01. 03. 2016
Značka Město s dobrou adresou byla poprvé prezentována 14.1.2016 na veletrhu Regiontour v Brně. Vyšla tisková zpráva, ale není jisté, zda skutečný význam této značky je zřejmý. Je vnímaná jako ukazatel směru, jak vytvořit moderní evropské město, jehož obyvatelé žijí spokojený a aktivní život? Rozumí lidé tomu, že z mnoha faktorů, které tvoří dobré město, se zaměřuje především na řešení dopravy a mobility v širším kontextu? I proto přicházíme s upřesňujícími informacemi, co to vlastně Město s dobrou adresou je.
Iniciativa Město s dobrou adresou se snaží najít odpověď na to, jak skloubit zájmy bezpečnosti, parkování, tvorby veřejného prostoru s preferencí pěší, cyklistické a veřejné dopravy. O tématu městské mobility sice pojednává obrovské množství odborných studií a publikací, ale každé město si musí najít svůj vlastní recept, stejně jako ho našla města Lipsko, Brémy, Kodaň, Brusel, Curych, New York či Vídeň. Každopádně je nutné řešit mobilitu a dopravu komplexně.
Iniciativa Město s dobrou adresou chce upozorňovat na hodnoty lidské společnosti, které dnešní ekonomicky zaměřená doba poněkud opomíjí. Jde o hodnotový systém, který určuje cestu a směr. Po cestě ale musí jít lidé, nikoliv plán. Cílem je vytvořit komunitu lidí, kteří společně chtějí na takovou cestu vyrazit a měnit města v oblasti dopravy a mobility. Komunita - to je umění komunikace mezi zástupci města, firem, škol, odborných organizací, médií, nevládních organizací a samozřejmě i samotných občanů. Pravdou ale je, že komunita musí především vzniknout na místní úrovni. Na národní úrovni má hlavně funkci prezentaci jednoty myšlenek a samozřejmě sdílení informací.
Iniciativa Město s dobrou adresou chce upozornit na fakt, že každé město musí mít zpracované především podrobné analýzy, které pomohou poodhalit, jaké jsou naše potřeby v dopravě, jak dostupné jsou cíle našich cest, jaké máme problémy s hlukem, znečištěním ovzduší, nedostatkem pohybu atd. Každý výstup analýzy nám něco řekne o nás samotných.
Iniciativa Město s dobrou adresou chce upozornit na fakt, že je nutné navrhovat opatření v těchto oblastech:
Pro návrhy konkrétních opatření jsou k dispozici i průřezová témata, která mají pomoci správně si vybrat nejvhodnější opatření. Než se k nim přikročí, pak je znovu třeba upozornit na hodnoty lidské společnosti, které dnešní ekonomicky zaměřená doba poněkud opomíjí, tak jak bylo popsáno výše. Že se nejedná o pouhou frázi, to dokazuje i struktura členění průřezových témat. Ačkoliv jsou všechna stejně důležitá, zcela úmyslně je na prvním místě téma sociální vyváženosti a genderové rovnosti, a téměř na posledním územní a hospodářský rozvoj; ze stejného důvodu se téma životního prostředí a zdraví nachází před bezpečností. Znovu opakujeme – jejich význam je rovnocenný, ale vnímáme, že dnes se mluví především o bezpečnosti a ostatní témata stojí spíš bokem.
Naopak vyzvednout chceme téma Smart Cities, o kterém v současnosti slýcháváme zejména v souvislosti s novými technologiemi. Snadno pak zapomínáme, že i značka Smart Cities je primárně o člověku. Přesně tak je nastavena politika Vídně. Jenže v dnešní ekonomické společnosti jako by člověk měl hodnotu mezi 18 - 65 lety, kdy je ekonomicky produktivní, a ostatní věkové kategorie jsou jen na obtíž. Stejně je pak vnímána i doprava - má sloužit hlavně pro ekonomické účely, přepravit zboží a lidi, aby z toho byl zisk. Na tom není samozřejmě nic špatného, přesně na tomto principu je postavená i dopravní politika města Lipska - zajistit obyvatelům ekonomicky silné, prosperující město. Současně však myslí i na to, zda město bude přívětivé, jak dobře se v něm bude bydlet a zda si lidé v Lipsku ten život užijí.
Struktura průřezových témat je tedy následující:
Iniciativa Město s dobrou adresou chce pomoci lépe vysvětlit tzv. „Plán udržitelné městské mobility“, který by si města měla nechat zpracovat. Takový plán má pak být navržen ve třech variantách, v tzv. nulovém, minimalistickém a maximalistickém scénáři. Výstupem tedy bude strategický dokument, na jehož realizaci mohou jak radniční koalice, tak opozice spolupracovat bok po boku. Každá politická strana si ve svém volebním programu pro rok 2018 může vybrat ten scénář, kterému bude nejvíc důvěřovat. Tak bude naplňován i akční plán pro období 2019 - 2023. Vše se bude točit kolem finančních prostředků, protože v této době bude končit finanční podpora ze Strukturálních fondů EU a bude nutné je využít. Na druhé straně pro plánovaná opatření často nejsou finance to nejpodstatnější, mnohá z nich budou totiž poměrně finančně nenáročná.
V roce 2018 bude na voličích, aby vybrali, která cesta je pro ně nejpřijatelnější. Iniciativa Město s dobrou adresou chce pomoci všem zástupcům měst, kteří chtějí svůj volební program postavit na výše uvedených hodnotách. Samotná značka je apolitická a je k dispozici všem, komu jsou blízké uvedené principy.
Iniciativa Město s dobrou adresou přichází ale také s výzvou pro každého, kdo je připraven zapojit se a něco pro sebe i své okolí udělat už dnes.
„Správnou cestu nemůže lidem ukazovat nestranný vědec či expert, správná cesta je výsledkem naší vlastní volby a společenské debaty.“
Ulrich Beck
O tématech budeme společně diskutovat na konferenci Město s dobrou adresou, která proběhne ve dnech 19.-21.4.2016 na Vysočině.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.