12. 11. 2018
První den Dolnoslezského cyklistického festivalu se konalo 20. dubna ve Wrocławském kongresovém centru historicky první cyklistické fórum (Bicycle Metropolitan Forum). Akci organizoval společně Instytut Rozwoju Terytorialnego (IRT), zástupce Svobodného státu Sasko ve Wroclavi, společnost polských urbanistů, město Wroclaw a Sdružení obcí polského Euroregionu Glacensis.
Jednání byla zahájena podpisem zástupců pěti polských vojvodství (Slezska, Opole, Dolní Slezsko, Lubuskie a Zachodniopomorskie) o záměru potvrzujícím jejich ochotu spolupracovat na implementaci, podpoře a údržbě Blue Velo - cyklotrasy Odra. Podpis dopisu je prvním krokem pro realizaci dálkové cyklotrasy Blue Velo, která by měla vést podél řeky Odry na území Polska z Horního Slezska k Baltskému moři. Přesná délka trasy bude určena během vypracování dokumentace podle jednotlivých regionů; odhaduje se, že bude dlouhá asi 750-1000 km (délka Odry v Polsku je asi 750 km). Předpokladem spolupráce je zapojit do projektu mnoho partnerů z různých úrovní - od místních samospráv přes regiony až po celostátní úroveň - díky čemuž by cesta mohla být vytvořena během několika let. Rovněž je nutné do projektu zahrnout instituce - manažery oblastí, kterými trasa bude probíhat.
Podstatná část fóra byla rozdělena do čtyř diskusních panelů, kterých se zúčastnila také Asociace měst pro cyklisty jako jeden z partnerů projektu „Koncepce rozvoje přeshraniční cykloturistiky v polsko-českém příhraničí“.
První z nich s názvem "V jakém směru jde cyklistika?", týkající se dvou trendů ve vývoji jízdních kol: rostoucí trh s elektrokoly a dodávky zboží nákladními koly (často s elektrickou asistencí). Díky porovnání situace v Polsku, Německu, České republice a ve Francii diskuse vedla k závěru, že elektrokola dnes přebírají stále více a více úkolů a funkcí, které byly tradičně vyhrazeny osobním automobilům Současně účastníci panelu konstatovali, že při plánování rozvoje moderního města je třeba vzít v úvahu rostoucí podíl cyklistické dopravy ve veřejné dopravě. Shoda panovala také v názoru, že při návrhu silniční infrastruktury je nutné zohlednit vlastnosti elektrokol a nákladních kol tak, aby byla zajištěna bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu.
Ve druhém panelu "Mobilita jízdních kol v metropolitních oblastech" se panelisté zabývali tvorbou cyklokoncepce ve velkých aglomeracích. Cyklistická doprava ve spolupráci s železnicí může být v metropolitních oblastech alternativním řešením pro dojíždění autem do centra. Představuje řešení, které v současné době provádí například metropolitní oblast Gdańsk-Gdynia-Sopoty, nejpokročilejší metropolitní oblast v Polsku. Zajímavá zkušenost s formováním mobility jízdních kol v metropolitním prostoru sdílel také zástupce regionu v polské Poznani. Panelisté také poukázali na to, že výstavba systému dopravy jízdních kol v metropolitní oblasti také vytváří možnost pro zklidnění dopravy v městských centrech - jádra funkčních oblastí (díky omezení počtu osob vstoupujících do města každý den).
Během dalšího, třetího panelu "Zelená infrastruktura a infrastruktura pro jízdní kola" byly zkoumány osvědčené postupy v oblasti kombinace funkcí ekosystému, rekreačních a turistických zelených ploch (zejména cenných přírodních oblastí) spolu s komunikačními funkcemi infrastruktury jízdních kol. Zástupci orgánů určených k ochraně přírodních rezervací a chráněných přírodních oblastí, místní správy, akademické obce a nevládního sektoru projednávali potenciální ekologické konflikty, způsob hledání kompromisu a formy spolupráce při vytváření cyklistické infrastruktury. Bylo poukázáno na to, že kromě vypracovaného katalogu standardních řešení je často nutné použít individuální řešení zaměřená na specifičnost místa.
Poslední, čtvrtý panel „Modely spolupráce při výstavbě cyklostezek“ navázal na podpis záměru a blíže rozebíral spolupráci při výstavbě cyklostezek (zejména dálkových tras, jako je například plánovaná trasa Blue Velo). Panel začal s krátkou prezentací rozsahu projektu Blue Velo. Po něm účastníci diskuse projednali otázku, jak nejlépe spolupracovat, aby byl záměr úspěšný se zapojením iniciativ několika subjektů. Účastníci uvedli příklady úspěšných projektů - například cyklistické trasy Elberadweg, cyklotrasy v lesní čtvrti Złotoryja nebo projekt Singletrack Glacensis.
Paralelně k třetímu a čtvrtému panelu část účastníků fóra pracovala jako součást projektových workshopů o konkrétních otázkách v oblasti návrhu cyklistické infrastruktury. Workshopů se účastnili cyklokoordinátoři např. z Wrocłavi, města Legnica nebo regionálního cyklokoordinátora ze Slezska. Pro potřeby workshopů byly použity skutečné projekty realizované ve Vratislavi, Legnici a Slezského vojvodství, aby se účastníci dostali před skutečné problémy, které vzniknou při realizaci investic do cyklistické infrastruktury.
Bicycle Metropolitan Forum uzavřela společná cyklojízda po Wrocławi, které se zúčastnili účastníci konference. Tak skončil první den Dolnoslezského cyklistického festivalu, který se konal již podruhé v Centennial Hall.
Aktivity probíhají v rámci projektu „Koncepce rozvoje přeshraniční cykloturistiky v polsko-českém příhraničí“.
Projekt finančně podpořil Moravskoslezský kraj.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.