06. 02. 2020
Lekce 4 řeší otázku: Jak plánování udržitelné městské mobility funguje v praxi? Vybrali jsme si dvě města - Prahu a Lipsko jako inspiraci pro Kutnou Horu a Hodonín. Obě naposledy uvedená města oslovila spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. s prosbou, aby se vyjádřil k dokumentům, které povedou ke zpracování jejich plánů udržitelné městské mobility.
A jaká je rada? Nejprve je třeba si připomenout obecné principy, bez kterých nemohou dané plány fungovat. Jsme rádi, že tušíme, že jak Kutná Hora, tak Hodonín tyto základní principy ctí. Ale co ostatní města?
Takže inspirace o Praze a o Lipsku možná patří dalším městům ČR, neboť Kutná Hora i Hodonín již prošly do dalšího kola a mohou se zajímat o detaily.
1) Inspirace Praha
Shodou okolností dnes na seznam.cz vyšel článek na téma: Pražská doprava na pokraji kolapsu. Vznikl plán, co s tím?
Celý článek stojí za přečtení, ale nás zaujal prakticky jen jeden odstavec: „Je otázkou, jestli politici seberou odvahu a představy odborníků naplní. Plán udržitelné městské mobility (PUMM) je na jednu stranu formálně závazný, na druhou stranu nelze jeho plnění nijak vymáhat. Do konce roku 2030 navíc proběhnou nejméně troje obecní volby, které mohou s politikou hlavního města významně zamávat.“
Odstavec totiž vystihl pravou podstatu problému. PUMM je v rukou odborníků a s velkou nadsázkou se dá konstatovat, že je vlastně jedno, jak bude zpracován. Pokud si ho nevezmou za své od začátku politici, tak se jedná o vyhozené peníze. Jak v Kutné Hoře, tak v Hodoníně má plán podporu politiků. Proto se mohou zajímat o inspiraci z Lipska....
2) Inspirace Lipsko
Možná slova o Praze byla velmi tvrdá, ale stačí si jen připomenout, proč je naším vzorem město Lipsko. Připomínáme jejich sedm bodů, na kterých by měl stát každý český PUMM. A je dokonce jedno, zda ten dokument nazveme generelem dopravy, plánem udržitelné městské mobility, nebo strategií města, která řeší dopravu a mobilitu. Jde o princip.
Takže připomeňme si, co je možné se naučit od strategie mobility 2030 města Lipska?
Celý článek: https://www.dobramesta.cz/lipsko-293
3) Slovo dopravního experta jako bonus.
V českých podmínkách se pak diskuse o dopravě stejně vždy zvrhne na parkování. Tak jsem požádali našeho dopravního konzultanta Ing. Jaroslava Heinricha z firmy HBH Projekt spol. s r.o. o malou radu pro města. Konkrétně byla věnována městu Hodonín, ale dá se uplatnit i v jiných městech.
„Ze svých dlouholetých zkušeností s mobilitou i parkováním si dovolím několik poznámek, které vychází jak z mých znalostí Hodonína, tak i zkušeností kolegů z projektu COST 342 „Parking policies and their influence on economy“, který jsme zpracovávali už skoro před 20 lety. Rád bych Vás varoval z přílišných očekávání v oblasti parkování, kdy chcete řešit výstavbu odstavných parkoviště na krajích města, či výstavbu parkovacích domů (sídliště Jihovýchod, centrum města).
Odstavná parkoviště bezesporu mohou sloužit jako záchytná (P+R), ale především pro návštěvníky ze Slovenska. Myšlenka, že se pokusíte nějakým naváděcím způsobem přesvědčit návštěvníky z jiných směrů, aby projeli celým Hodonínem, zaparkovali necelý kilometr od centra a pěšky se do něj vraceli je poněkud utopická. I pro návštěvníky ze Slovenska je parkoviště relativně daleko od centra.
Některá města, kde podobný problém řešili v minulosti, to řešila tak, že zavedla linku nějakého bezplatného minibusu, který v podstatě neustále pendloval (odjezdy z parkoviště každých 10 – 15 minut) mezi parkovištěm a vlastním centrem, to využití parkoviště bezesporu velmi pomůže.
Zbytek už záleží na velmi nepopulárním opatření, a to, všechny veřejné parkovací plochy, které jsou blíže centru zpoplatnit a hlavně dostatečně efektivně hlídat, aby všichni zaplatili to, co skutečně zaplatit mají a tedy „rádi" akceptovali to, že jinde mohou zaparkovat významně levněji, případně zcela bezplatně.“
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.