02. 05. 2020
Ve čtvrtek 30. dubna proběhl další webinář spolku Partnerství pro městsku mobilitu s názvem „Tři kroky pro změnu ulice“.
Zaměřili jsme se společně na část plánu, která patří mezi nejnáročnější jak časově, tak i zároveň z hlediska komunikace - na zavádění opatření.
Přístup většiny obyvatel k řešení mobility je typicky v duchu NIMBY (anglický akronym s významem Not In My Back Yard, tj. česky „ne na mém dvorku“). Jak o změně veřejného prostoru mluvit s lidmi, jaké klíčové tři kroky potřebujeme? O tom byl webinář dne 30. 4. 2020.
Na konkrétní opatření se přitom můžeme dívat ze dvou úhlů pohledu:
2. Nebo jako základní prostředek změny k lepšímu v duchu principu „měst krátkých vzdáleností“. Ty stojí na třech hlavních stavebních kamenech:
Výše uvedené podmínky odpovídají třem cílům strategického rámce Smart Česko.
Že princip „měst krátkých vzdáleností“ není jen teoretický koncept, dokazují i světové metropole jako je Paříž nebo Vídeň. Realitní společnosti v USA si zase uvědomují, že urbanistické plánování ovlivňuje také cenu pozemků. Velmi dobře vědí, jak důležité je pro jejich zákazníky při výběru bydlení mít většinu potřebných služeb po ruce, to znamená dostat se k nim pohodlně a jednoduše pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou. Vznikl tak Walk/Bike/Transit Score index, který jakoukoli adresu ohodnotí na škále od 0 (absolutní závislost na automobilu) do 100 (pěší/cyklistický ráj nebo excelentní dostupnost veřejnou dopravou). Za lepší dostupnost si zákazník připlatí, místo dostupné pěšky, na kole či veřejnou dopravou je přirozeně považované za dobrou adresu.
Dobře připravené a vedené udržitelné plány městské mobility poznáte podle důrazu na praktická opatření a implementaci. Na co myslet především, je:
A co to znamená pro SUMP 2.0, tedy pro moderní plány městské mobility? Klíčem je vidět v SUMP a ve slově „Sustainable“ plánování pro města, ve kterých naše děti i jejich děti budou chtít žít. I proto vznikla značka CityChangers, aby pomohla představit téma integrované/inkluzivní dopravy přitažlivě a srozumitelně. Středem pozornosti značky je hlavně člověk - obyvatel města – a jeho životní pohoda.
Připomínky k obsahu můžete posílat na info@dobramesta.cz. Případně k tématu uspořádáme speciální poradu prostřednictvím telekonference nebo videokonference. Vaše komentáře pomohou dotvořit nově připravovanou metodiku plánů udržitelné městské mobility SUMP 2.0.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.