12. 03. 2017
Město Kolín se začátkem roku 2017 stalo dalším členským městem Asociace cykloměst. O budoucnosti dopravy a vizích pro město hovoří místostarosta Tomáš Růžička. „Ne každé město dokáže svým občanům nabídnout to, co dnes umí Kolín,“ říká v rozhovoru pro Kolínský pres.
Město letos čeká řada uzavírek, které budou výzvou pro organizaci města i toleranci ze strany obyvatel. Město chystá opravy kanalizace, vodovodního řadu, silnic. Celé znění rozhovoru najdete na webových stránkách Kolínského presu, zde přinášíme jen krátký výtah:
* Co by nyní nejvíc ulehčilo dopravou zahlcenému Kolínu?
Pojďme si pro začátek shrnout fakta. Stávající doprava v Kolíně je důsledkem veřejně známých faktorů. Jedná se o historické rozhodnutí o výstavbě bytů pro zaměstnance automobilky pod vodárnou i na Pražském předměstí, tedy v kontextu umístění velké průmyslové zóny na zcela opačné straně města, dále o variantu stávajícího obchvatu, který odvedl pouze část dopravy a poznamenal životní prostředí ve Štítarech a na Pražském předměstí, o kritické dopady prosincové změny pracovní doby automobilky na zpomalení dopravy od Ovčárecké až po Polepskou ulici, o nákladní dopravu v kontextu středně velkého průmyslového města a též o zásobování velkých obchodních řetězců, které jsou na druhé straně města, než je dálnice D11. Posledním faktem je nárůst počtu aut v každé rodině.
Na druhou stranu, průmyslová zóna přináší dlouhodobě našemu městu pestrou nabídku zaměstnání, která se bude v blízké budoucnosti rozšiřovat. To je velké plus, protože kdo bude chtít pracovat, práci najde. Plusem je i výtěžnost v rámci přerozdělení daní a spolupráce na rozvoji města s dotčenými podniky, zejména se samotnou automobilkou. Negativní zkušeností je zvyšování samotné zátěže dopravy. V zóně podniky vybudovaly stovky parkovacích míst, která podporují osobní dopravu jednotlivců. To považuji za omyl v úsudku managementu některých podniků, který přinese do budoucna problémy, vždyť v odpolední špičce už dnes vozidla zaměstnanců popojíždějí v kolonách od zóny směrem do města. Otázkou je též stav pracovního trhu, o některé profese totiž zájem není. Veřejná informace o rozhodnutí managementu automobilky zahájit program zaměstnávání občanů Ukrajiny, kteří budou bydlet především na ubytovnách, je pravdivou sondou do českého pracovního trhu. Na potřebu zaměstnávání zahraničních pracovníků poukazuje i mladoboleslavská Škodovka, která ovšem navrhuje rozumnější cestu s ubytováním celých rodin. Zkušenosti ukazují, že ubytovna pouze pro zaměstnance není koncepčním řešením a přináší problémy.
Shrnu-li výše řečené, pro dopravu tu je množina nepříznivých faktorů. Přesto některé možnosti zlepšení jsou. Dovolím si glosovat vaši otázku: „Co by nejvíc ulehčilo dopravou zahlcenému městu?“ Odpověď známe přece všichni, snažme se chodit více pěšky, cestujme autobusem, vlakem, jezděme na kole.
* Co se kolem dopravy ve městě chystá v dohledné době?
Pracujeme na úpravě některých spojů autobusů. Jednáme například se zástupci společností TPCA, GEFCO, Ingersoll. Stavíme finančně dostupný systém na potřebách a kompromisech pro jednotlivé fabriky, podniky, závody. Právě načasování spojů autobusové dopravy do zóny může snížit počet osobních vozidel na průtahu, která mnohdy vozí pouze jednoho zaměstnance-řidiče. Jednáme o finanční spoluúčasti.
Dalším opatřením, které sníží zátěž životního prostředí, bude položení technologie „tichého asfaltu“. Realizátorem bude Krajská správa a údržba silnic, která dlouhodobě avizuje „tichý asfalt“ na Ovčárecké i Třídvorské (po investici města do kanalizace), a nově přichází s variantou ulice Veltrubské. Stane se tak v letošním a příštím roce a sníží se tím hluková zátěž.
Důsledky dopravy zasahují i do dalších segmentů města. Připravujeme projekt na snížení energetické náročnosti budov metodou EPC, kdy navrhujeme jako povinnou investici systém vzduchotechniky s rekuperací pro základní školu na dopravou zatížené Ovčárecké ulici. Protože nás letos čeká mnoho investičních akcí, které budou mít vliv na dopravu, např. opravy kanalizace, vodovodního řadu, silnic (začínáme vodovodním řadem v Rorejcově ulici), budeme upřímně rádi za všechna zlepšení, která se nám podaří zajistit. Zároveň prosíme o trpělivost, investice se neobejdou bez omezení či uzavírek. Odměnou nám všem bude výsledek! Jednáme s VHS, AVE, ARRIVOU, krajskou správou a údržbou silnic, mostaři s cílem co nejlépe skloubit veškeré aktivity na kolínských silnicích.
Celý rozhovor najdete na https://www.kolinskypres.cz/clanek-ne-kazde-mesto-dokaze-svym-obcanum-nabidnout-to-co-dnes-umi-kolin.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.