26. 09. 2017
Mezinárodní den bez aut, který připadá na 22. září, je svátkem, jehož oslavou vyvrcholí aktivity Evropského týdne mobility. Do něj se letos zapojilo více než 2 000 evropských měst. V evropských metropolích vznikají nové pěší zóny, na kterých se uskutečňují nejrůznější aktivity spojené s udržitelnou dopravou ve městech a veřejným prostorem. Letošním tématem je „Sharing gets you further!“, což lze přeložit heslem „Sdílením vpřed!“. Sdílíme nejenom dopravní prostředky, ale i prostor, ovzduší, nápady a další. V Praze se oslavy uskuteční na ulici Štefánikova, která bude po celý den věnována všem, kteří se chtějí dozvědět něco zajímavého o dopravě ve městě nebo si užít příjemnou procházku v centru města bez motorových vozidel.
Nově vzniklá pěší zóna na ulici Štefánikova přirozeně naváže na stávající pěší zónu v okolí stanice metra Anděl a propojí ji s příjemnými petřínskými svahy nad náměstím Kinských. Využitý bude také bohatý parter ulice. Do akce se zapojí nejen místní kavárny, ale třeba také i nákupní centrum Nový Smíchov, fitcentrum Euforie, Dům dětí a mládeže, Impact HUB Smíchov a další. Tramvajovou zastávku Švandovo divadlo pro návštěvníky v duchu divadla vyzdobili žáci Střední průmyslové školy dopravní a.s. Praha 5 Motol.
Během dne představí na nově vzniklé pěší zóně svou činnost více než 35 organizací a vytvořeno zde bude sedm tematických oddechových zón. V návaznosti na letošní celoevropské téma „sdílení“ se akce účastní i řada bikesharingových a carsharingových společností.
„Sdílení ve formě bikesharingu či carsharingu je určitě jednou z cest, kterou se bude ubírat doprava v budoucnu, já ale sdílení vnímám i v další rovině, a tou je sdílení komunikací. Dlouhodobě se snažím prosazovat názor, že se vedle sebe na silnice a chodníky vejdou chodci, cyklisté, řidiči i prostředky MHD. Je ale potřeba, aby jednotlivé skupiny otupily vzájemnou nevraživost, vzájemně se více respektovaly a pochopily, že mají stejný cíl a právo pohybovat se po městě způsobem, který jim nejlépe vyhovuje,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.
Praha má dlouhodobě problém s kvalitou ovzduší. 90 % škodlivých emisí pochází z osobní automobilové dopravy. Mluvit o chytré dopravě znamená také uvědomovat si následky svého chování. „Princip čisté mobility je založen na jednoduchých zásadách – pokud můžeš jít pěšky, jdi pěšky, pokud je výhodnější se dopravit na kole, jeď na kole, pokud je k dispozici městská hromadná doprava, využij ji, pokud už musíš jet autem, zkus auto s alternativním pohonem nebo sdílej automobil s ostatními,“ vysvětlil v duchu letošního motta Evropského týdne mobility ministr životního prostředí Richard Brabec.
Oslavy Dne bez aut se každoročně konají na území jiné městské části, které si tak předávají pomyslnou štafetu. V letošním roce se akce koná s podporou Městské části Praha 5. „Praha 5 má ideální podmínky ve veřejném prostoru, aby zde lidé mohli odpočívat nebo aktivně trávit volný čas – ať už je to náplavka, cyklostezka okolo Vltavy nebo mnoho parků nebo zahrad. Proto jsme se velmi rádi zapojili do Dne bez aut, abychom namotivovali nejen naše občany, ale i úředníky radnice k využití jiných prostředků nebo vlastní chůze k dopravě do zaměstnání než je automobil,“ doplnil starosta městské části Praha 5 Pavel Richter.
Mezinárodní přesah akce ukazuje, že se nejedná pouze o problém českých měst jako je Praha, ale že podobným problémům čelí i zahraniční města. „Je důležité si uvědomit, že prostředí, ve kterém se pohybujeme, má bezprostřední vliv na kvalitu našeho života. Slavný dánský architekt Jan Gehl říká, že města se musí přizpůsobit potřebám lidí, nikoliv naopak. Není cílem vyhnat auta z měst, ale nabídnout zdravější a udržitelnější způsoby dopravy a vrátit život do ulic města. Mezinárodní Den bez aut je jedinečná iniciativa, která ukazuje, že to jde,“ uzavřel Ole Frijs-Madsen, velvyslanec Dánského království v ČR.
Za zmínku stojí i fakt, že velká část stánků a vybavení byla dopravena s pomocí nákladních kol. Několik cargo kol jezdilo po celé Praze, aby na místo přivezlo bezmála půl tuny materiálů, konstrukcí a dalšího materiálu.
Ujeto po Praze nakladnimi koly bylo cca 76km a převezeno 445 kg. Na místě pak bylo najezdeno s nákladem 10,2 km a převezeno cca 113 kg drobného nakladu jako židle, stoly, lavičky, propagační materiály.
Kompletní seznam zapojených organizací a detailní program naleznete na www.cistoustopou.cz/DenBezAut
Zdroj: tisková zpráva hlavního města Prahy a statistiky Cargo bike
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.