11. 09. 2016
Původně se mělo jednat pouze o zveřejnění článku ECF "Nakupování na kole: cyklisté i majitelé obchodů v evropských městech společně usilují o příjemné ulice – a vyšší tržby". Jenže pokud si čtenář přečte celý článek, tak vidí, že je to vlastně všude stejné. Stále se hovoří o podpoře cyklistické dopravy, ale stejně často slyšíme i příklady toho, jak je cyklistická doprava na "odstřel". Asi to tak má být ...
Článek pak zveřejňujeme v plném rozsahu a pro zájemce doporučujeme si stáhnout zprávu o přínosech cyklistické dopravy pro místní ekonomiku.
Města, kde se dobře žije, jsou ekonomicky úspěšná, a cyklisté jsou dobří zákazníci – stále větší počet evropských firem chápe tuto souvislost a společně s propagátory cyklistické dopravy se snaží zlepšit podmínky pro aktivní mobilitu.
To je i případ severoitalského města Padova, kde místní primátor zakázal cyklistům jezdit v sobotu odpoledne v centru města. Výsledek byl zřejmý: tržby v obchodech klesly během této doby o 50 %. Samozřejmě, že místní sdružení maloobchodníků, zastupující více než 250 podniků, proti tomuto poškozujícímu rozhodnutí protestovalo a usilovalo o to, aby jejich zákazníci mohli přijet na kole. V jejich úsilí je podporoval např. italský člen ECF sdružení FIAB Onlus. Kevin Mayne, Development Director ECF, který Padovu navštívil již několikrát, k tomu říká:
„Ten případ je zarážející. Pokaždé, když jsem navštívil Padovu, našel jsem město se silnou cyklistickou kulturou, s všudypřítomnými cyklisty, a vždycky jsem ho používal jako příklad dobré praxe, a to i na mezinárodní úrovni. Každému je přece jasné, že ekonomické centrum města stojí na jízdním kole: díky kolu jsou komerční i rekreační aktivity dostupné všem, aniž by docházelo k znečišťování životního prostředí. Proto je Padova na dobré cestě stát se mezinárodně uznávaným cyklistickým městem a stát po boku nesporných cyklistických velikánů jako Kodaň či Amsterodam. Velmi mě překvapilo, že si místní správa neuvědomuje, jakých úspěchů na tomto poli dosáhla a na co všechno by mohla být právem pyšná. Myslím, že by měli lépe využívat cyklistické atmosféry, která městu vládne, a ještě víc tak podpořit jeho životaschopnost.“ Kevin Mayne, Development Director ECF
Podobný protest proběhl i v Budapešti. Primátorka hlavního města Maďarska se rozhodla zrušit plány na realizaci cyklopruhů na třídě Bély Bartóka, rušné ulici v samém srdci města, přitom podrobné stavební plány, jejichž součástí byly i cyklopruhy, již prošly schválením. Maďarský klub cyklistů, člen ECF, se spojil s místními firmami a společně rozhodnutí napadli. Podařilo se jim získat více než 1000 obyvatel, kteří během července demonstrovali za ulici příjemnější pro život. Nedávno také spolu s místními podnikateli a sdruženími urbanistů a krajinářských architektů iniciovali sepsání petice.
Podobné koalice mezi cyklisty a majiteli místních obchodů stojí na ekonomických základech: že jsou cyklisté pro obchodníka dobrými zákazníky, zejména pak v městských centrech, prokázaly již mnohé studie, které si můžete vyhledat ve zprávě o přínosech cyklistické dopravy pro místní ekonomiku.
Autor Holger HAUBOLD (9. srpna 2016)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.