  • rozvíjet tři pilíře komponentu C.4. Dopravní infrastruktura a mobilita;
  • zaměřit se na propagaci vybraných chytrých řešení.

Projekt byl realizován pomocí pěti průřezových aktivit:

  1. Rozvoj Akademie městské mobility v duchu Koncepce Smart Cities
  2. Poradenství v oblasti cyklistické dopravy a podpora CYKLOVIZE 2030
  3. CityChangers - marketingová kampaň na podporu udržitelné mobility ve městech
  4. Podpora participace a motivace lidí k pravidelné aktivitě prostřednictvím Výzvy 10000 kroků a její mobilní aplikace.
  5. Realizace soutěže Ceny Víta Brandy o nejlepších proměnách veřejného prostoru.


Aktivita 1. Rozvoj Akademie městské mobility v duchu Koncepce Smart Cities

Aktivita slouží jako inspirace realizace opatření Koncepce Smart Cities, jako sumář dobré praxe pro samosprávy, a to propojením všech zúčastněných stakeholderů (samosprávy, neziskové organizace, občané (ambasadoři) a firmy) a jejich aktivit (komunikační kampaně, proměny veřejného prostranství, aktivizační a participační projekty i komerční produkty a služby). Aktivita Rozvoj Akademie městské mobility v duchu Koncepce Smart Cities přináší detailní znalosti a příklady pro odbornou veřejnost,
a to pro celý komponent C.4. Dopravní infrastruktura a mobilita, a to v těchto oblastech:

  • 4.1. Dostupná dopravní infrastruktura odpovídající potřebám, bezpečná infrastruktura pro alternativní pohony a pro rozvoj nemotorové dopravy v obcích, městech a regionech, s ohledem na snižování emisí, celkovou odolnost a dopad na klima.
  • 4.2. Cílená komunikace s místními obyvateli umožňuje přijetí atraktivní alternativy v oblasti
    mobility s minimálními dopady na životní prostředí.
  • 4.3. Veřejný prostor z pohledu dopravní infrastruktury a mobility je řešen ve strategických plánech a plánech udržitelné městské mobility.

Jedním ze stěžejních výstupů této aktivity pak bude zpracování dokumentu Vazba mezi SUMP a Governance ve vztahu k udržitelnému rozvoji, který rozvádí komponent C.4.3. Koncepce SmartCities, a to Veřejný prostor z pohledu dopravní infrastruktury a mobility je řešen ve strategických plánech a plánech udržitelné městské mobility (SUMP). Dokument bude poskytovat doporučení ve vazbě na strategický rámec Česká republika 2030, který udává směr, jímž by se měl rozvoj naší země a společnosti vydat v příštích desetiletích. Pozornost bude věnována oblasti 6. Dobré vládnutí pro udržitelný rozvoj. Tato oblast mění pojetí vztahu mezi vládnutím (governance) a udržitelným rozvojem, resp. udržitelnou městskou mobilitou. (Governance – dobré vládnutí pro udržitelný rozvoj, mění udržitelnou městskou mobilitu.

Přehled navrhovaných indikátorů a výstupů:

  • Indikátor 1: Dokument Vazba mezi SUMP a Governance ve vztahu k udržitelnému rozvoji - 1 PDF soubor (více viz příloha 4): KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 2: Odborné překlady - 1 pdf. soubor: KNNO - počet zpracovaných standard. Výstupů (pro šíření osvěty bude přeloženo minimálně 100 stránek odborného textu)
  • Indikátor 3: Spolupráce na odborné konferenci – 1 akce: KNNO - počet uspořádaných akcí. Bude se jednat o konferenci, na které budeme spolupořadatelem na URBIS SMART CITY FAIR, Brno, který se koná ve dnech 4.– 6. 6. 2024 (https://www.bvv.cz/urbis/)
  • Indikátor 4: Odborný webinář – 1 akce : KNNO - počet uspořádaných akcí
  • Indikátor 5: Odborný workshop – 1 akce : KNNO - počet uspořádaných akcí
  • Indikátor 6: Počet návštěvníků webu akademiemobility.cz – 50 účastníků/měsíc: KNNO - počet návštěvníků specializovaných webových stránek.
  • Indikátor 7: Odborná přednáška na dané téma - 1 přednáška: KNNO - počet uspořádaných akcí


