Třebíč připravuje ambiciózní plán mobility nové generace

10. 06. 2020

Dne 9. 6. 2020 proběhl konzultační webinář pro město Třebíč o tvorbě plánu udržitelné městské mobility (SUMP). Pracovní porada na téma město Třebíč a nová česká metodika SUMP 2.0 přinesla zásadní závěry k otázce „V čem je tedy rozdíl mezi SUMP 1.0. a SUMP 2.0.?“

Jelikož město Třebíč stojí před zpracováním svého plánu udržitelné městské mobility (SUMP), není možné čekat na schválení nové metodiky SUMP 2.0. Na poradě proto zástupci města definovali svůj přístup k řešení SUMP a posun oproti plánům 1. generace.

 

Zásady pro plán mobility v Třebíči

Třebíč má ambici být průkopníkem, který si SUMP vypracuje vlastními silami. Nová metodika musí být proto napsána tak, aby se respektovala originalita měst. Výroba plánů podle jednoho vzoru často vychází ze zadávacích dokumentací pro výběrové řízení, které se kopírují bez uvážení, a řadu z nich lze najít v současné době na internetu.

Třebíč proto chce pomoci ostatním městům s vytvořením nové šablony pro zadání výběrového řízení pro zpracování plánu udržitelné městské mobility. Podobně jako tady, ani jinde nevzniká SUMP „na zelené louce“ a může využít celou řadu místních strategií. Vždyť proč by kterékoli město mělo platit za podobný výstup dvakrát?

Tak například Třebíč bude vycházet z těchto výchozích podmínek:

  • V Třebíči je řada skvělých a aktuálních dokumentů (ke stažení pod tímto článkem), díky kterým už nebude třeba stanovovat novou vizi a nové strategické cíle, ale jen je upřesňovat. Cílem je v přípravné fázi vidět všechny souvislosti, které ovlivňují dopravu, ať již z pohledu smart strategie, koncepce cestovního ruchu, či energetické koncepce.
  • Město Třebíč získalo dotaci, díky které může rozvíjet tři oblasti současně:
    1. Rozvoj komunikační strategie (portál občana města Třebíče)
    2. Plán udržitelné městské mobility
    3. Zpracování adaptační strategie, dalšího průřezového strategického materiálu města.

 

Od plánů první generace k SUMP 2.0 na příkladu Třebíče

V čem tedy město Třebíč vidí rozdíl mezi SUMP 1.0. a SUMP 2.0.?

  • Město chce být ambiciózní. Stačí si jen přečíst zprávu Evropského účetního dvora o stavu městské mobility, která ukazuje, že opatření se dělají spíše povrchně. Třebíč také vnímá přístup ostatních evropských měst v souvislosti s epidemii  COVID-19 a chce reagovat na nastupující trendy a využít k tomu finanční prostředky z EU. Město prostě vidí v SUMP příležitost.
  • Město chce být jedinečné. SUMP 2.0. se šije na míru městu, nikoliv naopak. Dokument SUMP je úzce spojen se stávající vizí města, kterou definoval celkový strategický plán. Otázka „V jakém městě chceme žít?“ tak dostane přesnější podobu z pohledu mobility a dopravy.
  • Město přistupuje k občanům jako ke klientům. SUMP nebude řešit prioritně z pohledu technických oborů (od toho má město perfektně zpracovánu Koncepci mobility a dopravní obslužnosti), ale z pohledu společenských a humanitních věd. Na prvním místě tak budou příběhy jednotlivých lidí, člověk a jeho potřeby a nikoli naopak - potřeby dopravy a jak jim přizpůsobit člověka.
  • Město moc dobře ví, že doprava nevzniká a nekončí ve městě. Příprava SUMP automaticky zahrnuje také spolupráci s krajem a okolními obcemi. Také počítá při plánování s turisty, neboť je městem UNESCO.
  • Bez silné vize na začátku nemá cenu plánovat. Vize se ale musí prožít, nikoliv napsat na kus papíru. Většinou se jedná o vizi, kterou už město má definovanou v předchozích strategických materiálech. V další části se upřesňuje, na základě jednání s ostatními stakeholdery.
  • Není indikátor, jako indikátor. I Třebíč počítá ve svém SUMP s indikátory. Město by si mělo samo pečlivě zvážit, které chce měřit, a které nikoliv. Dále je potřeba rozlišovat mezi indikátory tzv. obecnými (snížím nehodovost o 35%) a tzv. konkrétními (postavím 15 km nových cyklostezek). Za normálních okolností by se to takto nemuselo rozlišovat, ale vtip je v tom, že zatímco u prvního se město vždy mohlo vymluvit na „někoho“, nebo na „něco“, tak u druhého to nejde. Buď to prostě udělá, nebo ne. Z této filosofie pak je odvozen návrh globálních, strategických a specifických cílů. Každý chce přeci zvýšit bezpečnost, která se dá také spočítat, ale mnohem čitelnější pro kontrolu naplňování opatření je zeptat se, zda se podařilo vybudovat 5 nových přechodů pro chodce.
    1. Poznámka – Není to nic nového, stačí si jen dobře číst evropskou metodiku a vidět tam odstavce, či věty, kteří mnozí nechtějí vidět. V evropské metodice SUMP 2.0. je uvedena kouzelná věta: "Nová metodika SUMP 2.0. ale doporučuje pro města „nováčky“, jejichž zdroje, data nebo zkušenosti v oblasti přípravy SUMP jsou omezené, aby se nebála použít jen několika málo indikátorů na strategické úrovni, neboť pro celý proces SUMP se může jednat o efektivnější cestu."
  • Město nemá problém s tím, aby si některá města zaplatila drahé scénáře. Pokud jim to k něčemu bude, tak proč ne. Město Třebíč si ale ušetří peníze a bude pracovat s vizí dokumentu Smart Česko – Město krátkých vzdáleností, neboli vybere si jeden hned na začátku: https://www.akademiemobility.cz/smart-cesko. Vize je úzce spojena s konkrétními východisky, které se promítnout do realizace navazujících opatření (např. podpora zdravého životního stylu, ochrana životního prostředí, či jiný pohled na bezpečnost, aneb chceme vytvořit takové město, ve kterém se nebude bát pustit svoje děti na kole, atd.…)
  • Město si přeci nebude platit dvakrát za stejnou práci. Když už město ví, že nějaký materiál má, tak zpracovateli ho přeci nenechá udělat. Každé město by si mělo nejprve udělat malý audit a říci si, jaké údaje má k:
    1. Veřejné dopravě
    2. Aktivní mobilitě
    3. Parkování
    4. Základní komunikační síti
    5. Čisté mobilitě
    6. Novým službám mobility

