Hlavním cílem komunikačních aktivit v tomto pracovním balíčku je propagovat úspěchy/přínosy pilotní realizace. Cílovou skupinou budou opět další vnitrostátní, regionální a místní orgány veřejné správy a odvětvové agentury, plánovači a úředníci pracující pro poskytovatele železniční/cyklistické infrastruktury, železniční a autobusoví dopravci (vnitrostátní i soukromí), poskytovatelé služeb mikromobility.
Aktivita 3.1 Vypracování koncepce pilotního opatření pro A2PT
Vypracovaní společné koncepce vycházející z konkrétních potřeb cílových oblastí, definující rozsah opatření k řešení těchto potřeb, zajišťující hladkou realizaci v zapojených regionech a zahrnující konkrétní kritéria monitorování/hodnocení pro měření dopadu.
Aktivita 3.2 Implementace pilotního projektu A2PT
Zpráva bude sumarizovat výsledky implementace pilotního projektu na úrovni jednotlivých partnerů. Budou mít společnou strukturu založenou na hodnotícím rámci vypracovaném KTI, který umožní identifikovat společné výzvy a klíčové faktory úspěchu pro nadnárodní úroveň.
Aktivita 3.3 Monitorování a evaluace výsledků pilotních akcí včetně doporučení pro zlepšení
Pro každou pilotní akci budou definovány individuální programy monitorování a evaluace, které budou vycházet ze společného plánu, který poskytne vedoucí aktivity.
Pilotní akce jsou dočasné zásahy nebo testy inovativních řešení, proto je třeba vyhodnotit výsledky, aby se vytvořil základ pro dlouhodobé zavedení a/nebo přizpůsobení jiným podmínkám (tj. jiným lokalitám, jiným provozovatelům atd.). PP zodpovědní za vypracování koncepcí pilotních akcí budou tedy také zodpovědní za vytvoření dvou klíčových programů:
Aktivita 3.4 Propagace pilotních opatření pro A2PT
PUM vypracuje KONCEPCI PROPAGACE PILOTNÍCH AKCÍ, která poskytne PP doporučení, jak účinně propagovat realizaci jejich pilotní akce. Tato koncepce nastiňuje strategický přístup pro maximální zviditelnění, zapojení a účast na pilotních aktivitách. Upřesní komunikační cíle, cílovou skupinu a očekávané výstupy, včetně návrhů konkrétních propagačních strategií a taktik, které mohou PP využít k zapojení příslušných zainteresovaných stran, vytvoření povědomí a vyvolání zájmu cílové skupiny. Během workshopu v průběhu 3. nebo 4. partnerského setkání komunikační manažer spolu s PP doladí koncepci a přijde s návrhy na její rozdělení na jednotlivé pilotní akce na regionální úrovni.
Jednou z hlavních propagačních aktivit bude organizace AKČNÍHO DNE A2PT, který každý PP realizující pilotní akci uspořádá v rámci Evropského týdne mobility (ETM) 2025. Cílem těchto akcí je představit a propagovat různé iniciativy a služby související s projektem A2PT, sloužit jako praktická ukázka výhod veřejné dopravy a zvýšit povědomí o možnostech udržitelné mobility a jejich využívání. Aktivity budou zahrnovat propagaci testovacích akcí A2PT, prezentaci nových služeb A2PT, propagaci dočasných proměn ulic, propagační vlak pro lepší kombinaci pěší a železniční dopravy atd. Ke všem pilotním aktivitám budou vytvořena videa. Budou připraveny pobídky (např. klimatická sleva nebo drobné dárky za ekologické zpřístupnění stanic veřejné dopravy) pro každodenní uživatele A2PT a cykloturisty využívající veřejnou dopravu. Zainteresované strany, které se podílejí na provádění těchto pilotních akcí, budou mít příležitost představit sebe a své úsilí. Někteří z nich budou vybráni, aby se stali ambasadory A2PT (videa, fotografie, zapojení do propagačních akcí).
KTI s podporou komunikačního manažera realizuje VÍKENDOVOU KAMPAŇ A2PT zaměřenou především na přínosy pro cykloturisty a pěší turisty. Akce bude organizována ve spolupráci s GYS. Pro další zviditelnění pilotních akcí bude spolu se závěrečnou konferencí v první polovině roku 2026 uspořádáno i specializované zasedání věnované propagaci pilotních akcí. Akce bude moderována komunikačním manažerem a bude kombinovat vstupy od partnerů, jako jsou živé rozhovory s uživateli, videa představující jednotlivé pilotní akce, čímž se vytvoří poutavý a dynamický zážitek pro publikum. Kromě toho bude tato akce prezentovat rozmanitost různých pilotních akcí zahrnutých do projektu a to, jak mohou přispět k hlavním cílům projektu.