Aktivita 2. Poradenství v oblasti cyklistické dopravy a podpora CYKLOVIZE 2030

Z velkého výčtu dopravní infrastruktury, popsaném v komponentu C.4.1., se projekt zaměřuje na oblast bezpečné infrastruktury pro rozvoj nemotorové dopravy. Aktivita je zaměřena na poradenství v oblasti cyklistické dopravy a na podporu CYKLOVIZE 2030, což je soubor opatření k tvorbě bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. CYKLOVIZE 2030 má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně jako je tomu u železnic nebo silnic.

Pro dosažení tohoto cíle stát podporuje obce a kraje prostřednictvím národních a evropských fondů, přičemž alokace pro evropské fondy je již skoro vyčerpána. Nicméně je potřeba zjistit, jaká je potřeba ze strany obcí do budoucnosti a z čeho budou čerpat finance na cyklostezky v letech 2025 – 2027. Aby bylo možné lépe plánovat potřeby na výstavbu cyklistických komunikacích v následujícím období, tak je potřeba, aby se jednotlivé dopravní cesty pro cyklisty rozdělily na jednotlivé úseky, kterým jsou postupně přiřazené atributy s rozdělením na úseky dle jejich současného a cílového stavu, se stupněm projektové připravenosti, předpokládanými náklady a zdroji financování atd. Tímto postupem budou získané informace, jaký je v úseku dopravní režim (např. C8, B11, atd), nebo zda jde o realizovanou, či plánovanou komunikaci atd. Atributy, pomocí kterých jsou monitorovány jednotlivé hlavní dopravní cyklistické koridory byly definovány pracovní skupinou krajských cyklokoordinátorů.

Proto je nutné s městy diskutovat o jejich stávajících a plánovaných bezpečných dopravních cestách pro cyklisty. Jejich návrh by byl zakreslen do mapového portálu Cyklovize2030, a to do mapové vrstvy příslušného kraje, kam město patři - https://www.stavbycyklo.cz/mapovy-portal. Předpokládá se spolupráce se Sdružením místních samospráv, které také pracuje na mapovém portálu, na kterém je celá řada zajímavých vrstev. Jednou z vrstev by mohla být i naše cyklistická doprava.

Přehled navrhovaných indikátorů a výstupů

  • Indikátor 8: Poradenství. Počet konzultací – 10. KNNO – počet uskutečněných konzultací
  • Indikátor 9: Pracovní workshop – 2 ks ( 2 x 25 účastníků): KNNO - počet uspořádaných akcí
  • Indikátor 10: Regionální semináře – 6 ks ( 6 x 30 účastníků): KNNO - počet uspořádaných akcí
  • Indikátor 11: Počet návštěvníků webu stavbycyklo.cz – 50 účastníků/měsíc: KNNO - počet návštěvníků specializovaných webových stránek.
  • Indikátor 12: Uspořádání konference Cyklodoprava a cykloturistika: KNNO - počet uspořádaných akcí


Aktivita 3. CityChangers - marketingová kampaň na podporu udržitelné mobility ve městech

Aktivita probíhá v souladu s cílem Koncepce Smart Cities „C4.2 Cílená komunikace s místními obyvateli umožňuje přijetí atraktivní alternativy v oblasti mobility s minimálními dopady na životní prostředí“, a to prostřednictvím marketingové kampaně na podporu udržitelné mobility ve městech - CityChangers. Cílem aktivity je pokračovat v aktivitách roku 2023 a tak podpořit zavádění opatření směřujících k udržitelné dopravě a motivovat občany vyzkoušet i jiné způsoby dopravy než automobil. Aktivita je postavena na realizace kampaně, který má reagovat na neustále se zvyšující problémy spojené s nárůstem automobilové dopravy a nabízí informace o možných alternativách. Součástí aktivity bude i vytvoření sady příkladů dobré praxe pro samosprávy, která bude prezentována na www.citychangers.eu.

