21. 01. 2018
V Praze ojedinělá a svým zaměřením a rozsahem převratná objemová studie smíchovské náplavky a navazujícího území vznikla na objednávku páté městské části. Studie plánuje strategický rozvoj této části Smíchova, včetně záměrů a vizí, na další desítky let dopředu. Podporuje ji Memorandum o společném postupu při hledání rozvojového potenciálu Vltavy a jejího blízkého okolí ve spádovém území městské části Praha 5.
„Studie je svým rozsahem a zaměřením zcela převratná, alespoň pokud jde o Prahu. Díky ní Smíchov získá vizi svého budoucího rozvoje – a to jak nábřeží, tak části navazujícího, vnitřního území. Je to na desítky let dopředu strategický, strukturovaný a čitelný materiál, který nasměruje a zásadně ovlivní rozvoj Smíchova,“ říká starosta Radek Klíma (TOP 09) a dodává: „Studie překládá v podstatě lokální řešení. Bylo by však dobré, aby s koncepcí rozvoje města přišlo i hlavní město. Zásadně postrádám koncepční celopražské směrování, potřebujeme znát návaznosti. Myslím, že tato studie může ukázat, jak se dá s prostorem pracovat a může se stát inspirací i pro hlavní město. Bez vize, strategie a plánování se neobejde žádné úspěšné podnikání a v případě rozvoje města je to úplně stejné.“ Studii nyní městská část připomínkuje, shromažďují se např. veškeré podněty a skutečnosti k následnému řešení dopravy. Po dopracování bude studie v její konečné podobě zveřejněna.
Objemová studie zahrnuje levobřežní úsek od mostu Legií až po Zlíchov. Do šířky pracuje s korytem Vltavy, náplavkou i s ulicemi Smíchova, které zpracovává až k Nádražní ulici, resp. Štefánikově ulici a ulici Na Zatlance. „V podstatě se detailně věnuje každému metru řešeného území a všem možnostem, které se zde nabízejí,“ dodává starosta. Zpracovatel, kterým je Atelier 8000 pod vedením architekta Martina Krupauera, zároveň jedná se všemi zásadními organizacemi, které v místě působí a mají zde aktivity, i s investory, kteří zde chystají své projekty.
Studie koncepčně řeší nejen revitalizaci samotné náplavky, resp. její budoucí vzhled a funkci, a to včetně turistických a kulturních možností, ale i pěší propojení s oblastí Na Knížecí, parkování a dopravní obslužnost, vazby a propustnost, a to jak podél náplavky, tak ve vnitřním území Smíchova, dále objemové řešení budoucí zástavby, veřejného prostoru či parterů vybraných ulic. S prostředím pracuje nejen z urbanisticko - architektonického hlediska, ale i z pohledu sociologického. „Potřebujeme citlivě propojit turistiku s životním prostorem obyvatel a s podnikatelskou sférou, což je základ fungujícího města. A to je i cílem studie,“ doplňuje starosta. Vzhledem k tomu, že se studie zabývá i předpolím Barrandovského mostu, kde se pohybuje mnoho lidí bez domova, řeší se ve studii i tato otázka.
„Po zpracování a vyhodnocení všech vstupních informací, podkladů a možností máme studii, která zahrnuje nejen záměry a rozvojové možnosti realizovatelné v nejbližších letech, ale i vize, které nám jednotlivé oblasti nabízí,“ říká starosta Klíma. „Kromě praktických návrhů, které jsou pro fungující město zásadní, jako je například řešení propojení centrální části Smíchova s řekou či úprava terénů tak, aby náplavka byla pro lidi dostupná a příjemná, dostaneme do rukou i vize, tzn. teoretické možnosti území. Ty mohou být realizovatelné za pár let, za desítky let - ale třeba na jejich realizaci ani nikdy nemusí dojít, pokud nebude vůle či finance. Zásadní je, že budeme vědět, kam rozvoj směrovat. Což je důležité nejen pro radnici, ale i pro soukromé investory. Nastavíme tím možnosti Smíchova a jeho rozkvětu, abychom se lidově řečeno, neplácali ode zdi ke zdi. Takže to bude strategický materiál i pro naše následovníky na radnici,“ vysvětluje smysl studie starosta.
Na objemovou studii postupně naváže řada dílčích architektonicko – urbanistických studií. Ty budou samostatně a detailně řešit jednotlivé oblasti a lokality, vytýčené v objemové studii. V dalším krátkodobém či dlouhodobém výhledu pak postupně dojde k diskusím o jednotlivých studiích, přípravě rozpočtů a samotným realizacím.
