Lekce 5 - Jak plánování udržitelné městské mobility podpořit na národní a regionální úrovni?

Lekce 5 - Jak plánování udržitelné městské mobility podpořit na národní a regionální úrovni?
13. 02. 2020 | Jelikož po teoretické lekci přichází vždy praktické cvičení, tak tentokrát necháme čtenáře, ať si sami udělají obrázek o tom, jak dané evropské doporučení  pro novou metodiku SUMP 2.0. je aplikovatelné pro Česko. V určitém případě se dá i napsat, že pokud by nefungovaly principy z lekce 5, pak by ani města nemusela dělat tyzo plány. Ale to jen předjímáme. Doslovný... číst dále
Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Litomyšl: Přesedlejte z aut na kola, vyzývá chodící starosta

Litomyšl: Přesedlejte z aut na kola, vyzývá chodící starosta
12. 02. 2020 | Pořád se mluví o hledání řešení pro městskou mobilitu, ale faktem zůstává, že pokud starosta nebude tahounem, až zas se tolik nezmění. Proto jsme rádi za jakoukoliv první vlaštovku, že i v Česku je to možné. Dnes vyšla v tisku tato zpráva: Odborníci i laici v Litomyšli společně řeší mobilitu ve městě. Pracovní skupina ochotných a nadšených věří, že rozetnou... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Praha bude v roce 2023 představovat budoucnost mobility

Praha bude v roce 2023 představovat budoucnost mobility
10. 02. 2020 | Česká republika bude v roce 2023 pořadatelem XXVII. Světového silničního kongresu. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, konkrétně její jednatel Ing. Jaroslav Martinek, byl vybrán jako člen do Technického výboru 2.1 Mobilita v zastavěných územích. Ve dnech 22. – 24. 1. 2020 se účastnil úvodního setkání. Technický výbor rozdělil problematiku do tři části, přičemž... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

České děti sportují, přesto mají málo pohybu. Co s tím?

České děti sportují, přesto mají málo pohybu. Co s tím?
07. 02. 2020 | O problému s nedostatkem pohybu se ví už dlouho, mnoho dat k tématu najdete na tomto webu v sekci věnované aktivní mobilitě. Že problém je opravdu vážný, potvrdila i nedávná konference Národní sítě zdravých měst (NSZM), která proběhla v Olomouci ve dnech 23. - 24. ledna 2020. Zazněla tu řada zajímavých příspěvků, ze kterých dnes vybíráme tři prezentace. V celé... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17)

Lekce 4 - Praktické cvičení: Rady pro Kutnou Horu a Hodonín. Inspirujte se Prahou a Lipskem.

Lekce 4 - Praktické cvičení: Rady pro Kutnou Horu a Hodonín. Inspirujte se Prahou a Lipskem.
06. 02. 2020 | Lekce 4 řeší otázku: Jak plánování udržitelné městské mobility funguje v praxi? Vybrali jsme si dvě města - Prahu a Lipsko jako inspiraci pro Kutnou Horu a Hodonín. Obě naposledy uvedená města oslovila spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.  s prosbou, aby se vyjádřil k dokumentům, které povedou ke zpracování jejich plánů udržitelné městské mobility. Kutná... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Lekce 4 - Jak plánování udržitelné městské mobility funguje v praxi?

Lekce 4 - Jak plánování udržitelné městské mobility funguje v praxi?
05. 02. 2020 | Nová evropská metodika SUMP.2.0. vznikla na základě zkušeností mnoha odborníků z praxe i teorie plánování. Jednotlivé principy, postupy a aktivity, které druhé vydání SUMP.2.0. doporučuje, vycházejí ze zkušeností celé řady evropských a světových měst.A pprávě tady si musíme dát pozor! Je jisté, že zkušenosti z evropských a světových měst se nedají vždy imlementovat... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

2. vydání Newsletteru projektu SMACKERs aktualitami k projektu.

