10. 06. 2017
Téměř polovina pražských řidičů se domnívá, že cyklisté patří výhradně na cyklostezky. Nedávný průzkum potvdil, že velká část lidí považuje cyklisty na silnici za "potížisty" a podle toho se k nim také chová. Přitom zdaleka neplatí, že za vážné nehody může vždy osoba na kole. Statistiky nehod vyšetřovaných Policií ČR v roce 2016 uvádějí, že došlo celkově k 3 982 nehodám s účastí cyklistů, z toho 1 506 (tedy 38 %) zavinil někdo jiný.
Kromě projíždění křižovatek je hlavním rizikovým bodem předjíždění cyklistů. Těm vadí hlavně malý odstup, který si řidiči často nechávají. Například ve Francii tak zákon přímo nařizuje jako minimální bezpečnou vzdálenost jeden metr. U nás bezpečnou vzdálenost určuje pouze cit řidiců, jako minimum se přitom doporučuje "magická" hranice 1,5 metru. Například v Německu je stanoven minimální odstup mezi autem a cyklistou na 1,5 až 2 metry. Obdobně je tomu v Rakousku, Francii či Portugalsku. V některých zemí se odstup liší i podle toho, koho auto předjíždí, například zda jde o dítě či seniora.
Soužití je lepší, pokud má člověk sedící za volantem zkušenosti také s jízdou na kole v provozu a naopak. To potvrzují zkušenosti z vyspělých cyklistických zemí, kde má většina lidí možnost vyzkoušet si obě role. Počet úrazů vztažený k ujetému počtu kilometrů tu je podstatně nižší. První vlaštovky se ale objevují i u nás, a to v podobě osvětových materiálů a kampaní (více o nich najdete na webu Cyklistické akademie).
Zdroj: Čistou stopou Prahou
Zajímavým příkladem ze zahraničí je belgická kampaň s názvem „Dokáže bageta změnit svět?“. Je založená na zkušenosti, že když si na kolo přiděláme napříč bagetu získáme tak alespoň drobný prostor navíc, který řidiči respektují. Více informací je na profilu kampaně na https://www.facebook.com/fietsersbondregioturnhout/.
„Na silnici se dost bojím, takže se snažím to většinou obkličkovat vedlejšími ulicemi. Bojím se aut, že pojede nějakej blbec." (Kvalitativní průzkum IPSOS)
Malý odstup aut při předjíždění
- Předjetí osobním autem vnímá jako velice nebezpečnou situaci 40% dotázaných jezdících na kole (35% cyklistů, 51 % potenciálních cyklistů) u nákladního auta je to 61% (58% cyklistů 68% potenciálních cyklistů)
Předjíždění v nepřehledných místech
Troubení (někdy i nadávání) řidičů aut na cyklisty
Motoristé nenechávají při čekání na světelné křižovatce prostor po své pravé straně k tomu, aby je mohl cyklista předjet a zařadit se před ně.
Dooring
Parkování v cyklopruhu nebo na cyklopiktokoridorech
Zdroj: Výzkum cyklistické dopravy v Praze, GfK, září 2015
„cyklisté jsou neukáznění"
Tvrzení často vyplývá z neznalosti, jak se cyklisté mohou v provozu dle zákona chovat, k čemu slouží jaké prvky cyklisté infrastruktury. Jejich neukázněnost často plyne z nekvalitnosti a nespojitosti infrastruktury.
Nejčastější prohřešky cyklistů, které motoristům vadí:
Více najdete v článcích
Blinkr od srdce (www.cistoustopou.cz, 8. 6. 2017)
na portálu Cyklistické akademie www.cyklokonference.cz.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.