Jaká má být městská mobilita? „Sustainable”, “healthy”. “clear”, “smart” ?

03. 08. 2016

Pokud se řeší městská mobilita, pak je často spojována s anglickými slovy jako jsou  „sustainable”, “healthy”. “clear” a “smart”. Není ale nikdy jisté, zda český překlad vystihne samotnou podstatu těchto slov, neboli, co znamená, že město má být udržitelné, zdravé, čisté a chytré (někdy lepší), nebo v našem případě „dobré“. A není to jedno? Daleko podstatnější je nechat se inspirovat odjinud. Nemusíme hned vše zkopírovat, někdy stačí převzít jen maličkost. Například v rozhovoru s Barbarou Möhlendickovou, koordinátorkou pro otázky klimatu v Kolíně nad Rýnem, stojí za povšimnutí tato rada: „Z projektu GrowSmarter se však může hodně naučit i naše vlastní administrativa. V rámci integrovaného přístupu je pro všechny části administrativy v podstatě povinné vzájemně úzce spolupracovat. Dnes už není možné si tradičně „hrát na vlastním písečku“. Chceme-li v našem městě zavést chytrou mobilitu, spolupráce je nezbytná. Tuto koncepci jsme představili dalším městům a místním úřadům v Německu a jinde v EU. Města toto řešení přijímají za své, protože tak široká nabídka různých systémů mobility (např. carsharing s elektromobily, bike sharing s elektrokoly, klasický carsharing a bike sharing u tramvajových a vlakových stanic) výrazně snižuje atraktivitu individuální automobilové dopravy."

Celý rozhovor s Barbarou Möhlendickovou je uveden níže.

 

V červenci 2016 redaktoři Eltis zpovídali Dr. Barbaru Möhlendickovou, která je koordinátorkou pro otázky klimatu v Kolíně nad Rýnem, partnerském městě projektu GrowSmarter 

Mohla byste prosím jednou větou shrnout, o čem je projekt GrowSmarter?

BM: Projekt GrowSmarter propojuje města a průmysl; důvodem je, že chceme integrovat a demonstrovat v praxi 12 řešení z oblasti tzv. chytrých měst (smart city), která se týkají energie, infrastruktury a dopravy, a poskytnout dalším městům cenné poznatky i možnost zopakovat tato řešení v jejich podmínkách.

Udržitelná městská mobilita je jednou ze tří akčních oblastí, na které se GrowSmarter zaměřuje. Jaký přínos znamenal projekt v této oblasti pro město Kolín nad Rýnem?

BM: Vedle nedostatku cenově dostupných bytů je největším problémem Kolína i dalších evropských měst mobilita. Nejen že současná městská mobilita dosahuje, pokud jde o kapacitu, v některých oblastech svého maxima - rychle rostoucí populace bude vytvářet ještě silnější mobilitu. Proto jsou příslušné orgány v Kolíně nad Rýnem nuceny posílit roli efektivní a ekologicky šetrné dopravy, která sahá za hranice tradiční osobní přepravy.

Projekt GrowSmarter je základním kamenem dlouhodobé strategie našeho města, jejímž cílem je do roku 2025 zvýšit podíl ekologické dopravy ve městě až na dvě třetiny. Čtvrť Mülheim se stala jakousi městskou laboratoří Kolína; zde testujeme nově vyvinuté technologie a koncepce. Ústředním bodem projektu jsou uzly mobility, které veřejnosti nabídnou různé způsoby, jak být ve městě mobilní. Pokud tyto uzly uspějí a ukážou pozitivní výsledky, pokud možno měřitelné, máme v plánu je zavádět na celém území města.

Ačkoliv se zdá, že koncepce uzlů mobility je poměrně jednoduchá, jak v Kolíně, tak v celém Severním Porýní-Vestfálsku stále nalézáme další a další právní překážky pro jejich realizaci. A právě Kolín je tím průkopníkem, který se snaží problémy identifikovat a společně s vládními orgány SPV je odstranit. Snažíme se tak usnadnit život v dalších městech, která nás mohou na naší cestě k ekologicky šetrné mobilitě následovat.

Z projektu GrowSmarter se však může hodně naučit i naše vlastní administrativa. V rámci integrovaného přístupu je pro všechny části administrativy v podstatě povinné vzájemně úzce spolupracovat. Dnes už není možné si tradičně „hrát na vlastním písečku“. Chceme-li v našem městě zavést chytrou mobilitu, spolupráce je nezbytná. Tuto koncepci jsme představili dalším městům a místním úřadům v Německu a jinde v EU. Města toto řešení přijímají za své, protože tak široká nabídka různých systémů mobility (např. carsharing s elektromobily, bike sharing s elektrokoly, klasický carsharing a bike sharing u tramvajových a vlakových stanic) výrazně snižuje atraktivitu individuální automobilové dopravy.