CityChangers, která si klade za cíl pomoci městům, a to při komunikaci témat v oblasti dopravy a mobility. CityChangers má ambici samosprávy inspirovat prostřednictvím sdílení dobré praxe v oblasti strategické komunikace, edukovat a nabídnout vhodné komunikační nástroje. Bude dále rozšiřována sada příkladů dobré praxe pro samosprávy, která bude prezentována na www.citychangers.eu. Aktivita se zaměří na pokračování šíření dobré praxe konkrétních opatření městské mobility, kdy se podařilo propojit obyvatele s vedením měst, ale také situace, kde se projekty teprve připravují. Projekty zahrnují například školní ulice, rozhovory s velkými zaměstnavateli, dopravní výchovu, nové cyklostezky, spolupráce měst s žákovskými a studentskými parlamenty, carsharing, chytré parkování či šetrnou logistiku ve městech. Za každou proměnou, či plánem ale stojí konkrétní tvář, ambasador. Jejich příběhy budou prezentovány zde: https://www.citychangers.eu/ambasadori

Hlavní aktivitou pro rok 2024 je realizace kampaně, který má reagovat na neustále se zvyšující problémy spojené s nárůstem automobilové dopravy a nabízí informace o možných alternativách. Výsledkem by mělo být dosažení vyváženého stavu v dopravní situaci měst, kdy prostor v ulicích patří nejen autům, ale také chodcům, cyklistům a městské hromadné dopravě. Jasná informativní a marketingová jednotná kampaň vedená směrem k udržitelnému chování v dopravě může proběhnout v rámci Evropského týdne mobility, a to od 16. – 22. 9. 2024, jehož podtitulem je shared public space, což koresponduje s myšlenkou aktivity 5. Ceny Víta Brandy.

Koordinační práce spolku Partnerství pro městskou mobilitu bude spočívat v motivování měst k organizaci vlastní kampaně. Pro města a obce bude připravena putovní výstava Dobrá města.

Dále pro realizaci kampaně budou připraveny tyto dokumenty (bližší informace jsou v příloze 6).

  • Brand assets projektů PMM.
  • Grafické šablony pro využití na sociální sítě pro projekt Citychangers
  • Obsahová a designová Strategie komunikace na sociálních sítích
  • Vzdělávací metodický obsah „Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility“ na vzdělávací portál Akademie městské mobility
  • Rozšíření portálu pro individuální dárcovství
  • Obsah pro revitalizaci webové prezentace

Kampaň chce tak podpořit zavádění opatření směřujících k udržitelné dopravě a motivovat občany vyzkoušet i jiné způsoby dopravy než automobil. Hlavní náplní této kampaně proto je:

  1. Zjistit potřeby měst v oblasti dat a práci s indikátory, motivaci pro zapojení do kampaní směrem k udržitelné mobilitě.
  2. Podpořit česká města v aktivním přístupu k pořádání osvětových kampaní zaměřených na dopravu, které budou soustředěné do září 2024.
  3. Shromáždit příklady dobré praxe v budování trvalých opatření, která vycházejí z kampaně Evropský týden mobility (16.–22. 9. 2024).
  4. Propojit existující kampaně (Do práce na kole, Pěšky do školy, 10 000 kroků) s Evropským týdnem mobility a odborným programem veletrhu URBIS SMART CITY FAIR v Brně, s vazbou na aktivitu 1.

Přehled navrhovaných indikátorů a výstupů

  • Indikátor 13: Poradenství v oblasti CityChangers 10 KNNO – počet uskutečněných konzultací
  • Indikátor 14: Výstava „Dobrá města“, 1 výstava, KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů (detaily jsou uvedené v příloze 5)
  • Indikátor 15: Brand assets projektů PMM, 1 ks - KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 16: Grafické šablony pro využití na sociální sítě pro projekt Citychangers, 1 sada. KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 17: Obsahová a designová Strategie komunikace na sociálních sítích, 1.pdf. soubor. KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 18: Vzdělávací metodický obsah „Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility“ na vzdělávací portál Akademie městské mobility, 1.pdf. soubor KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 19. Počet návštěvníků webu citychangers.eu – 100 účastníků/měsíc: KNNO - počet návštěvníků specializovaných webových stránek.
  • Indikátor 20. Zpravodaje pro města, 6 ks: KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů


Aktivita 4. Podpora participace a motivace lidí k pravidelné aktivitě prostřednictvím Výzvy 10 000 kroků a její mobilní aplikace.

