28. 06. 2016
Dánský architekt Jan GEHL doporučuje:
Můj trik je udělat z lidí čísla. Už na začátku jsem si uvědomil, že na dopravním odboru sedí lidé, kteří každý rok počítají auta. Mají prognózy, které ukazují starostům, a na základě nich říkají, že je potřeba dalších šest pruhů pro auta. A jiní na to říkají, že bychom měli být odpovědní například k vozíčkářům. Dopravní inženýři kývají, ale stejně nakonec přijdou s dalšími pruhy. Na lidi se zapomnělo.
Když jsem v 60. letech začal dělat doktorát, strávil jsem celý rok uprostřed Kodaně. Seděl jsem tam každé úterý a sobotu od šesti od rána pozdě do noci. Studoval jsem tam, jak lidé užívají ulice, co tam dělají, kolik jich je, co se dělo, když zapršelo. Tím jsme dostali statistiku o životě a zjistil jsem, že život je velice stabilní. Každý den je na ulici stejný počet lidí. Zvýší se, když se tam děje něco neobvyklého. Nakonec se z toho stal v Kodani systematický průzkum. A stejně jako dopravní inženýři říkají, co dělají auta a kolik jich bude, my můžeme říct, že na chodnících je málo místa pro lidi a je přelidněný.
Na Kodani se ukázalo, že studie života je velice nápomocná ve formování městské politiky. Když jsem na univerzitě skončil, přišel mi dopis od primátorky. Psala, že kdybychom jí nedali studie a dokumenty, nikdy by se jako politici neodvážili udělat z Kodaně město, kde se žije nejlépe na světě. Přišel za ní jednou nějaký obchodník, který tvrdil, že město zruinovalo jeho obchod, protože mu před ním sebrali parkovací místa. A ona mu mohla opáčit, že před jeho obchodem díky tomu teď projde šest tisíc lidí. „Jste si jistý, že jste dobrý obchodník?“ zeptala se ho. A to byl konec debaty. Pokaždé když přichází změna, občané si stěžují. Z Kodaně a dalších měst máme důkaz, že když zrušíte parkovací místa, objeví se víc kaváren, více zábavy, přichází víc lidí a obchodu se daří lépe. V tržně orientovaných městech by nebyla politika zaměřená na chodce, kdyby to ekonomice neprospívalo.
Dánský architekt Jan GEHL dále doporučuje: Plánování dopravy a veřejných prostorů musí být vyrovnané. Dlouho měli dopravní inženýři jenom jednu odpověď – hodně dopravy. Víc silnic, víc aut, víc parkovacích míst. Přitom kvalita města je v tom, že jsou v něm místa, kde se lidé potkávají, užívají město.
Napesledy byl Jan Gehl v Praze na konferenci Evropský Habitat v Praze (16.-18.3.2016, Praha), kde vystoupil s velmi zajímavou přednáškou.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.