27. 07. 2023
Odmontováním některých kolejí na smíchovském nádraží začne letos v září dlouho očekávaná revitalizace tohoto významného dopravního uzlu. Projekt, který je plánován již několik let, slibuje modernizaci a efektivně vyřešený dopravní terminál, který lépe propojí železniční a autobusovou dopravu, zlepší přestupní vazby pro cestující a sníží dopravní zatížení okolních ulic.
Zdroj: Správa železnic
Jednou z klíčových změn je výstavba nového dopravního terminálu pro dálkovou a příměstskou autobusovou dopravu nad samotnou železniční stanicí. Díky této nové části bude nádraží lépe propojeno s ostatními druhy veřejné dopravy, jako jsou metro, tramvaje a autobusy, což usnadní a zrychlí přestupy pro cestující.
S novým terminálem souvisí i výstavba P+R parkoviště, které nabídne až 1000 parkovacích míst. To má podpořit kombinovanou přepravu, kdy lidé mohou parkovat svá vozidla u terminálu a dále pokračovat veřejnou dopravou či na kole. Cílem je omezit individuální automobilovou dopravu a snížit tak dopravní zácpy a znečištění ve městě.
Zdroj: Správa železnic
Projekt také zahrnuje B+R (Bike and Ride) systém, který bude podporovat cyklisty. V různých místech kolem nádraží budou vytvořeny stojany na kola s celkovou kapacitou až 1000 míst. To umožní snadné a bezpečné parkování jízdních kol a podpoří tak kombinovanou dopravu pro cyklisty.
Viditelné změny dozná i přednádražní prostor. Místní uspořádání zastávek tramvají a autobusů bude změněno, aby se cestujícím usnadnil přesun na nádraží. Prostor se zklidní. Plánuje se také osazení nových stromů a výsadba zeleně, aby se celkově zlepšila kvalita životního prostředí.
Zajímavostí je, že projekt počítá s elektrifikací autobusové dopravy a doplněním trolejbusového vedení. To umožní dobíjení trolejbusů nebo elektrobusů, čímž přispěje ke snižování emisí a zlepšení ekologické udržitelnosti dopravy.
Zdroj: Správa železnic
Stavba nové části nádražní haly a administrativního křídla je dalším plánovaným krokem, který má zajistit moderní zázemí pro cestující a úředníky. Historická hala z 50. let bude zachována, a její dostavba postavená v 80. letech bude odstraněna, což odkryje původní průčelí budovy.
Celý projekt je pečlivě koordinován s plánovanými modernizacemi železniční stanice a dalšími dopravními projekty, jako jsou tříkolejný železniční most přes Vltavu nebo nové vysokorychlostní tratě i metro S (podzemní železnice). Cílem je vytvořit moderní a efektivní dopravní hub, který bude bezpečný, přehledný a ekologicky udržitelný.
Revitalizace smíchovského nádraží je plánována do několika fází, a první z nich začne v září tohoto roku. I přesto, že první fáze nebude mít větší vliv na běžný provoz nádraží, očekává se, že celý projekt bude dokončen a začne sloužit cestujícím v roce 2025. Doufejme, že nové smíchovské nádraží přinese výrazné zlepšení v oblasti dopravy a zvýší kvalitu života v celé lokalitě.
Původní zprávu můžete nalézt ZDE.
Zdroj: Pětka
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.