Praha má své první víceúčelové pruhy
14. 11. 2016

Historicky první ochranné jízdní pruhy pro cyklisty v Praze se objevily na Hlubočepské ulici u výjezdu z Prokopského údolí.
Jedná se o dva krátké úseky délky cca 110 a 130 m, které jsou vyznačeny v nepřehledné zatáčce pod železničním viaduktem. Novinka, která má napomoci zvýšení bezpečnosti na jedné z nejfrekventovanějších pražských tras, využívá novinek v české legislativě platných od února tohoto roku. Značení na vozovce doplňuje informační panel s pravidly jízdy.
Co to je ochranný jízdní pruh a jak se v něm chovat?
Víceúčelový jízdní pruh je na první pohled téměř „obyčejný“ jízdní pruh pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru, včetně shodných rozměrů. Vyznačit se ale může i v užších profilech s tím, že rozměrná vozidla mohou např. při vyhýbání částečně do víceúčelového pruhu zasáhnout.
Víceúčelový pruh je standardním řešením známým a používaným v mnoha evropských státech. Znají jej například v Rakousku (pod názvem „Mehrzweckstreifen“), v Německu (kde se skrývá pod názvem „Schutzstreifen“ nebo „Angebotsstreifen“), Nizozemí („Suggestivstreifen“), Velké Británii ( „advisory cycle lane“) nebo ve Švýcarsku („Kernfahrbahn“). Své místo má všude tam, kde není dostatek prostoru a cyklisté se tak mohou dostávat do svízelné situace, jako jsou například průjezdy podél nástupních ostrůvků, při řazení před křižovatkou, ošetřit může také průjezd jízdních kol křižovatkou.
Přečtěte si také
31. 01. 2025 | Koncem ledna 2025 byl představen projekt, který plánuje od základů proměnit část pražské magistrály. Ulice Legerova, Sokolská, Mezibranská i část Ječné se mají změnit od "fasády k fasádě", včetně inženýrských sítí. Cílem projektu je zachovat dopravní obslužnost, avšak...
číst dále
28. 01. 2025 | Velký úspěch si v posledních dnech přičítá spolek Pěšky městem, který díky svým dlouholetým zkušenostem a náklannosti ostatních subjektů pomohl vylepšit projekt pro nově vznikající ZŠ Rohan na Rohanském ostrově v Praze 8. Původní návrh byl sice zpracován kvalitně, avšak...
číst dále
17. 01. 2025 | Po dobu čtyř měsíců bude možné využívat testovací bezbariérové mikrobusy pro hendikepované osoby s trvalým bydlištěm v Praze a v obcích v prvním tarifním pásmu systému PID ve Středočeském kraji. Bezba doprava, konkrétně model Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard, patří...
číst dále
19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.
Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena...
číst dále
02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy...
číst dále
16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,...
číst dále
27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace...
číst dále