Podpora participace a motivace lidí k pravidelné aktivitě prostřednictvím Výzvy 10000 kroků a její mobilní aplikace navazuje na komponent C.4.2. Cílená komunikace s místními obyvateli umožňuje přijetí atraktivní alternativy v oblasti mobility s minimálními dopady na životní prostředí.

Cílem je pomoct městům konkrétní kampani stát se místem pro život a plánovat jejich rozvoj s ohledem na aktivity a potřeby lidí, kteří se v něm pohybují. Cílem je motivovat občany k pohybu, poznání prostoru a sdílení svých názorů a potřeb. Nástrojem je výzva 10 000 kroků a její mobilní aplikace obohacená o nástroje participace a naše spolupráce s jednotlivými městy nad výstupy z uvedené aplikace (viz aktivita IV. Výzva 10 000 kroků).

Tato aktivita je spojena s podporou Výzvy 10 000 kroků. Tento projekt motivuje širokou veřejnost k občanské participacipravidelnému pohybu v kontextu s udržitelnou mobilitou. Jedním z nástrojů je mobilní aplikace, kterou bychom chtěli dále vyvíjet tak, aby kromě motivace k pohybu umožňovala jednoduchou komunikaci se samosprávoumotivovala k participaci obyvatel na rozvojových projektech obce. Výstupy z aplikace by měly být využitelné v rámci „data based policy“.

Cílem je pomoct městům stát se místem pro život a plánovat jejich rozvoj s ohledem na aktivity a potřeby lidí, kteří se v něm pohybují. Druhou, již zmíněnou, částí hlavního cíle je motivovat občany k pohybu, poznání prostoru a sdílení svých názorů a potřeb.

V tomto kontextu nejlepší města v jednotlivých kategorií dostanou jako cenu používat pocitovou mapu, což je nástroj, který nabízí možnost aktivně zapojit občany do sběru informací a názorů na lokality, v nichž bydlí. Jedná se o prostředek participativního plánování veřejných prostor. Obce výsledky využívají nejčastěji jako podpůrné podklady pro plánování investičních akcí, vytváření koncepcí dopravy nebo jako informace pro městskou policii. Více viz https://www.pocitovemapy.cz/.

Výzva 10 000 kroků proběhne ve dvou termínech, a to v dubnu a v říjnu. Celá výzva bude probíhat v úzké spolupráci s jednotlivými městy, která své občany v chůzi aktivně podporují. Své obyvatele o výzvě informují a připraví pro ně nejen zajímavé ceny ale i příznivé prostředí. Poskytnou jim tipy na zajímavá místa k navštívení a následně s nimi spolupracují na procesech zlepšování města. Právě tímto rozměrem chce projekt podpořit Komunikační plán města, komunikaci města se svými obyvateli.

Tím, že výzva motivuje k využití chůze jako způsobu dopravy na krátké vzdálenosti, posiluje v lidech vztah k místu, kde žijí. Snížení cestovní rychlosti a častější pohyb v místě bydliště umožňuje více vnímat prostor, jeho přednosti, ale i nedostatky. Lidé tak mají zároveň více příležitostí poznat obyvatele své čtvrti a budovat s vztah s místními maloobchodníky jako např. pekař, zelinář, řezník apod. to přispívá k podpoře lokální ekonomikybudování komunit v obci. Navíc výzva obsahuje také meziměstskou soutěž, kdy účastníci chodí za své město, lokální vyhlašování a možnost sestavování týmů. To vše přispívá k sounáležitosti v území, což je jeden z pilířů koncepce Smart Cities.

