18. 09. 2013
Účastníci Asociace měst pro cyklisty se sjeli do Pardubic, kde se koná pravidelná Cyklokonference. Města, která se sdružila v asociaci, chtějí nejen zlepšit podmínky cyklistů, ale udělat z cyklistické dopravy nedílnou součást celkového dopravního systému. Nejen o tom jednají účastníci konference, jejímž hlavním tématem je integrované dopravní plánování a téma Vize 25. Setkání se zúčastnili především zástupci měst, ale také Ministerstva dopravy, Policie ČR, reprezentanti médií, vysokých škol či nevládních organizací.
„Existuje zažitá představa, že plnohodnotné užívání jízdního kola ve městě zajistíme tím, že postavíme cyklostezky. Ale skutečně vhodné podmínky pro městskou cyklistiku nikdy nevytvoříme pouze pomocí několika tras v parcích, na nábřežích nebo kdekoli jinde, kde zrovna zbývá místo,“ uvádí profesor Gerd Axel-Ahrens z Technické university v Drážďanech. „Důvod neúspěchu je prostý. Cyklistická doprava stále není brána vážně a nerozumí se jejím přínosům. Překonat zavedená klišé je jedním z nejtěžších úkolů pro zavádění nových myšlenek a postupů,“ dodává národní cyklokoordinátor a jednatel nově vzniklé Asociace měst pro cyklisty Jaroslav Martinek.
Cyklokonference s názvem Vize 25 - řešení pro města zdůraznila potřebu komunikace mezi jednotlivými tvůrci dopravního systému. „Při přípravě a realizaci opatření pro cyklisty je nutná spolupráce více partnerů. Když jeden z nich navrhované řešení nepodpoří nebo se jen striktně drží předpisů, které na takovou situaci nepamatují, nové opatření pro cyklisty prostě nevznikne a cyklisté se místu buď budou stále vyhýbat, nebo prostě na kole jezdit nebudou,“ komentuje stávající situaci předseda nově vzniklé Asociace měst pro cyklisty a jihlavský primátor Jaroslav Vymazal.
Hlavním výstupem konference dokument s pracovním názvem List nepopsaného papíru. Jde o návod pro města, jak si vytvořit fungující akční plán s ohledem na místní podmínky, který vznikl ve spolupráci s odborníky z Technické university v Drážďanech (TUD).
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.