2. vydání Newsletteru projektu SMACKERs aktualitami k projektu.
04. 02. 2020 | Projekt SMACKER, který zahrnuje 6 pilotních aktivit, trvá 3 roky a nyní se nachází v polovině druhého semestru. Projekt byl zahájen v dubnu 2019 pod vedením SRM Reti e Mobilità (organizátor veřejné hromadné dopravy v metropolitní oblasti Bologna). Účastní se jej 9 partnerů z 6 evropských zemí a jeho celkový rozpočet činí 2,1 milionů EUR. SMACKER je zaměřen na zlepšení... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26)

Lekce 3 - Praktické cvičení: zapomněli jsme na uživatele

Lekce 3 - Praktické cvičení: zapomněli jsme na uživatele
03. 02. 2020 | Možná pár zasvěcených pochopilo, jaké jsou principy Plánu udržitelné městské mobility (viz. lekce 3), ale praxe v 95% případů ukazuje, že obyvatelé našich měst nepostřehnou, že takový plán město má. Tak k čemu je potom potřeba? Představte si, že by politik vašeho města uvedl daný plán slovy: "Jde to i bez záplavy automobilů v městech?" Pokud se takový najde, tak... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Lekce 3 - Když policie řekne NE, pak zkuste třeba

Lekce 3 - Když policie řekne NE, pak zkuste třeba
31. 01. 2020 | Tento dokument představuje třetí lekci vzdělávacího programu o plánování udržitelné městské mobility, tentokrát na téma „Jaké jsou hlavní prvky plánování udržitelné městské mobility?“ Teorie je popsána v kapitole 3.1. přiložené zprávy ale paradoxně není těžištěm této lekce. Ten problém je jinde. Rok co rok, den co den, se opakuje. Máme krásné metodiky,... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

100 příkladů dobré praxe ze zahraničí

100 příkladů dobré praxe ze zahraničí
28. 01. 2020 | Dnešní novinka je věnovaná inspiraci, kterou přináší praxe ze zahraničí. Ale co to vlastně je dobrá praxe? A lze implementovat zahraniční zkušenosti do českého prostředí? Ale jistě, jen musíme chtít. Principy jsou stejné, nezávisle na tom, jestli žijeme v Česku, nebo v Belgii, či Norsku. Často kolem sebe slyšíme, že jsme jiní, že máme jinou kulturu, a zkrátka, ... číst dále
Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8)

Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje výzvu na čistou mobilitu

Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje výzvu na čistou mobilitu
27. 01. 2020 | Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR nabízí dotace na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu vozidly na alternativní pohon resort podporuje i dobíjecí stanice. Informace o nejbližší výzvě najdete níže. Výzva č. 11/2019: Alternativní pohony Příjem žádostí: 17.2.2020... číst dále
Štítky: Finance (Mezioborového plánování, tag20)

102 příkladů dobré praxe z České republiky

102 příkladů dobré praxe z České republiky
25. 01. 2020 | Akademie městské mobility přináší moderní poznatky a inovace z evropských i mimoevropských zemí. Výměna zkušeností mezi jednotlivými městy, sdílení dobré praxe je cestou, jak se posouvat dál. Také proto jsme shromáždili články s příklady inspirace, které vyšly v minulém roce o jednotlivých městech a regionech ČR.  Celkem jich bylo 102 a jsou roztříděné podle... číst dále
Štítky: Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Lekce 2 - praktická cvičení

Lekce 2 - praktická cvičení
24. 01. 2020 | Vzdělávací program je mimo jiné postaven na myšlence, že lekce je nejprve zveřejněna v obecné rovině a následně je přes sociální sítě zaslána ke komentářím, podnětům a připomínkám. Lekce 2 je o přínosech PUMM a ze sociálních sítí jsme vybrali dva příspěvky. 1) Jak přistupovat k PUMM? Stejně, jako když si léčíš své tělo. Je těžké vést vzdělávací program... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Lekce 2 - Jaké jsou přínosy PUMM? Věnované starostovi města Litomyšl

