Asociace má už 70 členů, spojuje města, neziskové organizace i profesní sdružení

16. 03. 2016

Čtyři lidé z pěti vnímají  dopravu ve městech jako problém a s tím spojené obtíže pociťují na vlastní kůži. Změnit to chtějí akce, které proběhnou na třiceti místech po celé zemi. Mezi ně budou patřit výstavy, ankety, soutěže a veřejná projednání. Aktivity se plánují například v Jihlavě, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Děčíně nebo v Kladně. Asociace měst pro cyklisty proto zorganizovala v Hradci Králové setkání, na které se sjeli zástupci českých měst a nevládních organizací z celé země.

Běh nebo jízda na kole patří u nás k nejoblíbenějším sportům. I když každý rok přichází na trh až 350 000 kol, cyklodoprava v českých městech nemá vytvořené podmínky, jako je tomu například v sousedním Německu či Rakousku. „Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty.  I v České republice se přitom stále více lidí zajímá o zdravý životní styl, ke kterému neodmyslitelně patří pravidelný pohyb.

Město Hradec Králové, hostitel setkání, je v českých podmínkách považováno za ráj cyklistů. Počet lidí používajících jízdní kolo jako způsob dopravy však ve městě stagnuje. „O Hradci Králové se říká, že je městem cyklistů, ve skutečnosti v této oblasti trochu ztrácíme lesk. Počet lidí, kteří používají jízdní kolo na cesty do práce, spíše klesá,“ potvrzuje primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. I přes to, že dlouhodobě patří k městům s nejvyšší kvalitou života u nás, při budování dopravních opatření se střetává s přístupy dopravního plánování, které je zaměřené v první řadě na motorovou dopravu. „Přednost se dává rychlosti provozu, přes město navíc stále projíždí velké množství tranzitní dopravy,“ říká o tom Zdeněk Fink. Když začne jezdit na kole větší počet lidí, zvýší to bezpečnost na silnicích. Podle hradeckého primátora je třeba soustředit se v centru města na zklidňování dopravy, oživování veřejného prostoru a na kratší vzdálenosti upřednostnit pěší, veřejnou a cyklistickou dopravu.

„Hradec Králové je typickým příkladem, který ukazuje problém cyklodopravy v Česku. I když se v minulosti mnohé podařilo, nesešli jsme zde proto, abychom slavili. Obrovský kus práce je před námi. Je třeba se zaměřit se na život ve městech. A pokud se mají naše města změnit, je potřeba spojit více partnerů – proto chceme podpořit hlavně místní komunity,“ říká předseda Jaroslav Vymazal. Od začátku dubna proto startují ve městech nejrůznější akce, jako jsou společné vyjížďky, ankety a setkání.

V dnešní době Asociace cykloměst sdružuje více než 70 členů - měst, zájmových sdružení a nevládních organizací. Nově vstupují také kraje, které mají ve své správě silnice vyšších tříd. Členové asociace se podílejí na akcích, jako je soutěž Do práce na kole, Nakupuj na kole, organizace veřejných setkání, svépomocné úklidy veřejných prostor, cyklojízdy a další.

Diskuse vyvolává putovní výstava pod názvem „Města s dobrou adresou“, kterou do České republiky přivezlo dánské velvyslanectví. Během doprovodných akcí k výstavě lidé mají někdy možnost do pocitové mapy zakreslit přání na změny ve svých městech. „Na těchto základech jsme vytvořili značku Město s dobrou adresou, která spojuje přání a životní styl obyvatel s možnostmi dopravy ve městě,” říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, které je jedním ze zakladatelů značky Město s dobrou adresou. Asociace ve spolupráci s dalšími partnery pořádá také pravidelné odborné semináře pod hlavičkou Akademie městské mobility.

