19. 10. 2016
Jak vypadá legendární pařížský bikesharingový systém Vélib po téměř deseti letech provozu? Zprávu o tom nám poslala pražská cyklokoordinátorka Sylva Švíhelová, která se v Paříži účastnila semináře zaměřeného právě na veřejné půjčovny jízdních kol.
O půjčovně kol, ale také o podzimní Paříži z pohledu cyklisty nebo o inteligentních zastávkách píše:
Pařížský bikesharing Velib od roku 2007 provozuje na špičkové úrovni JCDecaux a příští rok se chystá jeho rozšíření do regionu. Systém jsme si mohli nejen vyzkoušet, ale bylo nám ukázáno také zákulisí v podobě obsluhy, servisu a zákaznického callcentra, velice zajímavé! Mnohá z měst, jež jsou této skupiny členem, již zavádí veřejné půjčovny kol druhé generace a neustále inovují.
Velib začal letos nově realizovat také stanoviště Bike and Ride, která jsou otevíratelná na kartičku MHD, pomocí které si půjčíte i kolo.
Co se týče infrastruktury pro cyklisty, tak cykloobousměrky jsou naprostou samozřejmostí. Evidentně tu vůbec neexistuje debata o jejich bezpečnosti a šířkových poměrech. Naopak jednosměrka, která platí i pro cyklisty už musí mít nějaký vážný důvod. To samé platí i pro pruhy a piktokoridory, které cyklistu navádějí dokonce i přes křižovatku!
A naprosto dojemné bylo vidět, že když se kreslí dočasné vodorovné značení, tak se myslí i na ty pikťáky..
U semaforů jsou značky, které umožňují cyklistům za určitých okolností (třeba při odbočování doprava) ignorovat červenou.
Senzační jsou široké dvoupruhé a často i fyzicky oddělené preferenční pruhy pro autobusy a cyklisty. Jezdí se v tom naprosto komfortně. Je ale pravda, že pařížské bulváry jsou trochu širší, než ty pražské.
Velice hustá je také infrastruktura pro elektromobily. Bylo naprosto běžné, že jste čas od času potkali až šest parkovacích podélných stání s nabíjecími stanicemi.
Autobusové inteligentní zastávky zobrazovaly minuty do příjezdu linky přímo u cedulky s číslem linky, která zároveň informovala o tom, že daná linka u zastávky zastavuje.
A naprostou peckou na závěr je před zhruba měsícem uzavřené nábřeží. Tři kilometry velice frekventované dvoupruhé silnice byly uzavřeny natrvalo pro motorová vozidla! Politické rozhodnutí vedení města. Úprava tohoto úseku nábřeží je sice zatím v plenkách, ale na spoustě míst již probíhají drobné stavební úpravy, přibylo několik kreativních dílen, otevřena kavárna a postaveny lavičky. Dokonce jsem potkala i pumpičku pro kola. Zatím to působí dost neučesaně, ale líbí se mi, že jsou schopni flexibilně veřejný prostor obohatit alespoň o něco a nebudou x let čekat na nějakou „koncepci“ a mezitím sedět na zemi .. tak jak je to teď na Smíchovské náplavce, kde jsme sice vyparkovali auta, ale lavičky tam může dát až Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy v rámci všeobjímající studie.
Jinak tedy na kole tam jezdí fůra lidí a v mnohem hustším provozu než u nás v Praze. I já jsem se místy dost bála, mezitím co ostatní neohroženě kličkovali mezi auty.
Autor: Sylva Švihelová, Praha
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.