27. 05. 2024
Ve středu 22. května se v Chocni sešli zástupci měst a obcí Pardubického kraje i dalších subjektů, aby se na speciálním workshopu Cyklovize 2030 zabývali pohybem cyklistů, motoristů či například chodců v každodenním provozu.
Na workshopu mimo jiné národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu prezentoval smysl a cíl projektu „Cyklovize 2030“ včetně jeho mapové aplikace. Cyklovize 2030 je projekt jehož cílem je vybudování bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy včetně alternativní bezmotorové mobility. „V současné době projednáváme a hledáme k projektu ‚Cyklovize 2030‘ dílčí cíle, jednotlivá opatření a konkrétní kroky, které povedou k naplnění výstupu projektu,“ upřesnil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.
Realizace Cyklovize2030 byla představena pomocí devíti principů (viz prezentace):
Další podrobnosti z workshopu:
Momentálně mezi aktuální projekty na dálkových cyklotrasách v Pardubickém kraji patří úsek Brandýs nad Orlicí – Perná na cyklotrase 18 a cyklotrase 8, úsek Vysoká nad Labem – Opatovice na cyklotrase 2 (Labská) a úsek Rybník – Lanškroun na cyklotrase 8. V přípravě je však samozřejmě více projektů.
Diskuze se týkala i návaznosti a propojení veřejné dopravy s cyklisty a dalšími účastníky provozu. Podle účastníků se komplexně musí řešit také budování parkovacích míst pro auta i kola, ideálně v rámci dopravních terminálů, případně nabíjecí stanice a servisní stojany na vhodných a frekventovaných místech. Na workshopu se řešilo oddělení dopravy motoristů a nemotoristů v místech, kde to je možné, současně jejich vzájemný respekt na společných komunikacích, který je základním předpokladem bezkonfliktního fungování.
Občas nechte auto doma, pomůžete sobě i okolí „Bezmotorová doprava, tedy například cyklodoprava, má budoucnost, podporuje zdravý životní styl, přispívá k lepšímu životnímu prostředí, a i proto si zaslouží krajskou podporu. Jsem rád, že můžeme přispět k vyšší bezpečnosti a vyššímu komfortu lidí, kteří tuto formu přepravy využívají. Například v letošním roce jsme v dotačním programu ‚Podpora budování infrastruktury cestovního ruchu‘ podpořili 12 projektů se zaměřením na cyklistiku za více než 2,2 milionu korun. Na přípravu projektové dokumentace bylo v dotačním programu ‚Podpora přípravy cyklostezek a cyklotras v Pardubickém kraji‘ na 10 projektů vynaloženo přes tři miliony,“ sdělil krajský radní pro sport a cestovní ruch Alexandr Krejčíř.
Závěr workshopu patřil prohlídce choceňského multifunkčního Terminálu v zeleni, který je příkladem dobré praxe. „Projekt podpořený z evropských fondů IROP koncepčně řešil problém nevyhovující situace kolem železniční stanice Choceň. Výsledkem je přestupní terminál, který výrazně zlepšil dopravní infrastrukturu, standard dopravní obslužnosti a současně revitalizoval frekventovaný veřejný prostor města,“ doplnil krajský radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.
Účastníci workshopu si také zkusili služby ČD BIKE a společně si projeli etapu dálkových cyklotras č. 8 a č. 18.
V Brandýse nad Orlicí navštívili účastníci workshopu koupaliště z roku 1970, které je v těsné blízkosti dálkové cyklotrasy č. 8 a č. 18. Momentálně ho opravuje parta místních nadšenců a dobrovolníků, aby mohlo být opět zprovozněno a zpřístupněno široké veřejnosti. Provoz koupaliště je plánován bezplatně a na vlastní nebezpečí. Město Brandýs nad Orlicí opravu podporuje a zároveň pořádá sbírku na opravu https://www.donio.cz/sbirkakoupalistebno.
Workshop „Cyklovize 2030“ pořádal národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek, město Choceň a Pardubický kraj. Partnerem workshopu byl národní dopravce České dráhy - ČD BIKE a Partnerství pro městskou mobilitu.
http://www.pardubickykraj.cz/aktuality/124858/jak-zajistit-cyklistum-bezpecne-cestovani-nejenom-to-resili-odbornici-v-chocni
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.