19. 11. 2015
Pod hlavičkou Asociace měst pro cyklisty se dnes v Ostravě uskutečnilo první setkání zástupců českých a moravských měst. Vzdělávací program Cyklistické akademie, který je určen především politikům a úředníkům místních samospráv, motivuje města, aby si vypracovala svůj vlastní strategický dokument a akční plán. Dnešní seminář ukázal, jak pracovat s veřejným prostorem a věnovat přitom pozornost všem druhům dopravy.
„Dopravě ve městech bychom se měli věnovat systémově a cyklodopravu přitom zohlednit jako kteroukoli jinou formu dopravy,“ tvrdí vedoucí odboru strategického rozvoje a investic ve Šternberku Roman Sobkuliak. Mnoho českých měst zřídilo pozici cyklokoordinátora a pravidelně věnuje na výstavbu cyklistické infrastruktury část svého rozpočtu. Problém ale je v tom, že podpora cyklodopravy bývá často ztotožňována hlavně s výstavbou cyklistické infrastruktury, především cyklostezek. Řada vybudovaných cyklostezek a cyklopruhů přitom zůstává opuštěná, případně na nich parkují automobily. Terčem kritiků bývá povaha místních obyvatel, nevlídné podnebí nebo kopcovitý terén. Částečně mohou mít pravdu, ale větší část viny je ve způsobu, jakým jsou tato opatření pro cyklisty provedena, často izolovaně a bez vazby na okolní území. „Hlavním měřítkem by neměla být délka vybudovaných cyklostezek. Vnímání cyklodopravy by se mělo přenést k širším souvislostem a ke spolupráci se zainteresovanými stranami, kterou s sebou přináší tento přístup,“ doplňuje Roman Sobkuliak.
„Bylo to velmi užitečné," hodnotí průběh semináře cyklokoordinátor hostitelského města Ostravy, která přivítala na své radnici především zástupce měst z Moravskoslezského kraje. „Začínali jsme prezentací čtyřech měst - Ostravy, Opavy, Kopřivnice a Třince - která ukázala ostatním úroveň cyklistické kultury, přístup k cyklistické dopravě a způsob řešení otázek cyklodopravy na místní úrovni. Obecná část potom shrnula závěry a zhodnotila přístup jednotlivých měst," popisuje Martin Krejčí.
Mezi základní výukové materiály patří „40 lekcí cyklodopravy pro odborníky“, které přišly na řadu v průběhu odpoledne. Program připravilo Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., pod dohledem expertů z Technické univerzity v Drážďanech (TUD) a ve spolupráci s Regionálním environmentálním centrem (REC), Česká republika, o.p.s. Setkání pak zakončila přednáška o slovinské metropoli Lublaň, která v posledních letech věnovala podpoře cyklodopravy velké úsilí. „Obsah semináře byl vytvořený na míru účastníkům. Na místě se sešlil především lidé, kteří se při své práci touto tématikou dennodenně zabývají,“ konstatoval spokojeně ostravský cyklokoordinátor.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Více o programu Cyklistické akademie najdete v tiskové zprávě Cyklistická akademie startuje, inspirací je tisíc omylů Kodaně.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.