Ostrava hledá inspiraci pro cyklistická opatření i v Paříži

19. 11. 2015

Čím je město větší, tím ho zpravidla doprava víc trápí a tím je také těžší ji dobře vyřešit. Netýká se to jen té motorové, ale i cyklistické. Jiné problémy mají v Uherském Hradišti nebo Uničově, rozdílné pak třeba v Praze či Ostravě. Jak tedy funguje podpora cyklistiky ve velkém městě jako je Ostrava, které má 23 městských obvodů?

Ostrava patří mezi města, která podepsala již Uherskohradišťskou chartu, a deklarovala tím podporu cyklistické dopravě již před dvěma lety. Nyní patří k největším městům sdruženým v Asociaci měst pro cyklisty.  

Ostravský generel cyklistické dopravy byl schválen v r. 2010 a na jeho základě jsou rozdělené i kompetence města a obvodů při budování cyklistické infrastruktury. O síť páteřních cyklotras se stará město, o nepáteřní trasy se starají městské obvody.  Město tedy připravuje projekty stavebně dopravních opatření a financuje opatření na páteřních cyklotrasách, a to v součinnosti pracovníků odboru dopravy, odboru investic a městského cyklokoordinátora, kteří tak tvoří neformální pracovní cykloskupinu. Městský cyklokoordinátor se vyjadřuje také ke značení tras a projektům na nepáteřních trasách financovaných z rozpočtu městských obvodů. „Každý rok něco děláme, jeden rok jsme třeba dělali na světelně řízených křižovatkách prostor pro cyklisty, jiný rok pruhy v hlavním dopravním prostoru,“ říká ostravský městský cyklokoordinátor Martin Krejčí. „Nové prvky cyklistické infrastruktury, jako například cyklopiktokoridory, při jejich dokončení jejich funkci a způsob užívání vysvětlujeme v radničních zpravodajích,“ vysvětluje Martin Krejčí. Inspiraci pro nová řešení sbírá Ostrava i v zahraničí. „V jednom místě máme pruhy časově omezené – v noci se tam parkuje. Inspiraci pro tohle řešení jsem si přivezl z Paříže – tam jsou BUS pruhy, které fungují jen v pracovní dny, aby tam autobusy měly přednost, přes sobotu a neděli na nich mohou parkovat auta. Autobus tam o víkendu problém nemá, protože tam dopravní zácpa není,“ říká Martin Krejčí. „V Ostravě byl ten problém s parkováním podobný - lidé tam v noci odstavovali auta. Nemělo smysl, abychom tam vyznačili cyklopruhy a volali tam v noci odtahovou službu, když tam cyklisté nejezdí,“ vysvětluje Martin Krejčí.  „Nová opatření jsou vnímána vesměs pozitivně. Vyloženě negativní reakce na cyklistické novinky nemáme. Diskuse se ale vedou kolem průjezdnosti pěší zóny pro cyklisty. Vyřešit tuto situaci nás ale teprve čeká,“ popisuje situaci Martin Krejčí.

Navrhnout změny k lepšímu přitom může každý. „Řada lidí, co o to mají zájem, se mnou komunikuje přímo. Aktivní jsou hlavně lidé ze sdružení Ostravou na kole – přinášejí hodně podnětů k vylepšení infrastruktury pro cyklisty,“ popisuje komunikaci s cyklistickou veřejností Martin Krejčí.

V letošním roce bylo v Ostravě dokončeno několik úseků s novou bezpečnější cyklistickou infrastrukturou. V rámci rekonstrukce ulice Prodloužené byly provedeny úpravy formou cyklopruhů nejen v trase plánované cyklotrasy. V místě průchodu městské trasy A přes frekventované přemostění bylo navrženo vyznačit cyklopiktokoridor. Na sídlišti Fifejdy se připravuje dokončení úprav s materiálově zcela novým vyznačením cyklotrasy F. Dokončeny byly též krátké spojovací úseky mezi cyklistickou trasou L v Proskovicích a ulicí Staroveskou a v Mariánských Horách u ul. Výstavní. V rámci souvislé údržby v návaznosti na předsazený prostor pro cyklisty u světelně řízené křižovatky s ul. Rudnou byl na ulici Závodní zřízen cyklistický pruh. Pokračují práce na zbývajícím úseku cyklotrasy podél Ostravice mezi koblovským mostem a Hrabovou, jehož dokončení se plánuje v příštím roce. Na příští rok se chystá také vyznačení dalších cyklistických pruhů na silnicích Těšínská, Michálkovická, Hlučínská, které jsou ve správě kraje. Dalších 30 projektů se staveb pro cyklisty se připravuje pro realizaci v následujících letech.



Přečtěte si také

Ostravské stavební předpisy - vlastní pravidla pro výstavbu

17. 01. 2025 | Rada města Ostravy na svém zasedání dne 17.12.2024 schválila nová vlastní pravidla pro výstavbu - dokument Ostravské stavební předpisy, s platností od 1.1.2025.Ostrava tak využila možnost rozšířit a upřesnit nový stavební zákon vlastními pravidly pro výstavbu. K tomuto kroku se... číst dále
Ostravské stavební předpisy - vlastní pravidla pro výstavbu

URBACT Good Practice City - ocenění pro Ostravu a Ústí nad Labem

17. 01. 2025 | Právě tato 2 města z České Republiky - Ostrava a Ústí nad Labem - získala 29.října 2024 mezinárodní titul URBACT Good Practice City. Jsou spolu s městy napříč celou Evropou mezi 116 příklady dobré praxe URBACT. Do výzvy URBACT Good Practice Call trvající od 15.dubna do 30.června... číst dále
URBACT Good Practice City - ocenění pro Ostravu a Ústí nad Labem

Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

15. 05. 2024 | Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy. Ta byla schválena dnes 15. 5. 2024 zastupiteli města na svém zasedání Koncepci cyklistické dopravy si můžete prohlédnout ZDE Koncepce se drží zásad, uplatňovaných ve městech, úspěšných v udržitelné dopravě a... číst dále
Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

31. 10. 2023 | Koncepce městské třídy 28. října – Opavská představuje ambiciózní plán pro proměnu a zlepšení této důležité městské třídy v Ostravě. Tato třída, s délkou 12 kilometrů, je jednou z hlavních tepen městského života, prostírá se "od tanku až ke Globusu." Toto označení... číst dále
Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

23. 09. 2023 | Ostrava propojuje městské cyklostezky, přibude 15 kilometrů nových tras Jednou z připravovaných je například stezka mezi ulicemi Mečnikovova a Žákovská v Ostravě – Mariánských Horách, která propojí stávající trasu M mezi centrem Ostravy a obvody Ostrava-Jih, Vítkovice, Mariánské... číst dále
Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

05. 01. 2023 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Inspiruje se při tom cyklisticky vyspělými městy jako Kodaň, Amsterdam, Gent nebo Brémy. Cyklistika není jen sport, ale především transport, zdůrazňují autoři zásadní změnu pohledu, se kterou koncepce přichází.... číst dále
Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

10. 08. 2022 | Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech.... číst dále
Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

05. 05. 2022 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Co se musí změnit, aby lidé kolo rádi používali při svých cestách městem, nyní zjišťuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) pomocí online dotazníku.      Odkud a kam se... číst dále
Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

Stručné představení města Ostrava

Všechny novinky města Ostrava

Modul: Novinky