Objemová studie: zahrnuté záměry, studie a návaznosti
Revitalizace parteru ulic |
Revitalizace parteru ulic: Vítězná, Petřínská, Vodní, Malátova, Pavla Švandy ze Semčic, Kořenského, V Botanice |
Revitalizace parteru ulic: Matoušova, Lesnická, Pecháčkova, Lidická, Na Bělidle, Jindřicha Plachty, Vltavská, Pivovarská (protažení k řece), Na Valentince, U Železničního mostu |
|
Úprava vltavského dna v návaznosti na řešení přilehlých břehů |
Revitalizace předpolí Dětského ostrova - River art district |
Revitalizace Dienzenhoferových sadů - podzemní parking, parter |
Cyklostezka - Janáčkovo nábřeží, Hořejší nábřeží |
Revitalizace severní části smíchovské náplavky |
Pop-up revitalizace severní části smíchovské náplavky |
Kulturní HUB |
Revitalizace parteru severní části smíchovské náplavky |
Vertikální propojení s Vyšehradským železničním mostem - Volumetrická studie |
Regulační plán - Sportovní klub Smíchov |
Smíchovská náplavka |
Řešení náplavky u botelu Admirál |
Strategie využití kobek |
Hořejší nábřeží |
Prague Wheel - součástí je náplavka a přístaviště |
Řešení parteru na Hořejším nábřeží |
Zprostupnění areálu pivovaru |
Vertikální propojení s Vyšehradským železničním mostem - Volumetrická studie |
Regulační plán - Sportovní klub Smíchov |
Lávka na Císařskou louku |
Císařská louka |
Veřejné komunikace - Císařská louka |
Regulační plán přístavu - Císařská louka |
Park Císařská louka |
Zefektivnění organizace přístavu |
Rozšíření mostu na Císařskou louku |
Regulační plán - Smíchovský přístav |
City logistika - hub |
Propojení náplavky Smíchovského přístavu a Císařské louky |
Humanizace Strakonické a Nádražní ulice |
Dopravní řešení ulic Nádražní a Strakonická |
Tunel pod Strakonickou - parking + dopravní propojení |
Smíchovské nádraží - studie využití území |
Smíchovské nádraží - zadeskování |
Předprostor Smíchovského nádraží |
Propojení Smíchova a Radlické |
Využitelnost lokality Zlíchov, Lihovar - volumetrická a dopravní studie |
Revitalizace severní části cyklostezky |
Krátkodobé kotviště říčních lodí |
Předpolí Barrandovského mostu: Urban - grafitti - jungle |
Revitalizace koryta Dalejského potoka |
Low-cost zázemí pro osoby bez domova |
Přírodní generátor - biocentra |
Kulturní prostor - Bistro Koryto |
Skatepark a parkour trail Barrand |
Rozhledny |
Revitalizace pěších tras Barrandovského mostu |
Revitalizace jižní části cyklostezky |
Související studie projektů - nábřeží a blízké okolí
Plavební komora - Praha - Staré město - DSP |
Dětský ostrov - dětské hřiště - obnova a rozšíření - DUR, DSP |
zasíťování kobek - smíchovská náplavka |
Prague Wheel – DUR |
Zpracování generelu cyklistických tras - ADOS |
Řešení cyklistické dopravy a rekreace v ulici Nádražní a Strakonická |
Cyklostezka Palackého most - Erpet - SP |
River Terrace hotel - SP |
Nádražní - Strakonická - dopravní studie 12/2013 |
Centrální Smíchov - A69 |
Císařská louka - lávka - Analýza variant a doporučení dalšího postupu při přípravě stavby |
Smíchov přístav - Koncepční studie |
Smíchov - doprava - útvar hlavního architekta HLMP - koncepční studie |
Radlická radiála - napojení Zlíchov – DUR |
Ověřovací studie Smíchov, Praha 5 - Smíchovské nádraží |
Smíchovské nádraží - A69 - volumetrická studie |
Rekonstrukce tramvajové trati Nádražní – Na Zlíchově / Přeložka TT - DUA |
Polyfunkční areál Smíchov - volumetrická studie |
Zlatý lihovar - rezidenční komplex - volumetrická studie |
Současný vzhled Smíchovské náplavky
Plánovaný vzhled náplavky
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.