12. 06. 2018
Na dohled se přiblížily dvě nepřehlédnutelné změny ve vedení cyklodopravy v centru Kolína, konkrétně v Rubešově ulici a přímo na Karlově náměstí. Jsou jedním z konkrétních výstupů loňské prosincové veřejné debaty nazvané „Vize cyklodopravy v historickém centru Kolína", na níž místostarosta Tomáš Růžička a Tomáš Cach, pražský dopravní urbanista se specializací na cyklodopravu, představili v mnohém převratný pohled na možnosti pohybu cyklistů v centru Kolína.
Na detaily úprav se zeptali novináři deníku Kolínský Pres místostarostyyTomáše Růžičky.
* Na celkovou koncepci cyklistické dopravy v centru se vás už před časem Pres ptal. Tehdy jste mluvil o principu umožnění obousměrného pohyb cyklistů v jednosměrkách i o tom, že uskutečnění celkové vize úprav je během na dlouhou trať s přesahem do dalšího volebního období. Dvě konkrétní úpravy už jsou ale na spadnutí, pojďme si je tedy představit. První se týká křižovatky u Savoye, k jakým úpravám pro cyklisty zde dojde?
Řada cyklistů projíždějících centrem míří na Zálabí a využívají k tomu Masarykův most. Všichni dnes víme, že momentálně je při výjezdu z centra Rubešovou ulicí veškeré dopravě zakázáno odbočení doleva na most a auta i cyklisté smějí bez porušení dopravních předpisů pokračovat buď rovně (a dolů) do ulice Na Pobřeží či doprava do Mostní. Řada cyklistů, mířících na Zálabí, tento zákaz odbočení vlevo porušovala a ukázalo se, že existuje řešení, které bez ohrožení bezpečnosti silničního provozu takové chování umožní legalizovat, protože oproti motoristům bude mít cyklista na výjezdu z Rubešovy ulice paradoxně mnohem lepší rozhledové podmínky než motorista. Vodorovným dopravním značením tedy bude na vozovce křižovatky vyznačen ještě jeden pruh pro cyklisty umožňující jim odbočit doleva na Masarykův most. Tady se ještě zmíním, že toto řešení jsem se snažil prosadit dlouhodobě, ale narážel jsem na zamítavou argumentaci. Teprve až delší spolupráce s Tomáše Cachem mi pomohla přesvědčit dopravní policii a následně státní správu.
* Druhá změna se týká Karlova náměstí, respektive jeho východo-západní spojnice mezi Kutnohorskou a Pražskou ulicí. Jaký byl důvod změny a jak bude nové řešení vypadat?
Důvodem druhé úpravy je umožnit průjezd cyklistů přímou cestou od vyústění ulice Kutnohorské na Karlově náměstí do ulice Pražské na opačné staně náměstí, tedy v protisměru současnou jednosměrkou. Silnice je dostatečně široká, navíc je centrum historické části města Zónou 20 (km/h), takže by nemělo docházet k nebezpečným situacím. Průjezd cyklistů náměstím od Kutnohorské ulice do Pražské bude umožněn bez toho, aniž by tu byl fyzicky na zemi vyznačen barvou pruh pro cyklisty.
Celý rozhovor je zde: https://www.kolinskypres.cz/clanek-cyklisty-v-centru-cekaji-zmeny.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.