01. 11. 2017
Město Ostrava se účastní soutěže o cenu Evropské zelené město 2020. Město chce stát mezi dalšími úspěšnými evropskými městy z předchozích let, jako je Stockholm, Hamburk, Nantes, Lublaň a Essen, stejně jako Nijmegen, které je Zeleným hlavním městem Evropy v roce 2018. Žádost oznámil v červnu letošního roku primátor Tomáš Macura na šesté ministerské konferenci Světové zdravotnické organizace o životním prostředí a zdraví. Město Ostrava vyplňovalo přihlášku ve 12 kapitolách, jedna z nich byla věnována udržitelné mobilitě.
Ostrava prošla za poslední dvě desetiletí obrovským rozvojem. Z průmyslového a prachem pokrytého města se stalo město plné zeleně. Ostrava se zaměřuje zejména na obnovu veřejného prostoru a brownfields, moderní městskou dopravu a vodní hospodářství. V dnešní době tvoří zelená plocha dvacet procent rozlohy města.
„Vítězství v soutěži na první pokus nebude snadné - zatím se to nikomu nepodařilo. O cenu však vážně budeme usilovat. Svou účastí v soutěži chceme jasně ukázat naše odhodlání zlepšovat životní prostředí ve městě. Kromě toho získáme kritická data o 12 monitorovaných oblastech, srovnání s ostatními evropskými městy a zpětnou vazbu od odborníků. Velkou inspirací pro nás byl úspěch německého Essenu. Essen měl počáteční podmínky a problémy podobné těm ostravským,“uvedl Tomáš Macura, primátor Ostravy.
Soutěž hodnotí nejen aktuální stav prostředí; zkoumá také rozvoj města za posledních pět až deset let a bere v úvahu opatření plánovaná na další tři roky.
Mezi 12 hodnocených oblastí patří: zmírňování změny klimatu, přizpůsobování se změně klimatu, udržitelná mobilita měst, udržitelné využívání půdy, příroda a biologická rozmanitost, kvalita ovzduší, hluk, nakládání s odpady, vodní hospodářství, ekologický růst a ekologické inovace, energetická náročnost a životní prostředí správa a řízení.
„Nemáme ve všech oblastech nejlepší výsledky, ale například kvalita a vodní hospodářství a městská doprava jsou oblasti, kde můžeme demonstrovat nejlepší evropské postupy,“ zdůrazňuje primátor. Zdůrazňuje, že lidé v Ostravě mají přístup k veřejné dopravě pomocí nejmodernějšího systému v České republice, což pravděpodobně přispívá k tomu, že počet cestujících ve veřejné dopravě se za poslední rok zvýšil na 88,5 milionu. Modernizace veřejné dopravy umožní městu provozovat do roku 2020 zcela bez nafty. Poukazuje také na aktivity města při obnově průmyslových areálů, z nichž mnohé jsou přímo v centru města. Nejlepšími příklady posledních let jsou průmyslová oblast Dolní oblast Vítkovice, Karolina a Trojhalí, které patří k nejnavštěvovanějším turistickým cílům v Česku. Ostrava bude i nadále usilovat o změnu veřejného prostoru - byl vypracován investiční plán na rekonstrukci městské jatky, v níž se bude nacházet galerie současného umění i další místa, “dodává primátor Tomáš Macura.
„Ostravu je třeba hodnotit v historických souvislostech. V posledních letech došlo k významnému zlepšení kvality životního prostředí ve městě; město však stále čelí důsledkům své dlouhé průmyslové historie, “říká místostarostka životního prostředí Kateřina Šebestová. „Dobrá věc je, že i když kvalita ovzduší není silnou stránkou Ostravy, lze snadno ukázat, jak se hodnoty prachu za poslední roky několikrát zlepšily.“
„Ostrava plánuje řadu aktivit v oblasti udržitelného rozvoje, které město ještě více přiblíží přírodě a budou mít pozitivní dopad na životní úroveň obyvatel v celém Ostravsku. Budeme realizovat výše uvedené projekty bez ohledu na to, zda je naše žádost úspěšná, “uzavírá primátor.
Město podalo přihlášku do soutěže 18. října 2017. Očekává se, že kandidáti do užšího výběru budou vyhlášeni během jara 2018. Vítězné město vyhlásí Evropská komise s největší pravděpodobností v polovině roku 2018.
Více zde:
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.