Sběr podnětů pro novou národní strategii městské mobility začal v Třebíči

12. 11. 2018

Již nějakou dobu česká města pracují s vlastními plány udržitelné městské mobility (SUMP, Sustainable Urban Mobility Plans). Města vycházejí jak ze zahraničních, tak i z českých metodik, dokumentů a příkladů. Teorie je popsána na webovém portále Akademie městské mobility (www.dobramesta.cz). 

V letech 2019–2020 chce Ministerstvo dopravy ČR spolu s dalšími ministerstvy připravit novou vládní strategii městské mobility. Sbírání podnětů bylo zahájeno na konferenci Akademie městské mobility, která proběhla ve dnech 4. - 5. 10. 2018 v Třebíči. Současně konference nabídla náměty na podporu městské mobility pro novou městskou politickou reprezentaci.

Závěry z konference

1. blok = Připomenutí procesů zpracování a realizace SUMP.

Již nějakou dobu česká města pracují s vlastními plány udržitelné městské mobility (SUMP, Sustainable Urban Mobility Plans). Města vycházejí jak ze zahraničních, tak i z českých metodik, dokumentů a příkladů. Teorie je popsána na webovém portále Akademie městské mobility (www.dobramesta.cz). Na konferenci jsme mohli vidět příklady zpracování SUMPu z Třebíče a Litoměřic. András Ekés z Maďarska představil zkušenosti z maďarských měst, které mohou být bližší českému kontextu. Zvláště zaujaly příklady práce s dětmi a s výběry projektů. Komentáře k prezentaci jsou dostupné zde.

Závěr - není třeba objevovat Ameriku ...

 

2. blok = SWOT analýza zpracování a realizace SUMP, neboli přiznáváme, že procesy občas nefungují. Žijeme v Česku a mnohé evropské příklady se nedají prostě jen tak zkopírovat. Dále bylo představeno 11 principů důležitých pro další rozvoj městské mobility.

Pro zkvalitnění plánů mobility v českých městech je potřebné, abychom znali podstatu problémů při jejich zpracování a dokázali o nich otevřeně diskutovat. Záměrem není kritizovat, ale pracovat na zlepšení podle principu „učím se tím, že dělám“. Základem prezentací byly praktické příklady nejen úspěchů, ale i dílčích nezdarů a omylů, které nutně provázejí každý dobrý projekt (jako byla například rekonstrukce vídeňské ulice Mariahilfer Strasse). I když v českých městech máme k dispozici stejné procesy, neuniká nám někdy to podstatné?

Na konferenci je většinou málo času na samotnou diskusi, proto ministerstvo dopravy uspořádalo ve dnech 25. – 26. 9. 2018 v Javoříčku pracovní workshop pro přednášející města, kde se již otevřely některé otázky konference. Prezentující tak měli možnost si v předstihu upřesnit svá vystoupení. Akce se konala ve spolupráci s Asociací měst pro cyklisty, Fakultou dopravní ČVUT v Praze a Velvyslanectvím Nizozemského království.

Závěry bloku tak již byly definovány o týden dopředu právě v Javoříčku.  Diskutovalo se především o jedenácti principech, z nichž by měl vycházet další rozvoj městské mobility. Vše je popsáno zde.

 

3. blok = Tři inspirace pro novou strategii.

Pro tvorbu nové vládní strategie městské mobility doporučujeme využít:

  • Projektu Partnerství pro městskou mobilitu (PUM), který spolukoordinuje Česká republika (prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj). Více informací na tomto odkaze nebo přímo na https://ec.europa.eu/futurium/en (dále odkaz „Urban Agenda for the EU“). Právě tento projekt definuje jednotlivé oblasti, které by nová strategie mohla zahrnovat. Doporučuje se rovněž aplikovat partnerství zainteresovaných organizací i na národní úroveň.
  • Projektu Strategického rámce Svazu měst a obcí v oblasti Smart City, který koordinuje SMO ČR ve spolupráci s NCEÚ a dalšími partnery. Projekt bude popisovat tzv. chytré služby, tedy ty, které by měl provozovat veřejný sektor na národní, krajské a místní (městské) úrovni. Problémem však je, že města jsou tlačena jak do „Smart" strategií, tak i do SUMPu. Město Třinec ale ve své prezentaci ukázalo, jak obě oblasti spojit (viz prezentace v bloku 2).
  • Integrovaného přístupu v řešení dané problematiky. Na příkladu tří firemních prezentací bylo ukázáno, jak je důležité skloubit zájmy více organizací, například při realizaci terminálu nebo při sdílené ekonomice.

 

4. blok = Zapojení veřejnosti a firem do přípravy nové strategie.

V posledním bloku byly uvedeny zkušenosti z evropského projektu MOVECIT (https://www.interreg-central.eu/MOVECIT) a příklady zapojování veřejnosti do procesu zpracování a realizace SUMP (včetně firemních plánů mobility).

Dále byla představena komunikační strategie a vizuál kampaně City Changers. Jejím cílem je motivovat občany, aby se aktivně zapojili do procesu změn v oblasti dopravy a mobility ve svém městě. Aby kampaň fungovala, potřebujeme získat a propojit aktivní lidi v každém městě. Cílem je vybudovat komunitu tzv. „spokojených“ lidí, kteří většinou v rozhodujících chvílích mlčí, a tak jejich názory převálcuje „hlasitá menšina“. I o této kampani se diskutovalo ve dnech 25. – 26. 9. 2018 v Javoříčku a na konferenci v Třebíči byla kampaň jen krátce představena.

Zprávu o kampani naleznete zde.

 

Detailní program:

10:30 – 12:15 Co je vlastně SUMP?

  • Anna Batulková, Ministerstvo dopravy. Nová strategie městské mobility.
  • Aleš Kratina, Třebíč. SUMP v podání města Třebíče s vazbou na firemní plán nemocnice.
  • Hana Brůhová-Foltýnová, Litoměřice. SUMP v podání města Litoměřice.
  • András Ekés, Mobilissimus. Cesta od společné vize k opatřením – zkušenosti z maďarských malých a středních měst, https://mobilissimus.hu/en.
  • Diskuse

12:15 – 13:30 Co chybí SUMP v českém prostředí?

  • Magdaléna Burešová, Ministerstvo životního prostředí. „Dnes chceme naslouchat vaším potřebám.“
  • DATA a KNOWLEDGE aneb závěry ze setkání v Javoříčku (25. – 26. 9. 2018):
  • Hana Brůhová-Foltýnová, Litoměřice. Zkušenosti Litoměřic s měřením imisní zátěže.
  • Pavel Hodulák, Uničov. „Ale vždyť my žádný SUMP nemáme?!“
  • Dušan Pavlíček, Uherské Hradiště. „Co děláme špatně?“
  • Vít Král, Živé Milevsko. „SUMP za 600 tisíc, nebo za tři miliony korun? To je oč tu běží!“
  • Leszek Gryga, Třinec. „Nemám rád SUMP?!“
  • Lenka Šimečková, Kopřivnice. „A tak jsme podali projekt…“ 
  • Petr Frank, Říčany. „Umíme vůbec prodávat své vize a plány?“
  • Diskuse

13:30 – 14:30 Oběd

14:30 – 15:40 Nová městská agenda EU a SUMP.

  • Jiří Vlček, Min. pro místní rozvoj. Partnerství pro městskou mobilitu.
  • Marie Zezulková, NCEU. Společné problémy strategií Smart Cities, SUMP a energetických koncepcí.
  • Alexandr Česal, mmcité+. Jak je těžké zrealizovat terminál v Čelákovicích.
  • Rudolf Bernart, Systematika. Cyklověže a kampaň City Changers.
  • Vendula Burešová, ZSOON. Jak je těžké prosadit myšlenky sdílené ekonomiky.
  • Diskuse

15:40 – 16:00 Coffee break

 

16:00 – 17:30 A kde je veřejnost?

