27. 09. 2016
Kdo by nechtěl mít lepší život a bydlet na dobré adrese. V minulosti se lidé stěhovali do měst, aby si zajistili lepší přístup k práci, ke službám, vlastně ke všemu. Města byla zařízena pro co nejvyšší komfort obyvatel. Zatímco dříve lidé chtěli bydlet blízko k cílům svých cest, dnešní představa dobré adresy je spojná s bydlením v zeleni, zároveň však s volnými silnicemi a neomezeným parkováním.
Mnohá americká města jsou ovšem varováním, jak mohou dopadnout pokusy zajistit obojí současně. Obrovská předměstí a kapacitní dálnice měly zajistit hladký průjezd všem. A výsledek? Dopravní špičky výrazně zatěžují například Los Angeles, jež figuruje v desítce světových měst s největšími dopravními zácpami. Každý řidič tu v provozu každodenně stráví průměrně 43 minut navíc.
Česká města jsou na tom o poznání lépe, avšak ani zde nejsou čísla lichotivá. Také zde se potýkají s rostoucí dopravou. S vyšším komfortem spojená vyšší mobilita totiž způsobuje, že cestujeme stále více. V roce 2015 připadlo v rámci České republiky 486 automobilů na 1000 obyvatel, v Praze je toto číslo dokonce ještě vyšší (584 automobilů na 1000 obyvatel)a zaujímá v tomto ohledu jedno z předních míst v rámci Evropy.
Praha chce být městem s dobrou adresou
Do Prahy dojíždí za prací každodenně přes 150 tisíc obyvatel, přičemž čtyři z pěti dojíždějících překračují hranice Prahy právě automobilem. Zbytek si rovnoměrně rozdělují železnice a autobusy. Obsazenost vozidel přitom dlouhodobě klesá. Zatímco se v roce 1990 jedním vozidlem svezlo v průměru 1,71 osoby, v loňském roce to bylo už jen 1,3 osoby. Hlavní město jednoduše funguje jako
magnet, který k sobě v pracovní dny přitahuje mnoho lidí cestujících za prací či do škol, a ochota jezdit prostředky hromadné dopravy či efektivněji využívat osobní vozidla se spíše snižuje. Problémy s dopravou přitom vznikají už desítky kilometrů před hranicemi Prahy a neovlivňují tak život jenom v hlavním městě.
Zkušenosti z obdobných měst ukazují potřebu hledání koncepčních řešení. V Praze by roli základu koncepce měl sehrát především Plán mobility, na kterém odpovědní zástupci města pracují a jež by měl být dokončen ve druhé polovině roku 2018. Jeho úspěšnost však mimo jiné ovlivní i výsledky vyjednávání se Středočeským krajem o propojení veřejné dopravy. Vše důležité k přípravě strategického dokumentu najdete na www.poladprahu.cz.
Přes veškeré snahy se dá ovšem očekávat, že velká část lidí se bude do Prahy dopravovat autem i nadále. Budování záchytných parkovišť P+R v okrajových částech města, regulace parkování v centru a podpora veřejné dopravy jsou tedy kroky nejenom logickými, ale především nezbytnými. Bez nich se situace v dopravě nejenom nezlepší, ale bude se zhoršovat.
Kupříkladu Vídeň má dnes téměř dvakrát více parkovacích míst na záchytných parkovištích než v ulicích města. Díky tomu, a ruku v ruce s nezbytnými navazujícími opatřeními, však dosáhla citelného zklidnění dopravy v centru. Na aktuálně neutěšený stav Prahy upozorňují
především obyvatelé periferních částí města, které se přes den často mění v provizorní parkoviště. Se zákazy a omezeními však Praha
určitě nevystačí. Fungují jen tehdy, pokud je doprovází atraktivní, použitelná nabídka alternativ. Město tak ve zlepšení situace nehodlá spoléhat jen na budování systému záchytných parkovišť a rozšiřování parkovacích zón o další pražské městské části. Mezi klíčové prvky patří i dobudování pražského okruhu a rozšíření podpory dalším formám dopravy.
V přípravě je například rozsáhlý systém Bike and Ride (B+R) zahrnující parkovací systém pro jízdní kola u stanic veřejné dopravy, možnosti přepravy kol v prostředcích integrované dopravy a veřejné půjčovny kol. Přijet do hlavního města příměstským vlakem a přímo ze zastávky pokračovat do cíle cesty na kole je praxí řady evropských metropolí. Kolo je logická volba pro všechny, kdo chtějí jezdit svobodně a přitom se nezatěžovat starostmi.
Ukázkové řešení B+R je od pátku 16. září k vidění na nádraží v Praze‑Klánovicích. Zde vyrostly cykloboxy, zastřešené stání a další vybavení pro bezpečné uschování jízdního kola. Je potřeba si uvědomit, co nadužívání osobních vozů městu přináší, jaký má dopad
na zdraví, pohodu a celkovou spokojenost místních i lidí, kteří přijíždějí do Prahy za prací nebo studiem. Této problematice je věnovaný portál www.cistoustopou.cz.
Praha má jeden z nejlépe fungujících systémů MHD a na zlepšení infrastruktury pro pěší i cyklisty postupně pracuje. Každý druh dopravy zde musí dostat dostatečný prostor. Město s dobrou adresou chce být městem pro všechny. A výjimkou nejsou ani pohybově hendikepovaní spoluobčané. Pro ně byla nedávno spuštěna onlinová mapa přístupnosti, ze které lze vyčíst aktuální stupeň přístupnosti jednotlivých budov občanského vybavení. Nově spuštěný portál www.mapapristupnosti.cz mapuje veřejné budovy z hlediska dostupnosti a hodnotí je systémem „semaforu“, tedy s pomocí tříbarevné stupnice zelená–oranžová–červená.
Více je ke stažení v příloze Hospodářských novin ze dne 19. září 2016.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.