21. 11. 2020
Nové vedení Středočeského kraje chce podporovat multimodální dopravu. Hovoří o tom mimo jiné programové prohlášení Rady kraje, které obsahuje také témata jako jsou cyklostezky či záchytná parkoviště u železničních stanic. Nový přístup k dopravě je na pořadu dne. Vždyť právě Středočeský kraj je krajem velkých vzdáleností a velká část jeho obyvatel navíc dojíždí do Prahy. Je tedy pochopitelné, že základem efektivního řešení dopravy pro kraj je tzv. multimodalita, jejíž součástí je jízdní kolo, chůze a veřejná doprava, stejně jako možnosti pro efektivnější využití osobních automobilů.
Pravidelné dojíždění do Prahy za prací nebo do školy je součástí každodenního rituálu mnoha Středočechů. V minulosti se ale kraj musel vyrovnat s dopravním přetížením, které se podepisovalo na stavu silniční sítě i na pravidelných zácpách. Záchytná parkoviště na nádražích s cykloboxy nebo parkovacími věžemi pro kola a možnost dojet vlakem až do centra Prahy, tak by mohl v budoucnu vypadat ideální řetězec mobility.
Zjednodušeně obyvatelé kraje mají čtyři možnosti jak se dostat do Prahy:
Přesunutím části dopravy na tři poslední možnosti se uvolní silnice a i doprava autem tak bude komfortnější.
Kraj také již schválil dva projekty, které myšlenku mohou přiblížit praxi. Konkrétně jde o:
1. Projektové záměry 20 cyklostezek (k financování z ITI):
https://www.kr-stredocesky.cz/web/urad/home/-/blogs/rada-kraje-schvalila-zarazeni-dvaceti-projektu-cyklostezek-k-financovani-z-iti?_33_redirect=https%3A%2F%2Fwww.kr-stredocesky.cz%2Fweb%2Furad%2Fhome%3Fp_p_id%3D33%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-4%26p_p_col_count%3D1
2. Projektové záměry 10 záchytných parkovišť (k financování z ITI a IROP), jejichž součástí jsou samozřejmě i B+R:
https://www.kr-stredocesky.cz/web/urad/home/-/blogs/stredocesky-kraj-bude-pripravovat-deset-zachytnych-parkovist?_33_redirect=https%3A%2F%2Fwww.kr-stredocesky.cz%2Fweb%2Furad%2Fhome%3Fp_p_id%3D33%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-4%26p_p_col_count%3D1
Možná se tak realizuje vize studentů z Českého Brodu, kterou obsahuje původní Koncepce rozvoje cyklistické dopravy kraje z roku 2017.
Citace pochází z kapitoly 4.5.3. Závěrečné shrnutí: diskuse se studenty z Českého Brodu
Emoce a příběhy do koncepčních dokumentů nepatří.
Jednou ale můžeme udělat výjimku. Nikdy nezaškodí, když se na stav podpory cyklistické dopravy můžeme podívat očima našich dětí. Možná je přehlížíme, možná nám uniká, že nám chtějí sdělit něco velmi důležitého.
Celá analýza tak končí netradičně shrnutím nedostatků, které definovali studenti Základní školy z Českého Brodu dne 14.3.2017 v rámci veřejné besedy. V sedmi jednoduchých bodech shrnuli nejpalčivější problémy nejen Středočeského kraje, ale de facto celé republiky. V roce 2023, tedy v roce, kdy bude finišovat tato Cyklokoncepce SK 2023, budou mít tito studenti 20 – 23 let. Cokoliv tedy nyní bude schváleno, ovlivní jejich rozhodování, zda budou preferovat na svých cestách jízdní kolo (po bezpečných cyklostezkách) nebo auto (po přeplněných silnicích…).
David (12 let) – mrzí mě, že nemohu jezdit na kole se svou babičkou (73 let) do Českého Brodu. Bydlím v Přistoupimi, která je rozdělena silnicí, která se nedá ani přejet, ani přejít. Do Českého Brodu nevede žádná stezka a cesta je velmi nebezpečná. Další děti se přidávaly a zavázali se, že nakreslí další úseky, kde by rádi jezdili na kole, ale nemohou.
Jana (13 let); po dohodě s publikem - dnes jezdí na kole tak 5 % našich občanů, ale kdyby byli podmínky, tak jezdí i 40 %.
Vanesa (15 let) – na nádražích by mělo být více stojanů na kola. Dnes je zde tak 30, ale mělo by být tak 100. A hned se k tomu přidal další student - je třeba řešit i bezpečné uchování jízdního kola jako prevence proti krádežím.
Libor (15 let) – je potřeba skloubit jízdní řády autobusů a vlaků tak, aby na sebe navazovaly. U každé zastávky pak mají být stojany na kola.
Poznámka: Bod, který navazoval na otázku intermodality, ale v širším kontextu. Byl dán důraz na fungující systém veřejné dopravy. V následné odpolední diskusi s veřejností byl tento podnět rozšířen o to, aby si lidé mohli brát zdarma do vlaku jízdní kolo.
Kačka (12 let) – automobilový provoz škodí lidskému zdraví a přírodě
Karel (15 let) – proč vůbec jezdíme do centra autem? Copak nemůžeme jít pěšky nebo jet na kole? Proč není u nás v centru pěší zóna?
Poznámka: Otázka, která přesáhla rámec tohoto dokumentu.
Josef (13 let) – nedá se ubrat parkovací místa pro auta a nahradit je místy pro parkování jízdních kol?
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu bude šířit další zkušenosti s realizací opatření.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.