Chodit je in! Výstava fotek ze života chodců se představí v Národní technické knihovně v Praze

01. 03. 2016

Pěšky chodíme všichni, chůzí začíná nebo končí téměř každá naše cesta po městě, bez pohodlných a bezpečných pěších cest se neobejdou cestující MHD ani řidiči. Pěšky vykonáme téměř jednu čtvrtinu všech cest po Praze. Život pražských chodců, jak jej na svých fotografiích zachytili Milan Jaroš a Lukáš Žentel, si můžete vychutnat na závěrečné rozšířené výstavě „Chodit je in“, kterou pořádají Pražské matky v Národní technické knihovně v termínu 7.–19. 3. 2016.

Na zahájení výstavy dne 7. 3. v 17 h promluví Ing. arch. Zuzana Kuldová z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy o problematice veřejného prostoru a krajinná architektka Lucie Miovská na příkladech některých evropských měst ukáže, jak lze veřejný prostor města přizpůsobit, aby bylo pro chodce atraktivní.

Praha je krásné město, do kterého se sjíždí cizinci ze všech koutů světa. Pokud však opustíme hlavní turistické tepny, setkáváme se spíše s proudem hlučících a páchnoucích aut než s  ulicemi plnými života a lidských bytostí. Chodci přinášejí do města život, prospívají obchodu, svou přítomností brání nežádoucím sociálním jevům. Chůze nezatěžuje životní prostředí a nabízí možnost přirozeného pohybu prospěšného našemu zdraví. Nabízí se tak otázka, co nás může přimět k tomu, abychom nechali auto častěji doma a vydali se po městě pěšky.

Cestu autem mnozí z nás volí již jen ze zvyku. Chodit pěšky se nám zdá nebezpečné a nepříjemné.  Čím častěji se však vozíme autem, tím je dopravní situace v ulicích horší, pěší pohyb méně snesitelný, městské prostředí špinavější i hlučnější, prostor pro chodce stísněnější, ovzduší jedovatější a my jsme tím více nemocní,“ říká organizátorka výstavy Marie Čiverná z Pražských matek a dodává: „V prvé řadě je třeba nalézt z tohoto bludného kruhu cestu ven.“  Způsoby řešení můžeme hledat například v některých městech na západ od nás, kde problémy s přehnanou motorizací dopravy řeší o poznání déle. Úspěšná opatření vedoucí k příjemnějšímu prostředí pro chodce nalezneme například v Londýně, Kodani nebo i v baště automobilismu New Yorku.  Pro příjemný pobyt a pohyb po městě jsou důležitá velkorysá veřejná prostranství sloužící nejen dopravě, ale i pro chvíle volného času, sportování nebo relaxaci. Je nutné zajistit k nim pěší přístup a pěší propojení mezi nimi v rámci celého města. V ulicích potřebujeme stromy poskytující stín i vlhkost při velkých vedrech a také městský mobiliář umožňující třeba příjemné posezení. K bezpečnosti a většímu komfortu chodců přispívají krátké přechody, před nimiž jsou auta kvůli stavebním úpravám nucena zpomalit, delší zelená na signalizovaných přechodech, široké chodníky, adekvátní veřejné osvětlení a podobně. Důležité je nebát se nepopulárních opatření omezujících individuální automobilovou dopravu, jako je regulace vjezdu do centra města, rušení parkovacích stání v některých ulicích a na náměstích v centru, což je však třeba kompenzovat navýšením parkovacích míst u terminálů městské hromadné dopravy na okraji města i dostupnou a levnou veřejnou dopravou.

„Situaci v městské mobilitě je třeba měnit dvěma směry – seshora i zdola,“ myslí si Jarmila Johnová, předsedkyně Pražských matek. Město musí ve spolupráci s městskými částmi investovat nemalé částky do přizpůsobení veřejných prostor (včetně dopravní infrastruktury) chodcům, aby se v nich nebáli pobývat a naopak lákaly k pobytu venku.  Chodci by si zase měli umět říct, co na konkrétních místech potřebují a co jim zde schází či přebývá. Obě tyto aktivity se doplňují a jedna bez druhé je bezzubá a neefektivní.

I proto Pražské matky provozují portál Chodci sobě, jehož prostřednictvím může každý občan adresovat svůj konkrétní podnět na zlepšení pěší infrastruktury nebo veřejného prostranství příslušné městské části, která mu veřejně odpovídá a ideálně sděluje, kdo, zda a jak bude jeho podnět řešit. „K tomu, aby jakákoli interakce mezi veřejnou správou a občany mohla efektivně probíhat, je třeba nejen aktivních občanů, ale i otevřenosti úředníků a také politiků, které si volíme. Pokud  občané dostatečně nevyužívají možnost  vyjádření vlastního názoru, těžko mohou čekat, že se věci automaticky zlepší samy od sebe,“ popisuje zkušenost Pražských matek Johnová.

Zdroj: Tisková zpráva Pražských matek ze dne 29. 2. 2016



Přečtěte si také

Městská magistrála v Praze se má stát moderním bulvárem plným zeleně

31. 01. 2025 | Koncem ledna 2025 byl představen projekt, který plánuje od základů proměnit část pražské magistrály. Ulice Legerova, Sokolská, Mezibranská i část Ječné se mají změnit od "fasády k fasádě", včetně inženýrských sítí. Cílem projektu je zachovat dopravní obslužnost, avšak... číst dále
Městská magistrála v Praze se má stát moderním bulvárem plným zeleně

Spolek Pěšky městem vylepšil projekt pro novou ZŠ Rohan

28. 01. 2025 | Velký úspěch si v posledních dnech přičítá spolek Pěšky městem, který díky svým dlouholetým zkušenostem a náklannosti ostatních subjektů pomohl vylepšit projekt pro nově vznikající ZŠ Rohan na Rohanském ostrově v Praze 8. Původní návrh byl sice zpracován kvalitně, avšak... číst dále
Spolek Pěšky městem vylepšil projekt pro novou ZŠ Rohan

Sdílený elektromobil pro zdravotně postižené občany

17. 01. 2025 | Po dobu čtyř měsíců bude možné využívat testovací bezbariérové mikrobusy pro hendikepované osoby s trvalým bydlištěm v Praze a v obcích v prvním tarifním pásmu systému PID ve Středočeském kraji. Bezba doprava, konkrétně model Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard, patří... číst dále
Sdílený elektromobil pro zdravotně postižené občany

Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.  Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena... číst dále
Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy... číst dále
Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum

16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,... číst dále
Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum


Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace... číst dále
Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky