07. 06. 2016
Lavičky označené symbolem „Město s dobrou adresou“ se objeví ve vybraných městech u nás. Jde o výhry v soutěži „Tady žiju“, jejímž cílem bylo mimo jiné představit, jak se pracuje s mobilitou v českých městech. Připravit plán městské mobility se v České republice rozhodlo hned několik municipalit, mezi jinými také Přerov či Olomouc.
V rámci soutěže „Tady žiju“ se představilo 17 českých měst, mezi jinými Zlín, Jihlava nebo České Budějovice. O výsledcích rozhodli účastníci konference zaměřené na městskou mobilitu, která se konala koncem dubna v Koutech na Vysočině. Každé ze soutěžních měst představilo současný dopravní systém, hlavní pozornost se ale zaměřila na vizi dalšího rozvoje, plánovaná opatření a možnosti trávení volného času. Klíčová byla schopnost předvést krásy města, vyzvednout pozitivní příklady a vize v oblasti dopravy. Města vytipovala také místa, kde se objeví nová opatření, jež od letošní zimy nově definuje zákon o silničním provozu. Mezi ně patří například cyklistická ulice, sdružený přechod pro chodce a cyklisty nebo jízdní pruh pro cyklisty, který mohou využívat i motorová vozidla.
Vítězem soutěže se stal Přerov, úspěch slavila i další moravská města Olomouc, Šumperk, Třinec, Otrokovice a Uherské Hradiště. „Prezentovali jsme velké projekty i malá chytrá řešení, která odstraní zbytečné bariéry pro svobodný pohyb bez motoru,“ řekl o vizi Přerova radní Jan Horký. Město letos zahajuje práce na plánu mobility, ale nečeká, až bude hotov. Již nyní postupně zavádí dílčí zlepšení, jako je propojování cyklostezek pomocí přejezdů pro cyklisty a další úpravy.
Přerov v současné době disponuje více než 25 km cyklostezek. Od prosince loňského roku funguje parkovací dům pro kola u vlakového nádraží, jeho služby využilo už více než 4 000 cyklistů. „Vítězství v soutěži nás velmi potěšilo a ukázalo, že se vydáváme správným směrem. Už jen samotná účast a možnost srovnání se s ostatními městy byla velmi inspirativní,“ hodnotí účast v soutěži Jan Horký.
„Vyhráli ti, kdo ukázali vztah ke svému městu a skutečný zájem o řešení problémů s dopravou, nejen formální plnění indikátorů nebo budování nových dopravních staveb,“ komentoval výsledky soutěže Dalibor Horák, který je členem správní rady Asociace cykloměst. Ocenění podle něj zasloužili všichni, kdo si dali práci s přípravou přihlášky a prezentace.
Do pěti vítězných měst nyní poputují lavičky, které věnovala společnost mmcité, každé soutěžní město navíc obdrží strom od firmy Arboeko. Lavičky a stromy jsou symbolem náměstí, která slouží k zastavení se, vytvářejí možnost setkat se s přáteli, se známými i neznámými lidmi. Zvláštní cenu Státního zdravotního ústavu v podobě analýzy zdravotního stavu obyvatel si vysloužilo město Uherské Hradiště.
Letos začíná Přerov pracovat na základním strategickém dokumentu v oblasti dopravy, kterým je plán udržitelné mobility města. Ačkoli město nespadá do kategorie velkých aglomerací, které musí takový plán mít, zastupitelstvo jednomyslně jeho vytvoření podporuje. „Kdo zná Přerov, ví, že s dopravou máme dlouhodobě problémy – ostatně jako mnoho dalších měst. Jsem přesvědčen, že je třeba se na celou problematiku pohybu po městě podívat komplexně a s dlouhodobou vizí. Proto pořizujeme plán udržitelné mobility. Chceme zlepšit kvalitu života našich občanů a na tom panuje široká shoda,“ vysvětluje Horký, který je patronem tohoto plánu.
Velký tlak na dopravní infrastrukturu i veřejný prostor ukazují také současné uzavírky ulic Tovačovské či Palackého. Obyvatelé Přerova, kteří jezdí na kole nebo chodí pěšky, jsou už dnes ve výhodě, a dopravním zácpám se tak elegantně vyhnou. „Jistě, nejde to vždycky, ale vytáhnout pro krátkou cestu do práce kolo nebo jít kilometr pěšky je celkem přirozené. Neprůjezdné město je zároveň příležitostí zkusit se přepravovat jinak,“ mění úhel pohledu Jan Horký. „Pokud sedneme na jízdní kolo místo do auta na cestu do města, nejenže tím uděláme něco pro sebe, ale město bude průjezdnější pro ostatní,“ doplňuje. Ve smogovém období město navíc nabízí občanům možnost cestovat MHD zdarma. Záměrem je podpořit co nejvíce lidí, aby nechali auto doma a alespoň trošku snížili produkci škodlivin. „Chystáme také prodloužení podchodu pod železnicí a záchytné parkoviště na druhé straně trati pro ty, jež z Přerova pokračují dále vlakem,“ uzavírá Jan Horký výčet plánovaných akcí.
Zlepšit dopravní situaci ve městě chce i město Olomouc, kde je příprava plánu mobility v plném proudu. „Způsob, jakým se přepravujeme uvnitř města, značně ovlivňuje kvalitu života v něm a to celkově, po všech stránkách – dopravně, bezpečnostně, výchovně, kulturně, sociálně, pocitově tedy nejen pouze ekologicky, jak se u nás stále traduje. Cílem všech opatření by tak mělo být prostředí, které bude přátelské k životu,“ říká spoluautor olomouckého dokumentu a člen řídící rady pro přípravu plánu mobility Jan Řihošek.
Prakticky všechna světová města, která jsou symbolem vysoké kvality života, pracují nějak se strategickým plánem, jehož součástí je i doprava. Mezi světové lídry dlouhodobě patří Vídeň, Curych nebo Mnichov. Například Vídeň, která se již posedmé stala městem s nejvyšší kvalitou života na světě, chce v oblasti mobility snížit objem motorizované osobní dopravy ze současných 28 % na 15 % do roku 2030. Do roku 2050 budou všechna auta v zóně města s alternativním pohonem.
Koncept vyvážené a šetrné mobility ale nebojuje proti automobilům. S automobily se počítá, neboť se bez nich neobejdeme, ale neměly by být užívány vždy a všude. „V západní Evropě se klade velký důraz na čisté životní prostředí a spravedlnost mobility, pokud jde o dosažitelnost základních potřeb pro všechny, to znamená v praxi města bezpečná a přátelská k rodinám a seniorům. Naproti tomu u nás často bývá s kvalitou života spojován průměrný příjem nebo status vyjádřený vlastnictvím automobilu,“ říká o tom Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.