24. 11. 2020
Český Brod se posouvá z hlediska multimodality poměrně úspěšně. U nádraží má 3 záchytná parkoviště P+R a plánuje další. Do toho má i nové zařízení pro jízdní kola B+R v podobě cyklostojanů a cykloboxů. Oceňuje se i rozčlenění parkovacích míst - malá parkovací stání pro motorky, speciální parkovací místa pro osoby s kočárkem atd. Český Brod se v tomto ohledu stává vzorem pro celý Středočeský kraj, jak by prostředí přestupního uzlu v rámci nádraží mohlo vypadat.
Ale aby byl článek spravedlivý, tak je potřeba dodat, že podobných příkladů je v kraji více, jen k nim redaktor článku nemá bližší informace a hlavně fotky. I tak víme, že dobrým příkladem mohou být stejně dobře i Řevnice, Říčany, Beroun, Lysá nad Labem, Čelákovice či Kolín včetně míst s dobíjením pro elektromobily.
Jednu věc mají ale opatření ve městech společné. Zatím většinu vybudovalo město (ve spolupráci s ČD, SŽDC, ROP ad.). Kraj byl doposud v těchto věcech hodně pasivní, i když by měl naopak městům pomáhat. Právě v tom je možno vidět prostor pro další rozvoj a podporu ze strany kraje.
Vše se dá ukázat na příkladu Českého Brodu:
Ale i Český Brod má své „cyklistické problémy“. Patří k nim mj. bezpečné překonání významné bariéry - silnice I/12, a prstencovité propojení cyklostezkami podél krajských komunikací do nejbližších obcí. Každý, kdo v Českém Brodě bydlí a má malé děti, tak ví, že vézt kluka na kole do školky, je prakticky nemožné. Jednak podmínky pro cyklistiku ve městě nejsou ideální, ale také se může stát, že na křižovatce nedá cyklistům přednost řidič auta, protože na cyklisty není zvyklí. Výsledek je klasické "mama-taxi" před školkami v podobě velkého počtu aut - bohužel. Rodiče se prostě o své děti bojí. Ale kdy jindy se mají děti získat vztah ke kolu, než právě v dětství?
Foto: archív Středočeského kraje
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.