Wroclav - město cyklistů
19. 04. 2017
Už se vám stalo, že jste se vrátili ze západu (Německo, Holandsko, Dánsko) a posteskli jste si, proč to takhle nefunguje i u nás? Horší je, že už ani nemusíte jezdit na západ, stačí jen do Polska, třeba do Wroclavi a ten stesk můžeme mít taky.
Pár postřehů od naší zpravodajky, která zde byla nedávno:
- celý centrum pěší zóna, plné hospod, obchodů a restaurací...;
- zbytek ulic zklidněných - obytné zóny nebo 30, kromě hlavních průtahů;
- cykloobousměrky úplně všude
- cyklopruhy na všech větších silnicích - na těch rušnějších vyvýšené cca 5 cm a oddělené obrubníkem, vedle vyvýšený chodník o dalších 3 - 5 cm - takové nenásilné schodky (jako chytrá horákyně - oddělené X neoddělené);
- cyklopřejezdy všude;
- křižovatky jsou řešeny přehledně, cyklopruhy v červené barvě a cyklisté mají často i svůj semafor;
- předsunuté stopčáry pro cyklisty na hlavních silnicích;
- městský bike sharing - klasický stanicový - 70 stanic přes 700 kol; nutná registrace a nabití kreditu aspoň 10 zl. - prvních 20 minut zdarma, pak 20-40 min 2 zl. a každá další hodina 4 zl.;
- stojany na kola úplně všude - všechny použitelný - na opření a bezpečné zamknutí a to i ty v historickém centru. Člověk nemusel hledat stačilo se podívat kolem sebe a vždycky člověk viděl alespoň jedno hnízdo stojanů - 10 stojanů pohromadě nebylo vyjímkou... u obchodů, kostelů, škol, administrativních budov, na náměstí;
- smíšené nebo dělené stezky úplně všude, všechno navazovalo, nikde nic nekončilo jen tak;
- zóny parkování jako po-pá 9 - 18;
- jako bonus městská free wifi v širším centru města.
Pár fotek v příloze.