Přehled navrhovaných indikátorů a výstupů:

  • Indikátor 21: Realizace + vyhlášení výzvy 10 000 kroků – duben a říjen (7 000 účastníků): KNNO - Počet uspořádaných akcí
  • Indikátor 22: Setkání koordinátorů - bude koncipováno jako jeden den před vyhlášením. Tzn. Proběhne v tomto roce dvakrát vždy den před vyhlášením.
  • Indikátor 23: Tvorba letáků, diplomů, podkladů pro sociální sítě: 2 sady (pro duben, říjen). KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 24: PDF dokument pro zapojená města „Chůze jako součást mobility“. Šířený bude elektronicky, prezentovaný na setkání lokálních koordinátorů výzvy.
  • Indikátor 25: Newsletter Výzvy 10 000 kroků: 6 ks, KNNO - počet zpracovaných standardizovatelných výstupů
  • Indikátor 26: počet návštěvníků webu desettisíckroku.cz – 1 000 účastníků: KNNO - Počet návštěvníků specializovaných webových stránek.


Aktivita 5. Realizace soutěže Ceny Víta Brandy o nejlepších proměnách veřejného prostoru.

Cena Víta Brandy navazuje na komponent C.4.2. Cílená komunikace s místními obyvateli umožňuje přijetí atraktivní alternativy v oblasti mobility s minimálními dopady na životní prostředí a na komponent C.4.3. Veřejný prostor z pohledu dopravní infrastruktury a mobility je řešen ve strategických plánech a plánech udržitelné městské mobility.

Hlavně ale navazuje na aktivitu 3. CityChangers, která je studnicí příkladů dobré praxe. Těch příkladů je ale tolik, že se mohou vytratit mimořádné příklady. Proto je tu Cena Víta Brandy, ale ocenila ty nejlepší projekty. Konkrétně pak se zaměřuje na příklady z praxe, které řeší tzv. design veřejného prostoru, který se má přizpůsobovat potřebám nejen dopravy, ale také pobytovým funkcím. Jedná se přesně o téma, která má být ústředním tématem Evropského týdne mobility, kterým je shared public space. O podobě veřejného prostoru rozhodují desítky osob a institucí, profesionálů, kteří často plní pouze zadání investorů, pro něž bývá nejpřednějším kritériem cena navrženého řešení. Stav veřejného prostoru je už dnes pod velkým tlakem z mnoha stran.

Prostřednictvím Cena Víta Brandy chceme představit mimořádné realizace a stavby, které svým řešením obohatily veřejný prostor a přispěly k rozvoji komunitního života. Soutěž bude hodnotit konkrétní jednotlivá opatření či jejich soubor, která přispívají ke zvýšení podílu pěší a cyklistické dopravy, v souladu s Koncepcí Smart Cities. Hodnocení přihlášených projektů bude mít na starosti odborná porota, zároveň bude probíhat také veřejné hlasování. Soutěž proběhne pod hlavičkou značky CityChangers– iniciativy ke zlepšení situace v dopravě a jejím plánování a příklady budou zveřejněné právě na webu www.citychangers.eu, tak jak bylo uvedeno výše. 

Prostřednictvím Ceny Víta Brandy chceme poukázat na dobrá realizovaná řešení a že i čistě technické dílo v podobě dopravní stavby či opatření (jakým je např. stezka pro pěší a cyklisty, úschovna kol nebo zklidnění ulice, které vzniklo v rámci dopravní infrastruktury) může být i obohacením pro kvalitu života a veřejný prostor. Zviditelněním kvalitních, funkčních a esteticky dobře provedených realizací chtějí organizátoři soutěže klást nejen požadavky na výši finančních prostředků vynaložených na obdobné stavby, ale také vyzdvihnout jejich kvalitu a potřebu veřejných soutěží. Určitý důraz bude kladen i na chytrá řešení, která mohou stavbu zlevnit, avšak ne na úkor kvality. Vyzdvihne také komunitně tvořené projekty, které vznikají v našich městech a obcích, často s nízkými náklady, zato však smysluplně a s ohledem na potřeby místních obyvatel.

Přehled navrhovaných indikátorů a výstupů:

  • Indikátor 27: Setkání poroty pro výběr nejlepších projektů Ceny Víta Brandy, KNNO - Počet uspořádaných akcí.
  • Indikátor 28: Realizace + vyhlášení výzvy Ceny Víta Brandy, KNNO - Počet uspořádaných akcí.