19. 11. 2015
První úvahy o vytvoření městských cyklostezek v Krnově se datují do let 1992 - 1993, kdy se prováděly první průzkumy, které zjišťovaly počty cyklistů a trasy, po nichž se nejčastěji pohybují.
V současné době je cyklistická doprava nedílnou součástí dopravního systému v Krnově, které je městem, jehož tisíce obyvatel jízdní kolo denně využívají k osobní dopravě. V roce 2005 uvedlo 11 % procent lidí v průzkumu jízdní kolo jako svůj nejčastější způsob dopravy.
Aby jejich cesta městem byla bezpečnější a kvalitnější rozhodlo se vedení města o vybudování městských cyklostezek.
Nejdříve byli realizované cyklostezky v okolí centra, kde byla využitá pěší zóna a cyklisté tak mohli využít Smetanovy sady a Dvořákův okruh. A také jednotlivé krátké úseky rovněž vybudované jako společné stezky pro chodce a cyklisty, například na ulici Partyzánů nebo na ulici Opavská do Petrova dolu.
V letech 2010 - 2011 vybudovalo město Krnov za 12,3 milionu korun (z toho devět milionů korun představovala dotace z evropských fondů a ze státního rozpočtu) podél hlavních komunikacích – ulicích Opavská, Albrechtická a části ulice Bruntálská – městské cyklostezky v celkové délce více než tři kilometry. Z hlavních ulicí tak již chybí pouze cyklostezka podél Revoluční ulice.
Spojením páteřních cyklostezek s cyklostezky v centru města se tak dá Krnov bezpečně projet z jednoho konce na druhý. Tím také Krnov získal zvláštní cenu společnosti Škoda Auto v rámci 11. ročníku dopravní soutěže Nadace Partnerství „Cesty městy“ v kategorii „Harmonizace automobilové a nemotorové dopravy“.
Na krnovských městských cyklostezkách přihlášených do kategorie liniových řešení porotci ocenili především jejich komplexnost, návaznost na soustavu cyklotras, provedení a také skutečnost, že se nejedná o konečné řešení a jsou základem pro další projekty podporující cyklistickou dopravu ve městě.
Na městské cyklostezky navazuje soustava cyklotras, které se prolínají na Opavské ulici, nedaleko nádraží Krnov-Cvilín.
Jedná se o cyklotrasu č.55, Slezskou magistrálu, která vede z Jeseníku a přes Krnov po nové vybudované části této cyklotrasy přes Opavu do Kravař, která byla zkolaudována teprve na podzim loňského roku. Cyklotrasu č.503 z Krnova ke Kružberské přehradě a cyklotrasu č. 6166 z Krnova do Nového Dvoru u Štěbořic. Všechny tyto trasy vedou Krnovem po vedlejších, nefrekventovaných komunikacích.
Mimo tyto cyklotrasy se v Krnově také nachází v blízkosti vrchu Cvilín 18 km vyznačených kondičních tras.
I v letošním roce město pokračuje v budování cyklotras. Opět se jedná o cyklotrasu č.55, Slezskou magistrálu, tentokrát v části směřující z Krnova na Krásné Loučky. Jedná se o dvoukilometrový úsek, kde předpokládané náklady jsou v hodnotě 5 miliónů korun.
Kromě stavebních úprav stávajících komunikací bude vybudována nová komunikace u Chomýže, lávka přes Kobylí potok a odpočívka u fotbalového hřiště v Krásných Loučkách.
Fotogalerie: https://picasaweb.google.com/118303399179558080889/CyklostezkyKrnov?noredirect=1Hl
Zdroj: Petr Mikeska:
http://www.cyklistikakrnov.com/
Aktualizováno: 14.2.2013
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.