Pardubice: Město krátkých vzdáleností, které je ideální pro cesty na kole nebo pěšky
25. 03. 2019
Před časem jsme zveřejnili první část zprávy o dopravním chování obyvatel Pardubic. Vycházelo z ní, že Pardubice mají blízko k ideálu "města krátkých vzdáleností", a chování obyvatel se může směle rovnat s vyspělými městy západní Evropy.
Dnes zprávu doplníme o část, kam a jak Pardubáci cestují. Více než polovina (54 %) všech cest je kratší než 3 km a zároveň více než polovina (54 %) cest do 3 km je uskutečňována pěšky. Cesty Pardubáků jsou tedy obecně kratší než cesty okolních obyvatel a chodí více pešky.
Zároveň ale samotní obyvatelé města vytvářejí téměř polovinu automobilové dopravy. Brát si automobil i na kratší cestyje nejobvyklejší na cestách do práce. Přesednutí z automobilu na kolo nebo veřejnou dopravu u cest do 3 km by znamenalo o pětinu snížit dopravní zátěž z automobilů v této kategorii.
Rozdělení cest podle délky a účelu cesty vytváří zcela unikátní obrázek o dopravním chování, Pardubice jsou v tomto ohledu skvělým příkladem sběru a analýzy strukturovaných dat. Více najdete v článku za Radničního zpravodaje, který je uvedený na konci článku.
Autor: Martin Ptáček, odbor hlavního architekta města Pardubice
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přečtěte si také
17. 10. 2023 | Město Pardubice začne chystat první etapu obnovy náměstí Republiky. Lokalita je vstupní branou do městské památkové rezervace. Bude tam víc stromů, nová fontána a kolem kostela nebude možné parkovat. Náklady se budou pohybovat mezi 40 až 60 miliony korun.
Čtyřproudová silnice...
číst dále
27. 11. 2022 | ParduPlán neboli Plán udržitelné městské mobility je strategický dokument zabývající se dopravou. Jedná se vlastně o ten nejdůležitější dokument zabývající se dopravou, podle kterého by se město v následujících letech mělo řídit. Moderní města čelí mnohým výzvám a hledají...
číst dále
19. 03. 2022 | ParduPlán je plán jak dostat dopravu ve městě do formy a udržet ji dlouhodobě v kondici.
Plán udržitelné městské mobility statutárního města Pardubice, zkráceně ParduPlán, zmapuje problémové partie pardubické dopravy, zváží výzvy, které mohou přijít a navrhne řešení, která...
číst dále
03. 09. 2020 | Dnes skončila Letní škola mobility, která se v tuzemsku konala už podruhé. V Pardubicích se setkali představitelé celkem dvanácti českých měst.
Zástupci měst Brno, Hodonín, Jičín, Kroměříž, Krnov, Pardubice, Plzeň, Praha 5, Říčany, Tišnov, Třinec a Uherské Hradiště se...
číst dále
16. 02. 2019 | Obyvatelé Pardubic mají z pohledu tzv. udržitelné dopravy lepší chování, než obyvatelé okolí. Ti využívají automobil více, než obyvatelé Pardubic. To je jeden z mnoha závěrů průzkumu dopravního chování, který proběhl v uplynulém roce v Pardubicích a do kterého se zapojilo...
číst dále
30. 03. 2015 | Nová značka vytvořená městem se jmenuje ParduBIKE. K vidění je především na místech, kde jsou umístěny služby pro cyklisty, a také na všech informačních materiálech spojených s cyklodopravou. V ulicích...
číst dále
30. 03. 2015 | Ubývající světlo v ulicích měst většinu cyklistů přinutí, aby si zapnuli světla na kole. Ne všechna jízdní kola ale mají toto předpisové vybavení nainstalované. Jízda bez světel přitom patří...
číst dále
30. 03. 2015 | Dne 13.2.2014 proběhl další seminář Cyklistické akademie v Pardubickém kraji, jeho hostitelem bylo město Moravská Třebová. Klíčovou roli sehrála prezentace Pardubic, která dala odpovědi na otázku „co musí...
číst dále