01. 06. 2015
20. května v Lysé nad Labem proběhlo první veřejné projednání plánu městské mobility (PUMM). Jednatel asociace tu zároveň navrhl první instalaci cyklistické ulice u nás. Cyklokoordinátorka města Dana Hančová o tom píše:
Lysá začala v lednu intenzivně spolupracovat s Asociací měst pro cyklisty. Jarda Martinek, jednatel asociace a národní cyklokoordinátor v jedné osobě, si Lysou oblíbil. Do spolupráce jsme přitom šli s vědomím, že Lysá je sice město s cyklistickou historií, zato ale bez jediného cyklopruhu. Od první návštěvy jsme hovořili i o tom, jak městu mohou pomoci chystané legislativní změny, které v nejbližší době bude schvalovat český parlament. S jistou vypočítavostí jsme Jardu požádali o přednášku, ve které vysvětlí městu, občanům, zastupitelům, co je a k čemu slouží plán udržitelné mobility (PUMM), na jehož zadání jsme začali v Lysé pracovat.
Přednáška se odehrála 20. května v prostorách městského úřadu Lysá nad Labem, kde Jarda Martinek ve chvilce rozmetl očekávání nudné přednášky dopravního experta. Jeho příběh začal vyprávěním o kreditní kartě. Na příkladu tak vysvětlil, jak zdánlivě výhodná služba může být v důsledku výhodou pouze pro někoho, zatímco někdo jiný to musí zaplatit. Stejně tak je to i s dopravou ve městě. Co je pohodlné, nemusí být zákonitě výhodné pro nás všechny. Stejně tak je to v životě našeho denního pohybu po městě. Autem je to pohodlné, snadné a zdánlivě časově a logisticky výhodné. Ve skutečnosti ale zároveň nevýhodné pro zdraví nás všech – pro mé i mého okolí, nevýhodné ekonomicky a v samotném důsledku i časově nevýhodné při čekání v zácpách a hledání parkoviště. Při některých cestách a pro někoho je nezbytností, při jeho přebujelém a bezmyšlenkovitém nadužívání ale za výhody jeho používání platíme vysokou cenu. Cenou jsou životy a zdraví našich dětí i naše, ztráta náměstí a ulic jako společných míst k setkávání, stres. Zároveň máme snad všichni doma kolo – jak snadné a ekologické, zábavné, zdravé a komunikativní. Denně vykonáme v průměru 2-3 cesty, stačí tedy jednou týdně použít jízdní kolo na libovolnou cestu, tím se rázem zvýší podíl cyklodopravy o 5 %. To je výborný úspěch, na kterém jiná města mohou pracovat léta.
Prezentace o výstavě „Města s dobrou adresou“ sice je původem z Dánska, přesto padla jako ušitá na poměry v Lysé nad Labem.
Zástupci města Lysá nad Labem potom přidali vysvětlení, jaké plány na zavedení PUMM má městská dopravní komise. Zmíněny byly také plány o volnočasových zónách a cyklostezkách, které s tím úzce souvisí. Jsou to ta místa, kde si město do zadání plánu „nakreslí“ se záměrem: tady si budeme hrát a rekreovat a musíme vědět, jak se k těmto místům příjemně dopravíme, a to nejlépe vlastním pohonem. Lysá má na to ideální podmínky, vždyť všechny cíle jsou ve vzdálenosti do tří kilometrů od centra města.
Z přednášky a následné diskuse vyšly pro zastupitele tyto výstupy a úkoly:
Zapojíme Lysou do Evropského týdne mobility(ETM), který probíhá každoročně ve dnech 16.-22. září.
Několik akcí, které budou ETM předcházet:
Pro inspiraci programy z minulých ETM z jiných měst:
Vybraná města:
A možná nakonec vyzkoušíme i cyklistickou ulici, která je zatím jen na papíře.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.