07. 08. 2013
V České republice bývá výstavba bezpečné infrastruktury ve městech většinu spojována jen s cyklistickými stezkami. Ty jsou ale drahé, jejich stavba je navíc spojená s dlouhou dobou realizace a náročnou projektovou přípravou. Cílem měst je tak hledat taková řešení, která zároveň zajistí bezpečný prostor pro cyklisty a zároveň uleví už tak napjatým městským rozpočtům. Na mnoha místech je mnohem efektivnější namalování cyklistického pruhu, jehož vyznačení stojí sedmkrát méně než nejlevnější cyklistická stezka. Od letošního roku to budou města jednodušší, a to díky novým pravidlům Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
SFDI pomáhal s financemi na cyklostezky od roku 2001 a významně tak pomohl řadě měst v jejich snaze o vytvoření bezpečných řešení. Za tuto dobu podpořil stavbu 432 úseků, a to celkovou částkou 1,3 miliardy korun. V průměru to tak ročně vychází na investice okolo 110 milionů korun. Dosavadní pravidla ale umožňovala investovat pouze do cyklistických stezek. Od letošního roku je nyní nově možné v rámci programu zaměřeného na bezpečnost financovat také cyklodopravu. Díky novým pravidlům SFDI bude tak možné postavit s pomocí fondu nejen cyklostezky, ale vyznačit také cyklopruhy, upravit výšku a tvar obrubníků nebo udělat změny v systému světel na křižovatkách. Dobrou zprávou je i zvýšení možného kofinancování na 85 %, místo původně platných 70 %.
Další kolo pro podání žádostí podle nových pravidel bude vypsáno v září 2013, předpokládaná uzávěrka pro přijetí žádostí bude v lednu 2014.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.