Koncepce nabízí PP jasný plán na podporu jejich pilotní akce. Cílem tohoto dokumentu je vybavit PP znalostmi a strategiemi, které jsou nezbytné pro efektivní oslovení cílové skupiny, maximalizaci účasti a vytvoření pozitivního dopadu na realizaci A2PT.
Výstupy
Výstup 3.1 Testovací schémata pro A2PT
Vybraní uživatelé otestují různé možnosti A2PT. Budou jim nabídnuta kvalitní jízdní kola (např. elektrokola, skládací kola), jízdenky na MHD a stávající systémy sdílené mobility zdarma, pokud se rozhodnou v testovacím období nepoužívat automobil. Součástí pilotní akce je průzkum veřejného mínění před a poté, co získají vlastní zkušenost. Z realizace této pilotní akce získají PP poznatky o potřebách a problémech cílových skupin.
Výstup 3.2 Dočasná transformace ulic
Prozatímní, dočasné proměny ulic (tzv. pop-up) nabízejí příležitost rychle a úsporně demonstrovat různé možnosti při zachování stávající infrastruktury a zdokonalit nové návrhy před realizací velkých kapitálových investic. Aplikovatelnost a efektivita ( větší bezpečnost a atraktivita pro cyklisty/chodce) dočasných úprav ulic v bezprostředním okolí stanic a podél cyklistických nebo pěších tras ke stanicím bude demonstrována za účasti občanů a mezinárodních odborníků.
Výstup 3.3 Testování (dlouhodobých) cykloboxů v kombinaci s atraktivními cenami jízdenek / jízdného
Na různých stanicích v pilotních oblastech budou instalovány boxy na kola nabízející možnost bezpečného parkování. To je důležité zejména pro déle zaparkovaná jízdní kola (celý den / přes noc) nebo pro dražší jízdní kola. Pilotní opatření ověří, zda a za jakých předpokladů atraktivní ceny za využití cykloboxů v kombinaci s využitím veřejné dopravy zvýší počet uživatelů A2PT v pilotních oblastech na delší dobu.
Výstup 3.4 Laboratoř mobility pro testování řešení přepravy jízdních kol v regionálních autobusech
Aby byl zajištěn bezpečný prostor pro testování různých řešení přepravy jízdních kol v regionálních autobusech, BGL, MMP a BID zřizují laboratoře mobility, které se skládají z vybraných regionálních autobusových linek s turistickou poptávkou po tomto typu služeb. Společnosti nabízející řešení pro přepravu jízdních kol budou vyzvány, aby je na určitou dobu instalovaly v těchto testovacích autobusech. Cestující i řidiči autobusů a provozovatelé budou požádáni o vyhodnocení kvality služeb.
Výstup 3.5 Prokázání efektivity nových služeb v oblasti pěší + cyklo + železniční dopravy
Pro zajištění lepší kombinovatelnosti cyklistiky a pěší turistiky se stávající veřejnou dopravou zavede GYS na evropské turistické trase E4, která spojuje západní Maďarsko s Rakouskem a dále, nové služby, včetně vypravení speciálního vlaku / lokomotivy, razítkování míst na trase, informačních panelů atd.
Výstup 3.6 Testování nových integrovaných jízdenek pro A2PT
Pro zatraktivnění A2PT budou BID a GYS testovat nové možnosti integrovaných jízdenek. Součástí testování je integrace do stávajících služeb prodeje jízdenek v aplikaci IDS BK (BID) a nákup jízdenky kombinující jízdní kolo a časově omezenou jízdenku nebo pronájem kola a časově omezenou jízdenku. GYS bude testovat novou jízdenku usnadňující pěším turistům nástup a výstup na vlakovou linku, která je vedena v blízkosti turistické trasy Kéktúra.
Výstup 3.7 Integrace rozšířených informací o A2PT do stávajících aplikací/nástrojů
Řada stávajících služeb poskytujících informace o dopravě postrádá odpovídající údaje o možnostech A2PT. S cílem zlepšit tuto situaci budou DCC, VNC, GYS a PUM testovat možnosti začlenění relevantních informací o službách a infrastruktuře A2PT do svých stávajících služeb (DCC: EuroVelo6-WebApp, VNC: VeloRomania-App, PUM: Online cyklistický portál pro Olomoucký kraj , GYS: Kéktúra