10. 04. 2020
Město Kroměříž, které se někdy přezdívá Hanácké Atény, nabízí občanům i návštěvníkům vyhlášené květné zahrady i překrásné centrum.
Zároveň ale město řeší celou řadu problémů s dopravou. Kroměříž se v posledních letech potýká s nárůstem individuální automobilové dopravy, která zvláště v době dopravní špičky ucpává hlavní silniční průtah. Město si proto nechalo vypracovat plán městské mobility, který by měl pomoci a najít způsoby, jak odlehčit ulicím zatíženým individuální automobilovou dopravou. Právě podpora cyklodopravy a větší motivace uživatelů k jejímu užití je jednou z cest, jak tohoto cíle dosáhnout.
„Máme prý sice nízkou nehodovost cyklistů, ale lidé nám ve městě na kole moc nejezdí,“ říká nový městský koordinátor mobility Martin Gabryš. Celou situaci nejlépe vysvětluje odpověď jedné z kroměřížských maminek na otázku, proč její děti nejezdí do školy na kole, když to mají kousek.
„Bojím se je pustit, pokud nepojedou celou dobu pomalu po chodníku, tak není kudy,” byla její odpověď. I když to je jen jeden z pohledů na věc, mnohé vysvětluje.
„Ve městě chybí infrastruktura. Pojedete raději po chodníku, kde Vás budou atakovat pěší a policie, ale pojedete v klidu nebo zvolíte variantu po silnici s autem v zádech. Rodiče své děti do školy na kole spíše nepouští, protože o ně mají strach a lidé do práce na kole také příliš nejezdí, protože musí kličkovat mezi chodníky a hlavními silničními tahy. Ti z okolních mají také problém se v klidu a bezpečně dostat do města na kole, protože chybí cyklostezky,“ shrnuje situaci cyklistů v Kroměříži Martin Gabryš.
Z hlediska cykloturistiky město plně nevyužívá geografické polohy pro plnění křižovatky mezi Baťovým kanálem a Olomouckým krajem. Ze strany od Olomouckého kraje se do města můžete dostat pouze po silnicích s poměrně hustým provozem. Z jihu je sice cyklostezka podél Baťova kanálu, ale ta u jednoho mostu končí a co dál? Špatný přístup je také do Přírodního parku Chřiby.
Občané města vytyčili infrastrukturu pro cyklistiku jako jednu z priorit města a město se zavázalo tuto problematiku řešit.
„Jsme připraveni na změny. Našim cílem je zlepšit cyklodopravu ve městě a proto jsme se tímto tématem v posledních měsících intenzivně zabývali. V tuto chvíli se jsme se přehoupli z fáze návrhů řešení do fáze přípravy konkrétního řešení a realizace," říká místostarosta Karel Holík.
A jaké změny se chystají?
Nejprve byla vytvořena pracovní mapa, kterou najdete v tomto textu. Jednotlivé situace byly začátkem roku rozpracovány a byly navrženy konkrétní řešení. Většina navržených opatření prošla radou města a nyní se vše bude řešit s realizátorem (firma, která dodá dopravní značení), s policií, v případě krajských silnic s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje (ŘSZK) a dalšími příslušnými orgány.
Zobrazit pracovní mapu v plném rozlišení
Příklady návrhů změn v cyklodopravě
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.