 

Zdroj: Koncepce mobility a dopravní obslužnosti města Třebíč 2019-2023

 

Výzvy SUMP 2.0 pro Českou republiku

Nicméně mnozí ve výše uvedeném popisu mohou vidět shodu s původním SUMP 1.0. a tak je možné popsat rozdíl ještě jinak. Přirovnat rozdíl k výzvě. Jako by horolezec chtěl zdolat „osmitisícovku“. Umí lézt po horách, je odborník, je zkušený politik, ale stejně cítí respekt před tou horou. Ano, to je SUMP 2.0. Zdolat velkou výzvu. Nic takového SUMP 1.0. nežádal.

V čem se projevuje výzva konktrétně.

  • Dokument SUMP podporuje PRŮŘEZOVOST, aneb preferuje integrovaná opatření, balíčky opatření. V prezentaci se úmyslně několikrát opakovaly jednotlivé cíle a opatření, ale různě poskládané. PRŮŘEZOVOST se projeví například při řešení uličního, či veřejného prostoru. SUMP pracuje s větou: „město plánujeme pro lidi, ne auta“. Je dobré, že právě tuto větu neřekl přednášející, ale jeden z účastníků semináře. V tomto duchu se hovořilo o Janu Gehlovi - https://www.akademiemobility.cz/architekt-jan-gehl-186. Proto se doporučuje spolupracovat i s městským architektem (viz. opatření 3.1.6. strategie města).
  • SUMP musí být od začátku do konce provázaný s intenzivní komunikací. Je třeba hledat odpovědi na otázky: Jakým způsobem otevřít komunikaci s občany? Jak oslovit veřejnost? Jaká řešení může město realizovat a jak pro to získat občany města? Městu bylo nabídnuto, aby se přihlásilo ke kampani CityChangers. Nominujte jeden projekt, který se vám povedl a jeden, který připravujete a podepište výzvu CityChangers – více: http://citychangers.eu/
  • SUMP je strategický dokument. Opět v evropské metodice SUMP 2.0. je uvedena věta: "Neříkejte mi, jaké jsou vaše priority. Ukažte mi, kde utrácíte vaše  finance, a já vám hned řeknu, jaké jsou." (James W. Frick) Neboli je třeba mít akční plán, ze kterého musí jasně plynout, kolik financí půjde na jednotlivá opatření. Jak ale ukázaly některé SUMPy, nejde až tolik o akční plán. Daleko důležitější je, když se dostanou opatření do rozpočtu města. Praxe žel ukazuje, že tato samozřejmost nefunguje.

Všechny další odborné informace jsou k dispozici na webové stránce Akademie městské mobility: https://www.akademiemobility.cz/

V příloze je ke stažení prezentace a také strategické dokumenty města.

Třebíč připravuje ambiciózní plán mobility nové generace
Modul: Novinky