Připomenutí - ministři členských zemí EU přijali Deklaraci o cyklistické dopravě (říjen 2015)

13. 01. 2017

Na neformálním zasedání v Lucembursku v říjnu 2015 přijali ministři členských zemí EU Deklaraci o cyklistické dopravě jako způsobu dopravy, který je šetrný vůči klimatu. Ministři vyzvali Evropskou komisi, členské státy i regionální a místní správní orgány, aby v tomto ohledu zvážili několik opatření.

Velkovévodství lucemburské Ministerstvo pro udržitelný rozvoj a infrastrukturu

Neformální setkání ministrů dopravy zemí EU

Lucemburk, 7. října 2015

Deklarace o cyklistice jako o způsobu dopravy, který je šetrný vůči klimatu

 

Preambule

Inovace

Cyklistika je úspěšný evropský příběh. Inovace v cyklistické dopravě posílí zaměstnanost a celkový růst a prostřednictvím nových technologií a služeb podpoří průmysl v zemích EU.

Životní prostředí

Cyklistická doprava je základním nástrojem, jak ulevit potížím s dopravní přetížeností uvnitř i v okolí mnoha rostoucích evropských metropolí. Jízdní kolo je jak pro celé státy, tak pro jednotlivé občany hned za pěší dopravou nákladově nejefektivnější způsob dopravy. Má totiž ohromné množství pozitivních vedlejších účinků pro společnost, a to při nízkých nákladech na infrastrukturu i vozidlo jako takové. Jízdní kolo je také nejvýhodnějším dopravním prostředkem z hlediska produkce skleníkových plynů během výroby, údržby i provozu. Vzhledem k tomu, že v evropských městech je polovina všech cest vykonaných autem kratších než 5 km a více než polovinu motorizovaných cest s nákladem bychom mohli přesunout na jízdní kolaiv, potenciál, jak zvýšit podíl cyklistické dopravy a zlepšit kvalitu našeho života, je značný.

Zdraví

Cyklistická doprava přináší prospěch celé společnosti. Děti, které do školy jedou na kole, se soustředí lépe než ty, které rodiče vysadí z auta u školy. Zaměstnanci, kteří jezdí na kole do práce, vykazují méně dnů placené pracovní neschopnosti. Když se rozhodneme přesednout z aut do sedel jízdních kol, zdravotní přínosy bohatě převáží nad možnými bezpečnostními riziky. Navíc je jízda na kole tím bezpečnější, čím víc cyklistů se pohybuje na silnicích - podle principu „bezpečí v množství“. Pokud by podle konzervativních odhadů Světové zdravotnické organizace každá dospělá osoba v EU přidala do svého denního programu 15 minut chůze nebo jízdy na kole, počet předčasných úmrtí souvisejících s nedostatečnou fyzickou aktivitou by se ročně snížil o více než 100 000. Tím, že cyklistická doprava redukuje problémy s dopravní přetížeností, emisemi a nadměrným hlukem a šetří náklady v péči o veřejné zdraví nebo při budování infrastruktury, přináší prospěch i těm, kdo ji do svého života prakticky nezařazují.

Financování

Jako jeden z prvků multimodální mobility, která přispívá k udržitelnosti průmyslu v celé EU, může cyklistická doprava naplnit svůj potenciál pouze s podporou na všech úrovních. Pokud se podpora cyklistické dopravy stane běžnou součástí stávajících nástrojů politiky EU (jako jsou Plány udržitelné městské mobility / SUMP v Balíčku městské mobility z r. 2013, Orientace politiky na dopravní bezpečnost v letech 2011-2020, CIVITAS 2020, ELTIS, URBACT a Evropský týden mobility) a vhodných nástrojů financování (včetně Evropských strukturálních a investičních fondů, COSME a Horizont 2020), cyklistická doprava může být významným přínosem v několika oblastech prioritních zájmů Evropské komise. Jde například o aktivaci soukromých investic do stovek tisíc udržitelných pracovních míst ve všech členských státech EU, snižování emisí a zvyšování energetické účinnosti.

 

Akční plán

S ohledem na (1) výzvu Evropského parlamentu, aby „podrobný plán EU pro cyklistickou dopravu byl začleněn do programu EK“, a na (2) Pařížskou deklaraci Panevropského programu dopravy, zdraví a životního prostředí (THE PEP) s cílem vytvořit „celoevropský generální plán na podporu cyklistické dopravy“,

ministři a státní tajemníci vyzývají Evropskou komisi, aby při plně respektovaném principu subsidiarity zvážila následující kroky:

1. Integrovat cyklistickou dopravu do multimodální dopravní politiky, včetně oblasti chytré mobility, a zdůraznit nutnost podpory fyzické infrastruktury i programů zaměřených na změnu chování a návyků.

2. Vypracovat strategický dokument o cyklistické dopravě na úrovni celé EU. Strategický dokument by měl (1) zahrnovat seznam všech cílů v rámci pravomocí EU, které by mohly mít užitek z růstu modálního podílu cyklistické dopravy, (2) definovat politiky EU a finanční nástroje, které jsou nyní k dispozici nebo které by bylo možné mobilizovat a použít za účelem zvyšování podílu cyklistické dopravy a podpory zaměstnanosti v zemích EU, jež nějakým způsobem souvisí s cyklistickou dopravou, a (3) začlenit cyklistickou dopravu do výše uvedených politických strategií a finančních nástrojů EU.

3. Určit jedno kontaktní místo v rámci EU, které (1) umožní řešit veškeré otázky týkající se cyklistické dopravy tzv. pod jednou střechou, (2) usnadní vzájemnou výměnu příkladů dobré praxe mezi členskými státy EU, a to zejména v oblasti dopravní bezpečnosti cyklistů, a také (3) zajistí monitoring implementačního procesu strategie EU pro cyklistickou dopravu i jejího dopadu na členské státy.

 

Ministři i státní tajemníci si uvědomují, že členské státy EU mohou pro zvyšování modálního podílu cyklistické dopravy udělat následující:

4. Určit národní kontaktní místo pro záležitosti cyklistické dopravy, které by umožnilo v rámci daného členského státu EU shromažďovat a šířit příklady osvědčené praxe a spolupracovat s evropským kontaktním místem, stejně jako s dalšími stávajícími fóry, jako je Panevropský program pro dopravu, zdraví a životní prostředí při OSN.

5. Zajistit, aby celonárodní projekty v oblasti dopravní infrastruktury zohledňovaly a snažily se posílit mezinárodní, národní, regionální i místní cyklistickou síť.

 

Ministři a státní tajemníci vítají, když městské, místní a krajské správní orgány vyvíjejí iniciativy, které vedou k:

6. začlenění cyklistické dopravy, a to v pozici efektivního způsobu dopravy i rekreační aktivity, do městských, místních a regionálních projektů.

7. čerpání z národních i mezinárodních příkladů dobré praxe a ze všech možností spolufinancování, a to prostřednictvím spolupráce s národními kontaktními místy i evropským kontaktním místem pro záležitosti cyklistické dopravy, a také s dalšími partnery.

 

Ministři a státní tajemníci, kteří se dnes sešli v Lucemburku, se zavazují k podpoře cyklistiky jako efektivního způsobu dopravy, který je šetrný vůči klimatu.

Modul: Novinky