„Lidé se chovají racionálně, přepravují se tak, jak jim to osobně vyhovuje a podle toho, jak jsou v tom kterém městě vytvořené podmínky,“ říká Jaroslav Martinek a dodává: „Mnozí by i rádi chodili nebo jezdili na kolech a jednoduše tak spojili přesun po městě s pohybem, kterého máme čím dál, tím méně. Bez vybudované sítě bezpečných stezek si ale do současného provozu troufne jen málokdo.“ Akademie městské mobility proto přehledně ukazuje, jak financovat hlavní opatření pro veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu či seznamuje se změnami v legislativě. 

Asociace také pracuje na tom, aby byly uváděny do praxe ustanovení Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy 2013-2020. Mezinárodní zkušenosti přinášejí pravidelná setkání evropských národních cyklokoordinátorů. Společně připravují celoevropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě, vzniká pod hlavičkou Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP) Evropské hospodářské komise OSN.

 

PODROBNÉ INFORMACE:

 

sto s dobrou adresou. Cílem je především sdružovat lidi a organizace, kteří chtějí zlepšovat prostředí ve svých městech. Iniciativa chce spojovat lidi, kteří na svých cestách chodí pěšky, jezdí na kole, jezdí veřejnou dopravou a rádi také využívají auta. Podporuje integrovanou dopravu, jejímž základem jsou potřeby člověka, nechce a nemůže rozdělovat obyvatele na cyklisty, chodce, uživatele veřejné dopravy a řidiče. Jde hlavně o to, aby města sloužila jako domov těm, pro které byla postavena – svým obyvatelům. Více na www.dobramesta.cz

 

Do práce na kole je celostátní soutěží, jejíž šestý ročník proběhne v květnu 2016 ve více než pětadvaceti městech po celé České republice. Záměrem projektu je motivovat co nejvíce lidí, aby se naučili používat jízdní kolo (nebo i běh či chůzi) jako pravidelný dopravní prostředek po městě. Když více lidí přesedlá z aut na kola a další bezmotorové prostředky, zlepší si tak nejen kondici, náladu a možná i vztahy s kolegy, ale společně tak přispějí k čistšímu ovzduší a celkově příjemnějším, bezpečnějším a zdravějším městům, kde žijí a pracují. Hlavním koordinátorem akce je pražská organizace Auto*Mat. Účastníci se mohou registrovat do konce dubna na www.dopracenakole.net

 

 

Evropský plán na podporu cyklistiky. K vypracování společného celoevropského strategického plánu na podporu cyklistiky se zavázaly vlády členských zemí podpisem tzv. Pařížské deklarace v dubnu 2014. Tento dokument definuje pět klíčových okruhů, které je potřeba řešit. Výsledkem tohoto dokumentu by měla být doporučení pro členské státy Evropské unie a návrhy konkrétních opatření pro Světovou zdravotnickou asociaci (World Health Organization - WHO), Evropskou unii a Evropskou hospodářskou komisi OSN (United Nations Economic Commission for Europe – UNECE). Více na http://www.unece.org/thepep/en/welcome.html

 

 

Panevropský program pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP – Transport, Health and Environment Pan-European Programme) vznikl v roce 2002 pod hlavičkou Evropské hospodářské komise OSN (United Nations Economic Commission for Europe - UNECE). Program spojuje témata dopravy, zdraví a životního prostředí, jeho hlavním cílem je mimo jiné podporovat udržitelnou mobilitu, omezovat negativní dopady dopravy jako jsou emise nebo hluková zátěž či podporovat bezmotorovou dopravu. PEP sdružuje země Evropy, Střední Asie a Severní Ameriky. Více na http://www.unece.org/thepep/en/welcome.html

Česko jede je celonárodní značka, zaměřená na cykloturistiku a další sporty (in-line, pěší turistiku, vodáctví). Jejím cílem je zejména poskytnout přehledné a kvalitní informace českým a zahraničním cyklistům o možnostech cyklistiky a cykloturistiky ve všech regionech ČR. Kromě budování budování jednotné značky je důležité také vydávání map a průvodců ve spolupráci s jednotlivými partnery, internetová prezentace www.ceskojede.cz a nabídka přepravy osob a kol a dalších služeb (ubytování, stravování, průvodcovské služby apod. Více na www.ceskojede.cz

Modul: Novinky