Změní bikesharing firemní mobilitu?

02. 07. 2019

Partnerství pro městskou mobilitu od svého založení upozorňuje na skutečnost, že používání jízdních kol pro pracovní cesty a využití kola pro cestování není dostatečně vymezené v českém právním řádu. To má vliv mimo jiné i na firemní plány mobility. Následující podnět dorazil z Ostravy, týká se ale všech větších měst. 

Ostravě již  druhým rokem funguje městem podporovaný bikesharing a vzbudil větší zájem, než se, původně očekávalo. Sdílená kola mají zejména mezi Ostravany mimořádný úspěch. Provozovatelé služby registrují přes 21,5 tisíce uživatelů. Vedle zájmu dojíždět do práce se začal vyskytovat zájem jezdit na sdílených kolech i v pracovní době v rámci plnění pracovních úkolů (zaměstnanci samosprávy i státní správy apod.). Otázka je, jak ošetřit vše právně, aby zaměstnanci měli legálně možnost využívat sdílená jízdní kola ke služebním cestám.

Hledáme proto příklady, jak jsou takové možnosti přepravy ošetřené. Zatímco u privátních kol zaměstnavatel nemá přehled o technickém stavu a musel by ho před každou jízdou kontrolovat, u sdílených kol tato nutnost odpadá. V případě sdílených kol je údržba kol smluvní záležitostí mezi provozovatelem a firmou. 

Zkušenosti z vyspělých zemí ukazují, že pravidelné dojíždění do práce nebo školy na kole dokáže poměrně účinně čelit rizikům spojeným s rostoucí, a už teď zejména ve městech nadměrnou individuální automobilovou dopravou (časté dopravní kolapsy, zhoršující se životní prostředí ve městech). Používání jízdního kola kromě toho přináší snížení nákladů na dopravu, zlepšení zdraví a kondice zaměstnanců a tím i nárůst produktivity firem. Používání sdílených kol po firemní účely a návazná bezpečnostní školení by zlepšila také celkové chování uživatelů.

Firmy a město tak mají stejný cíl - zlepšit mobilitu a bezpečnost při dopravě. Město Ostrava nedávno spustilo informační kampaň, zaměřenou zejména na mladší generaci uživatelů bikesharingu, která apeluje na dodržování základních pravidel. Firmy by se tak mohly připojit k tomut trendu šířením informací mezi svými zaměstnanci.

Pokud tedy máte zkušenost s používáním jízdních kol pro služební účely, prosím, kontaktujte nás na telefonu 603 432 172 nebo e-mailu info@dobramesta.cz. Pokud vás tato problematika zajímá a chcete dostávat aktuální informace, sledujte tyto stránky - zveřejníme tu brzy více. 

Změní bikesharing firemní mobilitu?

Přečtěte si také

Ostravské stavební předpisy - vlastní pravidla pro výstavbu

17. 01. 2025 | Rada města Ostravy na svém zasedání dne 17.12.2024 schválila nová vlastní pravidla pro výstavbu - dokument Ostravské stavební předpisy, s platností od 1.1.2025.Ostrava tak využila možnost rozšířit a upřesnit nový stavební zákon vlastními pravidly pro výstavbu. K tomuto kroku se... číst dále
Ostravské stavební předpisy - vlastní pravidla pro výstavbu

URBACT Good Practice City - ocenění pro Ostravu a Ústí nad Labem

17. 01. 2025 | Právě tato 2 města z České Republiky - Ostrava a Ústí nad Labem - získala 29.října 2024 mezinárodní titul URBACT Good Practice City. Jsou spolu s městy napříč celou Evropou mezi 116 příklady dobré praxe URBACT. Do výzvy URBACT Good Practice Call trvající od 15.dubna do 30.června... číst dále
URBACT Good Practice City - ocenění pro Ostravu a Ústí nad Labem

Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

15. 05. 2024 | Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy. Ta byla schválena dnes 15. 5. 2024 zastupiteli města na svém zasedání Koncepci cyklistické dopravy si můžete prohlédnout ZDE Koncepce se drží zásad, uplatňovaných ve městech, úspěšných v udržitelné dopravě a... číst dále
Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

31. 10. 2023 | Koncepce městské třídy 28. října – Opavská představuje ambiciózní plán pro proměnu a zlepšení této důležité městské třídy v Ostravě. Tato třída, s délkou 12 kilometrů, je jednou z hlavních tepen městského života, prostírá se "od tanku až ke Globusu." Toto označení... číst dále
Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

23. 09. 2023 | Ostrava propojuje městské cyklostezky, přibude 15 kilometrů nových tras Jednou z připravovaných je například stezka mezi ulicemi Mečnikovova a Žákovská v Ostravě – Mariánských Horách, která propojí stávající trasu M mezi centrem Ostravy a obvody Ostrava-Jih, Vítkovice, Mariánské... číst dále
Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

05. 01. 2023 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Inspiruje se při tom cyklisticky vyspělými městy jako Kodaň, Amsterdam, Gent nebo Brémy. Cyklistika není jen sport, ale především transport, zdůrazňují autoři zásadní změnu pohledu, se kterou koncepce přichází.... číst dále
Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

10. 08. 2022 | Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech.... číst dále
Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

05. 05. 2022 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Co se musí změnit, aby lidé kolo rádi používali při svých cestách městem, nyní zjišťuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) pomocí online dotazníku.      Odkud a kam se... číst dále
Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

Stručné představení města Ostrava

Všechny novinky města Ostrava

Modul: Novinky