  • Aleš Kratina, Třebíč. „Co jsem se naučil ve Švédsku?“
  • Simona Surmařová, Nadace Partnerství. Firemní plány mobility jako součást plánování dopravy ve městě.
  • Michal Šindelář, Nadace Partnerství. Motivace zaměstnanců skrze soutěžní prostředí.
  • Iva Machalová, Brno. Participační strategie v Brně při výběru opatření-participace a jednání se skupinami obyvatel, kterých se SUMP týká (automobilisté, cyklisté atp.).
  • Jitka Vrtalová, Asociace měst pro cyklisty. Kampaň City Changers.
  • Diskuse

Prezentace a fotogalerie jsou nahrané na webu dobramesta.cz.



Přečtěte si také

Třebíčí na kole ve volném čase

11. 09. 2023 | Ačkoli je Třebíč kopcovité město, pohybuje se zde velké množství cyklistů a cykloturistů. A právě pro ně je určen web www.trebicnakole.cz. Web www.trebicnakole.cz slouží jak místním obyvatelům, kteří se dopravují na kole do školy, do práce, nakoupit, za kulturou, zábavou... číst dále
Třebíčí na kole ve volném čase

A jak bude vypadat ETM v Třebíči?

07. 09. 2023 | Je skvělé, že se další město přidává ke kampani Evropského týdne mobility a nabízí svým občanům zajímavý program. číst dále
A jak bude vypadat ETM v Třebíči?

Jak probíhal evropský týden mobility v Třebíči?

10. 10. 2022 | Letošní ročník Evropského týdne mobility nesl slogan Kombinuj a jeď. Třebíč ve spolupráci s dalšími partnery uspořádala hned několik akcí. Jejich cílem je omezit používání vozidel a podpořit další způsoby dopravy – cyklo, pěší i MHD. ZAPOJILY SE TAKÉ RŮZNÉ SPOLKY TJ... číst dále
Jak probíhal evropský týden mobility v Třebíči?

Třebíč je bezpečnější pro kola i chodce

03. 01. 2022 | Třebíč je historické město se souborem památek UNESCO hojně navštěvované turisty z jiných zemí či koutů ČR.  Díky rozvoji turismu a též poptávce stihnout více cílů za stejný čas je jízdní kolo v souvislosti s rozvojem trhu s elektrokoly velmi aktuální téma. Od třebíčských... číst dále
Třebíč je bezpečnější pro kola i chodce

Chytré parkování v Třebíči

31. 05. 2020 | Město Třebíč spustilo pod značkou SPINPARK chytré parkování na náměstí Komenského. Jedná se o první tzv. „chytré“ parkoviště na území Třebíče. Jelikož není na tomto parkovišti možná instalace závorového systému, je plocha vybavena podzemními detektory přítomnosti... číst dále
Chytré parkování v Třebíči

Třebíč: Příběh chytrého města

28. 05. 2020 | Většina lidí zná Třebíč především jako turistický cíl, který se proslavil historickými památkami v centru města, zapsanými na seznam UNESCO. V poslední době se ale častěji a častěji skloňuje v souvislosti s pojmem chytré město.   Příklad Třebíče byl zmíněný dokonce... číst dále
Třebíč: Příběh chytrého města

Nový seriál o elektrokolech ve městě

05. 03. 2020 | Mediální partnerství mezi spolkem Partnerství pro městskou mobilitu a časopisem Electric Bike Action má své první výsledky. V novém čísle, které bude na stáncích v týdnu od 9. března 2020, se objeví článek v „Třebíči mají elektrokola rádi“. Elektronickou verzi si můžete... číst dále
Nový seriál o elektrokolech ve městě

Zaměstnanci městského úřadu v Třebíči mají k dispozici elektrokola

10. 02. 2020 | Město Třebíč provozuje od roku 2016 čtyři městská elektrokola značky Leader Fox. Jízdní elektrokola jsou umístěna v budově městského úřadu na Karlově náměstí a v budově na Masarykově náměstí. V roce 2019 se pořídily další 3 elektrokola.  Pravidla jejich používání... číst dále
Zaměstnanci městského úřadu v Třebíči mají k dispozici elektrokola

Stručné představení města Třebíč

Všechny novinky města Třebíč

Modul: Novinky