Malá Kodaň v Ostravě: Sen architektů se pomalu mění ve skutečnost

11. 09. 2016

Jezdit uličkami města na kole, navštěvovat podniky, kde to žije nebo se klidnou promenádou bez ruchu aut dostat z centra Ostravy k břehu řeky Ostravice. To vše jsou představy, které stály za vytvořením vize ostravské Malé Kodaně. Kousku světa, ve kterém veřejný prostor funguje na základě přirozené aktivity a potřeb lidí. Naším průvodcem touto lokalitou byl architekt Ondřej Vysloužil.

Celý článek byl převzat z elektronického magazínu Patriotmagazin.cz.

¨Rovněž doporučujeme shlédnout stránky Malé Kodaně.

 Malá Kodaň v Ostravě: Sen architektů se pomalu mění ve skutečnost

 

Tak by mohlo v budoucnu vypadat nábřeží Ostravice v lokalitě ostravské Malé Kodaně (Vizualice: archiv Ondřeje Vysloužila)

Sešli jsme se poblíž ostravského Minikina, tedy v Kostelní ulici, která dlouhá léta tvoří zázemí centrálního Masarykova náměstí. Mnozí tuto ulici berou pouze jako vhodné místo k zaparkování auta, takže není divu, že až do nedávna byla skryta její hodnota

„Přestože tady máme významnou historickou stavbu, kostel svatého Václava, a vedle ní příklad moderní architektury v podobě bytového domu Městská brána, tak to pro mnohé lidi byla okrajová část,“ říká na úvod Vysloužil, se kterým jsme si před nedávnem povídali také o celkovém oživení centra Ostravy.

Z hlediska veřejného prostoru prakticky nebyl důvod se „okrajovou“ částí zabývat, a to až do chvíle, kdy se uskutečnil projekt Městské zásahy 2013, v rámci které se architekt se svými kolegy snažil představit návrh s větším dopadem na život v centru

„Chtěli jsme tu lokalitu uchopit koncepčně, s jasnou vizí. V té době to v centru ještě tolik nežilo, ale pokud jsme zamířili do Minikina a okolí, vítala nás živá enkláva s nevšedními podniky a tvůrčími lidmi. Chtěli jsme poukázat na to, že právě tady může vzniknout něco moderního, soudobého,“ vrací se náš průvodce k prvotním nápadům.

Proč právě Kodaň?

Vzhledem k tomu, že na naši „exkurzi“ dorazil na kole, bylo zjevné, že inspirace Kodaní, která je rájem městské cyklistiky a příkladem koncepce „města pro lidi“, nepřišla jen tak při sezení v kanceláři.

„Krátce před tím projektem jsme byli na studijní cestě. Strávili jsme týden v Kodani, kterou nás provedl jeden místní architekt. Spoustu věcí jsme si tak zjistili a město křížem krážem objezdili na kole. Byli jsme z toho úplně nadšení,“ popisuje cestu za inspirací ostravský architekt s tím, že zažili doslova kulturní šok. Cítili se na každém kroku příjemně a bezpečně.

To byl důležitý impuls, proč přenést kousek Kodaně domů do Ostravy. Pak už zbýval jen krůček k tomu zasadit „kodaňskou“ kulturu právě do lokality kolem Kostelní ulice a nábřeží Ostravice.

„Když jsme se více rozhlíželi, došlo nám, že krátké spojení s Ostravicí je možnost, jak se bezbariérově dostat z Masarykova náměstí do klidné zóny k řece. Z toho vznikla vize promenády, páteře, která definuje Malou Kodaň,“ pokračuje Vysloužil.

Klíčovým místem je proluka

Výzvou pro každého tvůrce jsou často dosud nepopsaná místa, v případě architektury pak volné plochy, které skýtají potenciál k smysluplnému rozvoji měst či jejich částí. Lokalita Malé Kodaně nabízí kromě hodnotných staveb i poměrně velkou proluku ve středu Kostelní ulice, kde jsou městské pozemky zatím využívány jako parkoviště.

„To je klíčové místo, kam můžeme umístit něco, co lokalitu posune o velký kus dál. Bude to další impuls. Tak jako třeba pro oblast Karoliny je impulsem a hnacím motorem obchodní centrum. Tady máme možnost z veřejných zdrojů vyzkoušet něco, co by mohlo ještě více probudit život a přinést do centra alternativu k ryze komerčním projektům,“ myslí si architekt, který v rámci soutěžního projektu navrhoval do proluky umístění tržnice, ale mohou to být i stavby jiného typu, třeba obchodního charakteru s drobnými službami nebo prostory pro alternativní způsob bydlení. Detaily jako jsou stojany pro sdílení kol či nabíječky pro elektromobily nevyjímaje.

Co už se povedlo?

Jak Vysloužil přiznává, cílem od počátků bylo především rozproudit kolem Malé Kodaně debatu, která může svým zaměřením oslovit jak veřejnost, tak následně politickou sféru. V této souvislosti už jsou vidět první zárodky konkrétních změn. Plánovaná rekonstrukce Kostelní ulice bude mít nakonec jiný charakter.

