15. 02. 2015
Asociace měst pro cyklisty měla možnost se učástnit prvního jednání Výboru pro udržitelnou dopravu RVUR.
Práce výboru má podporovat zavádění moderních mezinárodních zkušeností a dobrých příkladů udržitelné dopravy a má vycházet rovněž z vládního prohlášení a koaliční smlouvy, u kterých budou rozpracována témata a cíle týkající se udržitelné dopravy a to především tam, kde nejsou ze 100% zajištěny příslušnými resorty a bude též podporována mezioborová spolupráce.
Asociace měst pro cyklisty, ve spolupráci se Svazem měst obcí, chce nabídnout výboru naplnění plánu prostřednictvím svého konceptu "Města s dobrou adresou", o čemž se bude diskutovat na blíží se stejnojmenné konferenci. která proběhne ve dnech 29.-30.4.2015 v Olomouci.
V rámci jednání se také diskutovalo o těchto tématech: Zátěž obyvatel měst (např. Spořilov) zdravotně rizikovými emisemi z dopravy; infrastruktura pro alternativní paliva; akční plány udržitelné mobility; výrobci dopravních prostředků na CNG, LNG; výrobci pro elektromobilitu; alternativní doprava k osobní automobilové dopravě; role municipalit v udržitelné dopravě; operační program pro čistou mobilitu; nástroje podpory čisté mobility; úlevy na daních; nezákonné odstraňování katalyzátorů a filtrů z vozidel; studené starty vozidel a vysoké emise rizikových látek; rozvoj telematiky a smart infrastruktury pro udržitelnou dopravu; vznik plánu IT telematiky; nezastupitelná role při podpoře mobility pro občany bez řidičských průkazů; optimalizace dopravních módů; podpora fyzické aktivity formou rozvoje pěší a cyklistické dopravy; snižování kongescí v dopravě rozvojem infrastruktury pro cyklodopravu jako alternativy o vysokém potenciálu pro města; význam územního plánování pro udržitelnou dopravu; nové technologie, které méně zatěžují externími škodami; problematika zásobování měst; socio-ekonomické dopady a externí náklady z dopravy; optimalizace přepravních systémů; strategie pro nákladní dopravu a národní program reforem; činnost Zdravých měst a komunikace s veřejností; volba vhodného dopravního prostředku; primární a preventivní opatření; legislativa a úprava silničního zákona; BESIP a účinná Renčova obrazová upozornění na nebezpečné chování v dopravě; bezpečné cesty do škol; zkvalitnění infrastruktury pro pěší a cyklisty; smíšené dojíždění; převaha předčasných úmrtí a poškození zdraví z emisí nad dopravními nehodami; problematické emise z lodní dopravy v Praze; potřeba účinných nástrojů pro udržitelnou a čistou mobilitu; operační programy a možnost zahrnutí hledisek udržitelnosti do výzev pro jednotlivé programy; výzvy pro dopravní prostředky veřejné dopravy; výběrová řízení pro vozové parky; spolupráce s řídícími orgány IROP a OPD; popularizace v rámci webu měst a obcí; spolupráce v rámci přípravy vyhlášek; akční plán pro alternativní paliva a elektromobilitu; odlišné standardy pro PM 2,5 v ČR, kde je 25 ug/m3, zatímco WHO doporučuje 10 ug/m3, zapojení RIA do výpočtu externalit; využívat obnovy vozového parku k obnově směrem k minimu zdravotně rizikových emeisí;
Závěr a doporučení: Navázat spolupráci se zpracovateli výzev operačních programů na podporu udržitelné dopravy a čisté mobility, spolupracovat s městy a zohlednit témata diskuse do činnosti a upravit pracovní skupiny.
Závěr: Výbor pro udržitelnou dopravu projednal a schválil plán práce s navrženými úpravami, který je připojen v příloze. Plán bude průběžně doplňován dle aktuálních témat.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.