Lekce 2 - Jaké jsou přínosy PUMM? Věnované starostovi města Litomyšl
23. 01. 2020 | Dnes zveřejňujeme lekci 2 o plánování udržitelné městské mobility (PUMM) na téma Jaké jsou přínosy PUMM? Jak již naznačila Lekce 1, prioritně nejde o sdělování informací, ale o vyvolávání diskuse jak jsme na tom  skutečně s PUMM. Neděláme ho povrchně, kdy nám podstatné informace unikají. Lekce 1 položila sice jednoduchou otázku „Co je PUMM a jaké jsou jeho principy“,... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Strategický rámec „Smart Česko“ je na světě

Strategický rámec „Smart Česko“ je na světě
23. 01. 2020 | Jak vypadá Vize 2050 z pohledu Udržitelného Česka a Vize 2035: SMART Česko? Jaké jsou strategické a specifické cíle? V projektu Svazu měst a obcí České republiky, který má pracovní název „Smart Česko“, je zpracován "Strategický rámec Smart City" jako vodítko pro představitele obcí a měst při koncipování a implementaci jejich lokálních "Smart City strategií". Dokument... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21)

Lekce 1 - Paříž: praktické cvičení

Lekce 1 - Paříž: praktické cvičení
22. 01. 2020 | Lekce 1 byla mimo jiné o tom,  že se hledají politici, kteří rozumí principům plánu udržitelné městské a mobility a chtějí je realizovat v praxi. Příklad z praxe se našel sám - Paříž. Náhoda tomu chtěla, že na facebooku pracovní skupiny CityChanger Tomáš Novotný zveřejnil dne 21. 1. 2020 informaci o tom, že starostka Paříže představuje projekt “Čtvrthodinové město”... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Denně nás dopravní nehody stojí 216 milionů korun

Denně nás dopravní nehody stojí 216 milionů korun
21. 01. 2020 | Počet obyvatel ve městech stále roste, populace obecně stárne. Počet úmrtí na silnicích sice klesá, ve městech ale daleko pomaleji než jinde. Tolik statistiky Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC), které se týkají celé Evropské unie. A jak jsme na tom v České republice? Statistiky máme podobné, ale jsme zvyklí pracovat s tématem bezpečnosti strategicky?  V roce 2019... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Lekce 1 - Plán udržitelné městské mobility a 8 principů plánování z pohledu náměstka hejtmana

Lekce 1 - Plán udržitelné městské mobility a 8 principů plánování z pohledu náměstka hejtmana
20. 01. 2020 | Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s dnes rozjíždí ucelený vzdělávací program o plánování městské mobility a dopravy, se zaměřením na úředníky a politiky. Program je postaven na přísloví: „učím se tím, že to dělám“. K čemu potřebujeme teorii, když ji pak nepoužijeme v praxi? Kostrou výukového programu jsou jednotlivé lekce aktualizované evropské... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

CityChangers na školách a participační rozpočet

CityChangers na školách a participační rozpočet
19. 01. 2020 | Jak jsme již informovali, náš člen město Kutná Hora realizuje participační program na své škole a to ve spolupráci s Intitutem H21. Rádi bychom dané zkušenosti využili v rámci našeho programu CityChangers na dalších školách a tak jsme se s nimi spojili a vypadá to  na zajímavou spolupráci. Náš spolek a Institut H21 tak společně na školách může realizovat: Školní... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Kam autobusy nejezdí. S dopravou na německém venkově pomáhají stopovací lavičky

Kam autobusy nejezdí. S dopravou na německém venkově pomáhají stopovací lavičky
18. 01. 2020 | "Dát ruku v pěst a palec vzhůru už je zastaralé, teď si člověk prostě sedne na lavičku," láká informační leták obce Schuttertal na jihu Německa. Duhově natřená sedátka, takzvané Mitfahrbänke neboli lavičky spolujízdy, v poslední době plní německý venkov. Jejich záměrem je usnadnit dopravu lidem, kteří z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí řídit auto. Německý... číst dále
Štítky: Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Sdílení aut a jízdních kol (Dobrá praxe, tag33)

Aktuality