31. 07. 2018
Stát letos podpoří výstavbu rekordního počtu cyklostezek. Celkem by v Česku mělo vzniknout 49 nových projektů, které by měly rozšířit nebo zkvalitnit stezky určených pro cyklisty o více než 50,1 kilometrů. Celkové náklady na stavby by se měly vyšplhat na 562,3 milionů korun. Stát zároveň předefinuje své cíle na podíl cyklistiky na celkových přepravách. ČTK to sdělilo ministerstvo dopravy. V současnosti je v Česku 3.240 kilometrů cyklostezek a chráněných komunikací pro cyklisty a stát do nich od roku 2000 investoval více než 1,9 miliardy korun.
Stát se letos bude prostřednictvím dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podílet na projektech celkem 354,4 miliony korun. Další finance poskytnou také kraje a obce, ať už z vlastního rozpočtu, nebo z rozpočtů dobrovolných svazků obcí. Letošní balík státních peněz na výstavbu cyklostezek je tak nejvyšší od roku 2000, kdy stát prostřednictvím SFDI začal podporovat tyto stavby. Loni se za státní peníze postavilo necelých 18,2 kilometrů cyklostezek. Ze SFDI tehdy stát uvolnil 131,3 milionů korun.
Výrazný nárůst staveb je podle Jitky Vrtalové z Asociace měst pro cyklisty především důsledkem rekordního zájmu obcí. Nově od loňského roku přibyly také žádosti od krajů, se kterými stát spolupracuje na stavbě páteřních tras.
Nejvíce se letos bude bude stavět v Jihomoravském a Olomouckem kraji, kde je naplánováno shodně osm nových projektů.
Evropské fondy, které stály za podporou cyklodopravy v minulém programovém období, sel nyní podílejí na financování podstatně méně. Více v článku IROP podpořil výstavbu cyklostezek. Je to důvod k radosti?. V poslední výzvě IROP bylo podpořeno 17 akcí o celkové výši 235 mil. Kč. Čerpání financí z evropských fondů vázne ale i v jiných oblastech.
I přes stavbu nových cyklostezek bude podle Zbyňka Sperata z Centra dopravního výzkumu (CDV) jejich dopad na zvyšování podílu cyklistiky na celkových přepravách zanedbatelný, protože cyklostezky podle něj plní spíše rekrační funkci, než přepravní. Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy pro léta 2013-2020 uvádí poměrně ambiciozní cíle, podle kterých by měl podíl jízdních kol na celkových přepravních výkonech měl do roku 2020 činit deset procent. Zda se tento cíl podaří splnit ministerstvo neuvedlo, v příštím roce však začne připravovat novou strategii. V ní by měl být vytýčený cíl předefinován a nově hodnocen jen na místní úrovni, kde to podle resortu dává větší smysl. "Některá města, především ta v rovinatějším terénu, například Pardubice, Hradec Králové a mnoho dalších, už tohoto podílu dosahují nyní,“ řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Podle údajů CDV se podíl cyklodopravy ve východočeských krajských městech pohybuje okolo 17 procent, naopak v Praze nebo v Brně nepřesahuje podíl cyklistiky ani dvě procenta.
Podle Vrtalové jsou však dosavadní cíle státu v porovnání s okolními státy stále poměrné nízké. V sousedním Rakousku chtějí zvýšit podíl cyklodopravy na 13 procent, cílem Ekononomické rady Spojených národů (UNECE) je dokonce zdvojnásobit podíl cyklistické dopravy v průměru všech 24 zapojených zemí.
Zdroj: ČTK
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.