„Najednou je vůle k tomu, že to bude v podstatě pěší zóna, kde se chodci budou moci pohybovat opravdu všude, bez přechodů. Pracuje se však i s dalšími detaily, aby to opravdu mělo charakter kultivované ulice,“ uvádí spolutvůrce moderní vize.

Co se týče samotné rekonstrukce, ta vychází z již zpracované studie architektů Kuby a Pilaře, kteří jsou autory moderních budov na křižovatce Kostelní ulice s Biskupskou. Právě po hranici ulice Biskupské by měla letos proběhnout první fáze rekonstrukce, v příštím roce by se měla Kostelní dodělat celá až po nábřeží.

Kromě toho se zvažuje také propojení sníženého parteru kostela svatého Václava, který je sídlem Ostravsko-opavského biskupství, s přilehlou ulicí, od níž jej doteď odděluje zábradlí.

Jedeme v tom společně

Plánů, jak Malou Kodaň dále rozvíjet, je však více. V rámci snění architektů se rýsuje třeba oživení břehu Ostravice, kde by mohla být pobytová mola a posezení. V tom se jistě skrývá potenciál, který není zcela využit, byť už nyní je nábřeží místem, kde to po kulturní či gastronomické stránce stále více žije.

Snažení kolem Malé Kodaně velmi dobře vystihuje logo, na které narazíte třeba na rohu ulice Kostelní a Havlíčkova nábřeží. Tandemové kolo odkazuje na spolupráci všech, kterým záleží na tom, jak bude vypadat městský prostor a co se v něm bude dít.

„Jedeme v tom zkrátka spolu, což znamená, že potřebujeme, aby se zapojili občané i politici. Je fajn, že máme možnost dělat něco, co může centrum dlouhodobě ovlivnit. Zvláště, když se shodneme na tom, že potřebujeme, aby tam lidé bydleli a aby se vraceli zpět do města,“ dodává na závěr Vysloužil, který věří, že nový život může postupně rozproudit i další lokality v centru. Třeba přilehlou Černou louku, ale o tom zase někdy příště…



Přečtěte si také

Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

15. 05. 2024 | Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy. Ta byla schválena dnes 15. 5. 2024 zastupiteli města na svém zasedání Koncepci cyklistické dopravy si můžete prohlédnout ZDE Koncepce se drží zásad, uplatňovaných ve městech, úspěšných v udržitelné dopravě a... číst dále
Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

31. 10. 2023 | Koncepce městské třídy 28. října – Opavská představuje ambiciózní plán pro proměnu a zlepšení této důležité městské třídy v Ostravě. Tato třída, s délkou 12 kilometrů, je jednou z hlavních tepen městského života, prostírá se "od tanku až ke Globusu." Toto označení... číst dále
Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

23. 09. 2023 | Ostrava propojuje městské cyklostezky, přibude 15 kilometrů nových tras Jednou z připravovaných je například stezka mezi ulicemi Mečnikovova a Žákovská v Ostravě – Mariánských Horách, která propojí stávající trasu M mezi centrem Ostravy a obvody Ostrava-Jih, Vítkovice, Mariánské... číst dále
Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

05. 01. 2023 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Inspiruje se při tom cyklisticky vyspělými městy jako Kodaň, Amsterdam, Gent nebo Brémy. Cyklistika není jen sport, ale především transport, zdůrazňují autoři zásadní změnu pohledu, se kterou koncepce přichází.... číst dále
Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

10. 08. 2022 | Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech.... číst dále
Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

05. 05. 2022 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Co se musí změnit, aby lidé kolo rádi používali při svých cestách městem, nyní zjišťuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) pomocí online dotazníku.      Odkud a kam se... číst dále
Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

Ostrava - 5. ROČNÍK SOUTĚŽE DO ŠKOLY NA KOLE

18. 06. 2021 | Díky pandemii se 5. ročník pravidelné soutěže pro žáky 9. tříd ostravských základních škol mohl uskutečnit až ve školním roce 2020/2021, a to ještě netypicky. První polovina proběhla v říjnu do uzavření škol, druhá polovina v květnu a začátkem června po jejich otevření.... číst dále
Ostrava - 5. ROČNÍK SOUTĚŽE DO ŠKOLY NA KOLE

Malá Kodaň v centru Ostravy ožila

13. 11. 2020 | Řeka, nábřeží, úzké uličky s atraktivním parterem a cyklisté – to vše již před lety vedlo místní k tomu, aby okolí Havlíčkova nábřeží v centru Ostravy začali říkat Malá Kodaň. Na podzimní rekonstrukci se město připravovalo celé léto. Jak? Oslavou každý víkend!     Ostrava:... číst dále
Malá Kodaň v centru Ostravy ožila

Stručné představení města Ostrava

Všechny novinky města Ostrava

Modul: Novinky