03. 09. 2020
Dnes skončila Letní škola mobility, která se v tuzemsku konala už podruhé. V Pardubicích se setkali představitelé celkem dvanácti českých měst.
Zástupci měst Brno, Hodonín, Jičín, Kroměříž, Krnov, Pardubice, Plzeň, Praha 5, Říčany, Tišnov, Třinec a Uherské Hradiště se zúčastnili dvoudenního maratonu přednášek, exkurzí a pracovních workshopů pod názvem „Udržitelná doprava – Made in Pardubice“. Tři české univerzity (Fakulta dopravní ČVUT, Vysoká škola ekonomická a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice) ve spolupráci se spolkem Partnerství pro městskou mobilitu uspořádaly vzdělávací worshop pro města, která potřebovala konzultovat konkrétní otázky k připravovaným realizacím v období do konce roku 2021. Přednost dostali zástupci měst, která v současné chvíli zpracovávají, nebo budou připravovat tzv. Plán udržitelné městské mobility.
A v čem mimo jiné změny v pohledu nových plánů mobility spočívají? Jde hlavně o to vidět pozitivní věci tam, kde jiní vidí problémy. Za všechny stačí uvést jeden příklad. Kdo přijede do Pardubic, je nadšen z rekonstrukce přednádražního prostoru. Jak ale změnu viděla místní média: „Řidičům se vzal jeden jízdní pruh“. Nikdo už neřekl, že dotace na rekonstrukci byla ze švýcarských fondů, která byla podmíněna omezováním automobilové dopravy. Nikdo už neřekl, že ve skutečnosti „autům nebyl vzat žádný pruh“. A konečně, žádná média nepsala o tom, že Pardubice jsou právem městem cyklistů, neboť přednádražní prostor je obklopen zaparkovanými koly. Pardubičané prostě kola milují, tak proč na ně při plánování dopravy nemyslet? A to stejné platí i pro ostatní města. Je načase při plánování dopravy myslet i na to, že lidé rádi chodí pěšky, rádi jezdí na kole a rádi využívají veřejnou dopravu. Tak proč se tedy plánování dopravy točí především okolo parkování, když lidé zcela přirozeně využívají i jiné způsoby dopravy?
A proč jsou proměny veřejného prostoru tak málo oceňovány a chváleny, když si to zaslouží?
Text: Jaroslav Martinek, foto: Jitka Vrtalová
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.