Malá Kodaň v centru Ostravy ožila

13. 11. 2020

Řeka, nábřeží, úzké uličky s atraktivním parterem a cyklisté – to vše již před lety vedlo místní k tomu, aby okolí Havlíčkova nábřeží v centru Ostravy začali říkat Malá Kodaň. Na podzimní rekonstrukci se město připravovalo celé léto. Jak? Oslavou každý víkend!

 

 

Ostrava: #covid-19 jako příležitost

Letošní jarní omezení spojená s pandemií přinesla omezené možnosti trávení volného času včetně návštěv gastro a kulturních podniků. Ostravané tedy začali ve větší míře navštěvovat rekreačně přitažlivá místa přímo ve městě. Jedním z nich se stalo nábřeží řeky Ostravice, a to v úseku mezi Komenského sady a soutokem s říčkou Lučinou. V této části řeky u mostu M. Sýkory byl nedávno rekonstruovaný pravý (slezský) břeh a vzniklo zde příjemné terasové posezení v bezprostřední blízkosti řeky. Na levém břehu se nachází větší množství stravovacích zařízení, ale přístup k řece zde kříží obslužná komunikace – ulice Havlíčkovo nábřeží a vyhledávaná stezka pro cyklisty (Ostrava – Beskydy). Řeka, nábřeží, úzké uličky s atraktivním parterem a cyklisté – to vše již před lety vedlo k lidovému pojmenování oblasti Malá Kodaň.

Velká kumulace lidí přenášejících si občerstvení přes vozovku k řece a korzujících na nábřeží po cyklostezce, zvláště při pěkném počasí, dala vzniknout nápadu část Havlíčkova nábřeží na víkendy pro motorovou dopravu uzavřít. Vznikl by tak zároveň prostor pro různé aktivity od kulturních projektů až po trhy s lokálními výrobky. V daném úseku město Ostrava už dříve naplánovalo rekonstrukci nábřeží, která měla následovat po rekonstrukci kanalizace na podzim 2020. Tyto dvě investiční akce by tak jako tak znamenaly dlouhodobé dopravní omezení, a proto bylo rozhodnuto, že víkendová omezení dopravy budou ve zkušebním režimu zavedena už od léta 2020.

 

Nábřeží Ostravice ožilo slavnostmi

Místní spolek provozovatelů kulturních a stravovacích zařízení na Havlíčkově nábřeží, tzv. Ostravský spolek náplavkářů, zajistil během doby uzavření ulice (pátek večer až neděle) kulturní program. Sobotní dopoledne pak byla v režii projektu s lokálními potravinami a autorským designem nesoucím název “Trhy, co se hledají”. Projekt dopravního značení pro oživení veřejného prostoru zajistil Městský ateliér prostorového plánování a architektury, příspěvková organizace (MAPPA) a dopravní značení zajistilo vedení městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.

Objízdná trasa pro vozidla vedla po opačné straně bloku přiléhajícího k nábřeží a cyklostezka se vyznačila jako stezka pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů. Po dobu dopravního omezení nebyly evidovány žádné větší komplikace. Pouze bylo potvrzeno, že řidiči jezdí po paměti, nesledují aktuální dopravní značení, a tak docházelo k častému otáčení až těsně před uzavírkou. Víkendový provoz neměl negativní vliv ani na linky MHD. A to ani přes fakt, že individuální motorová doprava byla vpuštěna do jinak uzavřeného úseku vyhrazeného pouze pro nemotorovou a hromadnou dopravu.

Víkendové přetvoření části úseku Havlíčkova nábřeží na pěší zónu Malá Kodaň, které přineslo zlepšení přístupu k řece a nabídku kulturních a obchodních aktivit, se setkalo u lidí s velmi pozitivním ohlasem. Potvrdila se také oprávněnost diskuse o budoucím využití celého nábřeží po provedení celkové rekonstrukce. Na druhou stranu se diskutovala legálnost využívat pozemní komunikace k jiným účelům, než ke kterým dle zákona slouží, a četnost dopravních omezení pro kulturně společenské aktivity, které zvláště v letních měsících mohou stěžovat život řidičům.

  

Fotografie:

archiv Trhy, co se hledají, Club DOCK

fotografie z života pěší zóny Malá Kodaň, fotografie z diskuze nad budoucí stálou podobou Havlíčkova nábřeží

Malá Kodaň v centru Ostravy ožila

Přečtěte si také

Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

15. 05. 2024 | Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy. Ta byla schválena dnes 15. 5. 2024 zastupiteli města na svém zasedání Koncepci cyklistické dopravy si můžete prohlédnout ZDE Koncepce se drží zásad, uplatňovaných ve městech, úspěšných v udržitelné dopravě a... číst dále
Statutární město Ostrava má novou Koncepci cyklistické dopravy

Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

31. 10. 2023 | Koncepce městské třídy 28. října – Opavská představuje ambiciózní plán pro proměnu a zlepšení této důležité městské třídy v Ostravě. Tato třída, s délkou 12 kilometrů, je jednou z hlavních tepen městského života, prostírá se "od tanku až ke Globusu." Toto označení... číst dále
Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

23. 09. 2023 | Ostrava propojuje městské cyklostezky, přibude 15 kilometrů nových tras Jednou z připravovaných je například stezka mezi ulicemi Mečnikovova a Žákovská v Ostravě – Mariánských Horách, která propojí stávající trasu M mezi centrem Ostravy a obvody Ostrava-Jih, Vítkovice, Mariánské... číst dále
Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

05. 01. 2023 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Inspiruje se při tom cyklisticky vyspělými městy jako Kodaň, Amsterdam, Gent nebo Brémy. Cyklistika není jen sport, ale především transport, zdůrazňují autoři zásadní změnu pohledu, se kterou koncepce přichází.... číst dále
Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

10. 08. 2022 | Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech.... číst dále
Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

05. 05. 2022 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Co se musí změnit, aby lidé kolo rádi používali při svých cestách městem, nyní zjišťuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) pomocí online dotazníku.      Odkud a kam se... číst dále
Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

Ostrava - 5. ROČNÍK SOUTĚŽE DO ŠKOLY NA KOLE

18. 06. 2021 | Díky pandemii se 5. ročník pravidelné soutěže pro žáky 9. tříd ostravských základních škol mohl uskutečnit až ve školním roce 2020/2021, a to ještě netypicky. První polovina proběhla v říjnu do uzavření škol, druhá polovina v květnu a začátkem června po jejich otevření.... číst dále
Ostrava - 5. ROČNÍK SOUTĚŽE DO ŠKOLY NA KOLE

Vize prostorového rozvoje Ostravy

27. 10. 2020 | Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) otevřel výstavu „Vize prostorového rozvoje Ostravy“. Vize, kterou měl Městský ateliér vytvořit dle své zřizovací listiny, je nástroj vycházející ze Strategického plánu rozvoje města. Je to nástroj, který je... číst dále
Vize prostorového rozvoje Ostravy

Stručné představení města Ostrava

Všechny novinky města Ostrava

Modul: Novinky