Cyklovize 2030 byla představena pro města a obce Pardubického kraje

27. 05. 2024

Ve středu 22. května se v Chocni sešli zástupci měst a obcí Pardubického kraje i dalších subjektů, aby se na speciálním workshopu Cyklovize 2030 zabývali pohybem cyklistů, motoristů či například chodců v každodenním provozu.

Na workshopu mimo jiné národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu prezentoval smysl a cíl projektu „Cyklovize 2030“ včetně jeho mapové aplikace. Cyklovize 2030 je projekt jehož cílem je vybudování bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy včetně alternativní bezmotorové mobility. „V současné době projednáváme a hledáme k projektu ‚Cyklovize 2030‘ dílčí cíle, jednotlivá opatření a konkrétní kroky, které povedou k naplnění výstupu projektu,“ upřesnil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

Realizace Cyklovize2030 byla představena pomocí devíti principů (viz prezentace):

  1. Základem je tým. Je třeba zmobilizovat 205 ORP, aby přijala zodpovědnost za své území. Tomu jim pomáhají kraje a stát.
  2. Definování společné filozofie a terminologie. Co chceme, pro koho to děláme, co je cyklotrasa, cyklokoridor, dopravní síť pro cyklisty apod.
  3. Plán je tvořen zespodu. Dopravní síť pro cyklisty vzniká tak, že je potřeba složit 205 dílků puzzle (ORP) do jednoho celku. Kraje pak koordinují aktivity ORP prostřednictvím své krajské cyklostrategie.
  4. Konkretizace. Aby vznikla bezpečná dopravní síť pro cyklisty, je nutné, aby města i kraje začlenila plány na výstavbu bezpečné dopravní infrastruktury do svého strategického, územního a dopravního plánování.
  5. Skládání puzzle. V principu je to jednoduché. Složí se 205 dílků puzzle a je vytvořen návrh dopravní sítě pro cyklisty České republiky, který je zakreslen v mapové aplikaci Cyklovize2030. Je to ale jen návrh. Kde se nepodaří najít dílek puzzle, tak toto bílé místo má pomoci „zalepit“ kraj. Jedná se o první návrh, který je upřesněn v navazujících krocích.
  6. Otevřenost. Semináře, zpravodaje – mluvit o vizi pro všechny cílové skupiny je samozřejmost, ale získat důvěru k vizi je daleko těžší.
  7. Práce s detailem a kontextem. Každá ORP vidí jen svůj svět, ale je třeba vidět za hranice ORP, další návaznosti, propojení s veřejnou dopravou, počítat se sdílenou mobilitou. Je třeba otevřít filozofii značení cyklotras, jejich rušení, přeznačování a tvoření nových.
  8. Schválení vize s vazbou na finance. 21. 2. 2024 proběhla pracovní porada, na které se dohodl společný postup. Ten ale musí být schválen politiky. O to cennější byla účast hejtmana Královéhradeckého kraje, který garantoval připravenost Asociace krajů. Na tahu je nyní Ministerstvo dopravy. Nicméně schválení musí být propojené s financemi, tedy evropské fondy, SFDI atd.
  9. Monitoring. Každý plán musí být spojen s daty. Je potřeba mít stále k dispozici on-line data, kolik je cyklostezek, jaké jsou plány, kde jezdí cyklisté, jaká je nehodovost apod. Stále
    ale platí, že ambiciózní plán je postaven na aktivitách zespodu. A to je asi nejnáročnější úkol. Motivovat obce a města, aby se připojila k tomuto plánu.

Další podrobnosti z workshopu:

Momentálně mezi aktuální projekty na dálkových cyklotrasách v Pardubickém kraji patří úsek Brandýs nad Orlicí – Perná na cyklotrase 18 a cyklotrase 8, úsek Vysoká nad Labem – Opatovice na cyklotrase 2 (Labská) a úsek Rybník – Lanškroun na cyklotrase 8. V přípravě je však samozřejmě více projektů.

Diskuze se týkala i návaznosti a propojení veřejné dopravy s cyklisty a dalšími účastníky provozu. Podle účastníků se komplexně musí řešit také budování parkovacích míst pro auta i kola, ideálně v rámci dopravních terminálů, případně nabíjecí stanice a servisní stojany na vhodných a frekventovaných místech. Na workshopu se řešilo oddělení dopravy motoristů a nemotoristů v místech, kde to je možné, současně jejich vzájemný respekt na společných komunikacích, který je základním předpokladem bezkonfliktního fungování.

Občas nechte auto doma, pomůžete sobě i okolí „Bezmotorová doprava, tedy například cyklodoprava, má budoucnost, podporuje zdravý životní styl, přispívá k lepšímu životnímu prostředí, a i proto si zaslouží krajskou podporu. Jsem rád, že můžeme přispět k vyšší bezpečnosti a vyššímu komfortu lidí, kteří tuto formu přepravy využívají. Například v letošním roce jsme v dotačním programu ‚Podpora budování infrastruktury cestovního ruchu‘ podpořili 12 projektů se zaměřením na cyklistiku za více než 2,2 milionu korun. Na přípravu projektové dokumentace bylo v dotačním programu ‚Podpora přípravy cyklostezek a cyklotras v Pardubickém kraji‘ na 10 projektů vynaloženo přes tři miliony,“ sdělil krajský radní pro sport a cestovní ruch Alexandr Krejčíř.

Závěr workshopu patřil prohlídce choceňského multifunkčního Terminálu v zeleni, který je příkladem dobré praxe. „Projekt podpořený z evropských fondů IROP koncepčně řešil problém nevyhovující situace kolem železniční stanice Choceň. Výsledkem je přestupní terminál, který výrazně zlepšil dopravní infrastrukturu, standard dopravní obslužnosti a současně revitalizoval frekventovaný veřejný prostor města,“ doplnil krajský radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.

Účastníci workshopu si také zkusili služby ČD BIKE a společně si projeli etapu dálkových cyklotras č. 8 a č. 18.

V Brandýse nad Orlicí navštívili účastníci workshopu koupaliště z roku 1970, které je v těsné blízkosti dálkové cyklotrasy č. 8 a č. 18. Momentálně ho opravuje parta místních nadšenců a dobrovolníků, aby mohlo být opět zprovozněno a zpřístupněno široké veřejnosti. Provoz koupaliště je plánován bezplatně a na vlastní nebezpečí. Město Brandýs nad Orlicí opravu podporuje a zároveň pořádá sbírku na opravu https://www.donio.cz/sbirkakoupalistebno.

Workshop „Cyklovize 2030“ pořádal národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek, město Choceň a Pardubický kraj. Partnerem workshopu byl národní dopravce České dráhy - ČD BIKE a Partnerství pro městskou mobilitu.

http://www.pardubickykraj.cz/aktuality/124858/jak-zajistit-cyklistum-bezpecne-cestovani-nejenom-to-resili-odbornici-v-chocni

Cyklovize 2030 byla představena pro města a obce Pardubického kraje

Ke stažení

PA_kraj_22_05_2024.pdf (9.2 MB)
Modul: Novinky