11. 11. 2013
Za uplynulý rok se ztrojnásobil počet českých měst, která se aktivně zapojila do podpory cyklodopravy. „A to nejen ve svých ulicích, nýbrž podporují cyklodopravu jako trend do budoucnosti na celostátní úrovni,“ řekl ČTK na veletrhu SportLife národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.
Ze spontánní Uherskohradišťské charty, která vznikla před dvěma lety, se stala Asociace měst pro cyklisty, která je plnohodnotným partnerem pro vyjednávání s ministerstvem dopravy či budoucími poslanci a aktivně podporují naplňování dokumentu Národní strategie cyklodopravy 2014 až 2020, který v květnu schválila vláda. Zatímco loni podporovalo cyklodopravu aktivně deset měst, nyní už jich je přes 30. „Posun je výrazný,“ poznamenal Martinek.
Cyklodoporava ve městě je jedním ze dvou pilířů národní strategie, druhým je podpora cykloturistiky obsažená v projektu Česko jede. Martinek se snaží uskutečňovat vize dokumentu i v době, kdy Česko nemá vládu s mandátem od voličů a nezasedá Sněmovna. „Je potřeba ukázat, že existuje plán a velká víra partnerů z asociace měst jej naplňovat. Už teď si vytvářím poslanecký ´cykloklub´ napříč politickým spektrem, komunikujeme s úředníky, abychom mohli při ustavení nové vlády rychle otevírat potřebné dveře,“ vysvětlil Martinek.
Obecným cílem je zvýšit podíl cyklodopravy ve městech do roku 2020 ze sedmi na deset procent. „To je však pouhý průměr. V Pardubicích chceme 25 procent, v Praze nám bude stačit pět. Jde o to, aby každé město šlo svoji cestou a věnovalo potřebnou pozornost plánování. Pro nás je klíčové, aby si město při plánovaní položilo otázku, co lze pro cyklisty udělat a aby věnovalo všem druhům dopravy stejně velkou pozornost. Aby dokázalo integrálně plánovat zásahy do veřejného prostoru,“ vysvětlil Martinek.
S Centrem dopravního výzkumu chystá také brzy spustit tzv. Cyklistickou akademii, což bude nástroj a návod pro města, jak postupovat při zásazích do veřejného prostoru. „Půjde o školicí program pro města s podtitulem Lekce cyklodopravy pro odborníky. Máme myšlenku, kterou chceme městům poskytnout. Akademie vzniká metodicky ve městech, která jsou nejdál. A záleží na každém, jestli myšlenkám budou chtít naslouchat, nebo nikoliv,“ doplnil Martinek.
Zdroj: ČTK
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.