26. 03. 2017
Pouhých sedm kroků stačí k tomu, aby dálkové a mezinárodní vlaky využívalo mnohem víc lidí než dnes a do ovzduší se tak dostalo méně emisí skleníkových plynů.
Dne 13. března vydala Evropská cyklistická federace novou zprávu nazvanou ‘Jízdní kola a vlaky: sedmero služeb, které vykouzlí úsměv na tváři cyklisty’. Zpráva uvádí sedm opatření, která mohou posílit roli kombinované cyklistické a železniční dopravy mezi cestujícími v dálkových a mezinárodních vlacích. Díky těmto opatřením by tato alternativa multimodální dopravy mohla být pro pasažéry atraktivnější než jízda osobním autem. Kromě seznamu sedmi opatření zpráva představuje i příklady dobré praxe z různých koutů Evropy. Základem pro zprávu je poziční dokument ECF z roku 2012 „Jízdní kolo a vlak: evropská Odyssea“, který poukazuje na nutnost zohlednit nároky a požadavky cyklistů směrem k železniční dopravě. Od té doby sice železniční společnosti již na mnoha věcech zapracovaly, ale ještě mnohem víc toho zbývá.
„Evropská unie stanovila jasné cíle, jako je snižování objemu uhlíku z dopravy a přechod k udržitelným způsobům dopravy. Vlaky a jízdní kola mají obrovský potenciál a z velké části mohou nahradit osobní motorovou i další méně udržitelnou dopravu. Aby se však lidé při volbě dopravního prostředku rozhodovali jinak, potřebují atraktivní nabídku služeb,“ říká Ádám Bodor, ředitel podpory ECF.
Zatímco je cílem EU snižovat emise skleníkových plynů, od roku 1990 tyto emise z dopravy naopak asi o 20 % vzrostly. I přesto, že železniční doprava je ve srovnání s leteckou nebo osobní automobilovou mnohem ohleduplnější k životnímu prostředí, její podíl na dělbě přepravní práce vzrostl během posledních dvaceti let jen nepatrně. Proto se zpráva snaží přimět železniční společnosti, aby následovaly ty nejlepší příklady a aby se nesnažily jen vykouzlit úsměv na tvářích cyklistů, ale především zvýšit počet lidí, kteří jejich služby využívají.
„Pokusili jsme se vytvořit jakési vodítko pro každého. Provozovatelům železniční dopravy nabízíme přehled opatření, která by měli realizovat v zájmu podpory dopravy, která kombinuje jízdní kolo a vlak, a pro maximalizaci počtu pasažérů na železnicích. Cyklistickým nadšencům a lobbistům ukazujeme to nejlepší z evropských zemí v naději, že něco podobné se podaří realizovat i v dalších státech. A politikům i úředníkům se snažíme ukázat, že jízdní kolo společně s vlakem představuje úspěšnou dopravní volbu, ovšem za předpokladu, že dojde k realizaci žádoucích opatření,“ uvedl jeden z autorů zprávy Ed Lancaster, referent ECF pro cykloturistiku a regionální politiku.
https://ecf.com/news-and-events/news/bike-and-train-getting-more-people-right-track-7-simple-steps
Autor Ed Lancaster
13. 3. 2017
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.