Jaké jsou hlavní projektové publikace či zdroje (současné i budoucí), týkající se udržitelné městské mobility, a jak je města mohou využít?

BM: V rámci projektu GrowSmarter vychází řada odborných informací na téma chytrých řešení, včetně řešení v oblasti udržitelné městské mobility, která v rámci projektu realizujeme v každém z tzv. Lighthouse Cities (Stockholm, Kolín nad Rýnem, Barcelona). Na říjnové konferenci Building Sustainability ve Stockholmu se chystáme zahájit publikování série odborných informačních listů. Prezentace o instalaci rychlonabíjecích zařízení pro elektrokola jsou již na internetu.

Jaké příležitosti s sebou nese zapojení města do projektu?

BM: Projekt GrowSmarter se snaží pro svou skupinu City Interest Group získat 20 měst. Členové skupiny budou mít možnost zblízka sledovat aktivity měst, která patří do skupin Lighthouse Cities a Follower Cities, a účastnit se celé řady pobytů, zaměřených na budování kapacit a získávání poznatků ve skupině Lighthouse Cities.

První tři členové, kteří vypracují Studii realizačního potenciálu, získají možnost realizovat ve svém městě workshop pro budování kapacit. Workshop podpoří rozvoj celkového replikačního plánu, který organizuje  ICLEI - Local Governments for Sustainability. Podrobné informace naleznete na webu GrowSmarter website.

Partneři v průmyslu by mohli nabídnout řešení pro lepší organizaci a monitorování dopravního provozu, zejména v dopravních špičkách, nebo parkovacích míst. Součástí projektu jsou i start-upy zaměřené na řešení problémů, které způsobují auta, když hledají parkovací místa.

Kolín také otevřel svá data IT společnostem, v čemž vidíme obchodní potenciál projektu. Filozofií města je nabídnout vysoce kvalitní otevřená data, včetně těch o dopravě, a motivovat tak aktivní IT společnosti ve městě i v celém regionu, aby vytvořily služby a aplikace pro místní obyvatele. Tak mohou vzniknout nové pracovní příležitosti, z čehož bude profitovat místní ekonomika a samozřejmě i mobilita, kvalita ovzduší nebo klimatická stopa.

Jak se mohou lidé dozvědět, co se aktuálně děje v projektu?

BM: Aktivity projektu můžete sledovat na webových stránkách projektu  nebo na Twitteru.

Obyvatelé Kolína nad Rýnem mohou tyto internetové kanály využívat i pro sledování plánovacího a realizačního procesu ve městě. V oblastech, kde přímo zavádíme určitá opatření nebo renovujeme budovy, jsou lidem k dispozici veřejná slyšení. V městské části, které se změny dotýkají nejvíc, jsme otevřeli „informační kavárnu“, kde je velmi často přítomen člen mého týmu, připraven diskutovat o obavách či návrzích ze strany občanů.

Rovněž plánujeme dvakrát provést průzkum, abychom získali lepší představu o tom, co místní obyvatelstvo skutečně potřebuje. Výsledky využijeme v další práci pro město.

Jmenujte jednu položku z oblasti rozvoje/inovací, o které si myslíte, že v budoucích pěti letech nejvíc ovlivní městskou mobilitu na území Evropy?

BM: Pokud jde o Německo, rychlá urbanizace, která dlouhodobě probíhá v některých oblastech (např. v regionu Kolín-Düsseldorf-Bonn, v Hamburku, Berlíně a Mnichově), bude mít za následek silný příklon k ekologicky šetrnějším způsobům mobility. Proto budou mít inovace, jako jsou právě uzly mobility, stále významnější postavení v městském plánování. Pokud je nabídka v oblasti mobility vhodně upravená pro místní obyvatelstvo a nachází se v blízkosti jejich domovů, lidé už nemusí být závislí na svých autech.

Jakou zajímavou knihu/článek/průzkum týkající se mobility jste v poslední době četla?

BM: Velmi užitečný a inspirující byl článek na podporu systému carsharing a elektromobility obecně  WiMobil: Praxisleitfaden für Carsharing und E-Mobilität (Praktický průvodce systémem carsharing a elektromobilitou). Pokud jde o klimatické změny a digitalizaci, doporučuji „Klimakriege“ od Haralda Welzera, a také „Blackout and Zero“ od Marca Elsberga, který vysvětluje, že digitalizace ovlivní naše města daleko víc, než si dnes umíme představit.

Modul: Novinky