16. 10. 2018
Dlouhodobý průzkum domácností 2017/18 vůbec poprvé zkoumal spokojenost obyvatel s úrovní veřejné, cyklistické a pěší dopravy v Severním Irsku. Podle výsledné Zprávy o veřejné, cyklistické a pěší dopravě v Severním Irsku 2017/18 si veřejná doprava vede velmi dobře, s jejími službami je spokojeno 72 % obyvatel území; naproti tomu spokojenost se zajištěním podmínek pro chodce a cyklisty vyjádřilo mnohem méně lidí.
Jen 55 % respondentů je spokojeno se stávajícími podmínkami pro cyklisty ve svém okolí a víc než třetina (36 %) je nespokojena s podmínkami pro chodce.
Hlavním důvodem nespokojenosti s podmínkami pro cyklisty je nedostatek cyklostezek (69 %), nadměrná intenzita motorové dopravy (42 %) a příliš vysoká rychlost motorových vozidel (41 %). Podobné jsou i údaje z průzkumu Belfast Bike Life 2017, podle kterých 65 % respondentů tvrdí, že víc vyhrazených cyklopruhů a cyklostezek by usnadnilo jejich cyklistické aktivity.
Hlavní důvody, které odrazují veřejnost od jízdy na kole, jsou „nevlastním/nemám k dispozici žádné jízdní kolo“ (54 %), „příliš hustý/příliš nebezpečný dopravní provoz“ (27 %) a „řidiči motorových vozidel neberou na cyklisty žádné ohledy“ (21 %).
Sustrans se spolupodílel na kampani PSNI ‘See the Cyclist’, která upozorňovala na bezpečnou vzdálenost 1,5 m, kterou by řidič motorového vozidla měl dodržovat při předjíždění cyklisty na silnici. Gordon Clarke, předseda severoirské sekce Sustrans, k tomu říká:
„Výsledky tohoto šetření nám jasně ukázaly, že lidé chtějí chodit pěšky a jezdit na kole, ale brání jim v tom nekvalitní a nedostatečná infrastruktura a příliš rychlá a intenzivní motorová doprava. Vyzýváme proto ministerstvo dopravy k realizaci plánu pro cyklistickou infrastrukturu v Belfastu a dalších městech a obcích na celém území Severního Irska.
Je pro nás povzbudivé, že 17 % respondentů by chtělo jezdit na kole do vzdálenosti až 5 km. To by znamenalo výrazný posun v boji proti dopravním zácpám v našem městě, protože podle každoročního dopravního průzkumu je téměř polovina všech cest, které lidé na území Belfastu vykonají, kratších než 3 km.
Kromě toho musíme zajistit i vhodné a dobře osvětlené chodníky, po kterých budou lidé rádi a častěji chodit pěšky. Zvýšit počet cest v rámci aktivních způsobů dopravy je jednou z priorit návrhu vládního programu a splnění tohoto cíle pomůže zlepšit zdraví obyvatel, stav životního prostředí a obyvatelnost našich měst.“
Usilujeme o:
Zpráva Bike Life Belfast k nahlédnutí zde
Překlad: Asociace měst pro cyklisty
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.