27. 04. 2017
Ëvropská cyklistická federace nyní monitoruje, že se v mnoha zemích budují tzv. cyklistické dálnice, které mají podpořit a usnadnit dojíždění cyklistů na větší vzdálenosti. Každá z těchto zemí však používá jiné termíny v jiném jazyce, a to jak pro stejnou infrastrukturu, tak pro jiný typ infrastruktury. Vzniká tím situace podobná babylonskému zmatení jazyků.
Vlámský termín Fietsostrades nebo Fietssnelwegen, norský sykkelekspressveger, Cycle Superhighways v Londýně, supercykelstier v Kodani, holandský snelfietsroutes, snelle fietsroutes nebo doorfietsroutes, německý Radschnellwege a Radschnellverbindungen a švýcarský Velobahnen vyjadřují někdy tu samou, jindy odlišnou infrastrukturu.
V Česku pak máme síť dálkových cyklotras, na které lze najít mnoho úseků, které také splňují kritérium tzv. cyklistické dálnice. Například Labská stezka v Ústeckém kraji, cyklostezka Ohře v Karlovarském kraji, Vltavská stezka u Mělníka ve Středočeském kraji, Vltavská stezka v Jihočeském kraji České Budějovice - Hluboká, cyklo-in-line království v Pardubickém kraji, Labská stezka Hradec Králové - Kuks, Baťův kanál ve Zlínském kraji, cyklostezka Bečva v Olomouckém a Zlínském kraji, cyklostezka brno - Vídeň v Jihomoravském kraji, atd. Česká republika je tak schopna nabídnout svou TOP nabídku, ale jedná se opravdu o cyklistické dálnice.
Proto bylo nutné v rámci evropského projektu CHIPS formulovat obecnou definici cyklistické dálnice.
„Cyklistická dálnice je produkt mobility, který poskytuje vysoce kvalitní a funkční spojení pro uživatele cyklistické dopravy. Jde o páteř cyklistické sítě, která propojuje města a/nebo předměstí, obytné zástavby a významné (zaměstnanecké) areály a dokáže uspokojit (potenciální) uživatele.
Podle projektu CHIPS je cyklistická dálnice spojnicí určenou pro potřeby cyklistů, která propojuje významné oblasti, kde lidé žijí, pracují, vzdělávají se. Jde o produkt mobility, odlišný od jakéhokoliv typu infrastruktury, například automobilové dálnice. Cyklodálnice může být jakákoliv trasa s nejrůznějšími typy prvotřídní cyklistické infrastruktury. Mělo by být jasně rozpoznatelné, že jde o produkt, který motivuje uživatele aut k tomu, aby automobilové dopravní zácpy vyměnili za hladkou jízdu na kole po cyklodálnici.
Cyklistická dálnice by měla být efektivní především pro potřeby své hlavní cílové skupiny, což jsou lidé dojíždějící do práce, děti do škol a další osoby, které chtějí na kole dojíždět na větší vzdálenosti. Využití cyklodálnice pro rekreační účely nebo pro sportovní vyžití je považováno za něco spíše výjimečného. Protože velká většina jejich uživatel to nemá tak, že by bydlela na jednom konci a pracovala na druhém, měla by být cyklodálnice propojena i se zbytkem cyklistické sítě a měla by být její páteří.
Kvalitní cyklodálnice by svému uživateli měla poskytnout bezpečné, pohodlné a atraktivní spojení vhodné pro jízdu na kole, bez zbytečných zastávek a průtahů.
Hodnocení kvality
Současné cyklodálnice zatím standardům nejvyšší kvality neodpovídají. Příčinou může být nedostatek financí, místní podmínky i nutnost dělat kompromisy.
V rámci projektu CHIPS vzniká nástroj pro hodnocení aspektů kvality cyklistických dálnic.
Cyklodálnice by měla v první řadě fungovat jako spojnice: přímo by měla propojovat zbytek cyklistické sítě, a také by měla navazovat na síť veřejné dopravy. Navíc by tato spojnice měla fungovat za každého počasí, i v zimě, kdy je třeba odklízet sníh, na podzim, kdy sílu větru snižují okolní stromy, i v noci, kdy cestu cyklistům ukazují světla a reflexní čáry.
Cyklodálnice by měla být přímá a rychlá. Pokud má být konkurencí pro automobilovou dopravu, je třeba se při jejich realizaci vyhnout budoucím objížďkám, zbytečnému čekání apod. Trasa musí být bezpečná s vyhrazenými pruhy v obou směrech, bez přítomnosti aut, nebezpečných přejezdů a překážek.
Čtvrtým aspektem je pohodlí. Jízda na kole by měla být zábavná, na hladkém povrchu, bez ostrých zatáček a strmého stoupání.
A konečně, trasa musí být zdraví prospěšná a atraktivní: se zpěvem ptactva, bez hlučných aut, se svěžím lesním vzduchem a bez toxických zplodin i s příjemnou krajinou kolem, která jízdu na kole zpříjemňuje.
Nástroj hodnocení bude obsahovat všechny tyto aspekty, které jsou nutné pro dosažení vysoké kvality cyklistických dálnic. Tento nástroj bude motivovat politické činitele, aby usilovali o co nejvyšší možnou kvalitu. Sloužit může i cyklistům, kteří na jeho základě budou požadovat kvalitnější cyklodálnice. Hodnotící nástroj pro cyklodálnice rovněž dává možnost formulovat finanční požadavky na jejich kvalitu.
Zdroj. Evropská cyklistická federace (25.11.2016)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.